غذاهای مانند شکلات،مواد سرخ کردنی و مواد غذایی پر چاشنی،داری هضم سنگینی بوده و زیاده روی در استفاده از آنها مشکلاتی را در هضم صحیح غذا به وجود می آورند.

1-    مرغ سرخ کرده: کلا هر نوع غذای سرخ کرده ، هضم سنگینی خواهد داشت. این نوع غذاها سرشار از چربی می باشد. اگر اخیرا دچار ورم روده شده اید ، غذاهای سرخ کرده و چرب به خصوص در این شرایط مضر است و باعث بروز علائمی مثل اسهال و تهوع می شود. بهترین جایگزین برای این روش طبخ، تنوری و یا برشتن غذاها می باشد.
2-    غذاهای پر چاشنی: چاشنی ها به غذاها طعم ویژه ای می دهند، مثل فلفل های بسیار تند که باعث تحریک مری می شود و  سوزشی شبیه ترش کردن احساس می شود. بنابراین بهتر است از مصرف این چاشنی های تند اجتناب کنید و از انواع معتدل تر آن استفاده کنید.
3-    شکلات: اعتدال در مصرف شکلات مشکل ساز نیست اما زیاده روی در آن باعث بروز مشکل می شود. با این حال بعضی افراد که مبتلا به رفلکس معده- روده هستند، حتی با خوردن مقدار کمی از آن دچار مشکل می شوند زیرا شکلات باعث کاهش وضعیت رلکس مری شده و در نتیجه اسید معده بر می گردد.
4-    آب مرکبات: این نوشیدنی های اسیدی باعث حساسیت اعصاب مری شده و آن را ملتهب می کند. در معده نیز اسید زیاد باعث بروز مشکلات دیگری می شود و معده درد می گیرد.
5-    پوره سیب زمینی با شیر: پوره سیب زمینی غذای مطلوب و مناسبی است ولی برای کسانی که حساسیت به لاکتوز دارند می تواند دردسر ساز باشد. بنابر این بهتر است به پوره سیب زمینی شیر اضافه نشود یا شیری استفاده شود که خالی از لاکتوز باشد.
6-    پیاز خام: نه تنها پیاز بلکه خانواده آنها مثل سیر، تره فرنگی، موسیر و ... نیز هضم سنگینی دارد. این مواد سرشار از ترکیبات مغذی گیاهی است که بسیاری از آنها برای سلامت مفید است و بعضی از آنها سبب ناراحتی معده می شود. بهترین کار این است که این مواد به صورت پخته مصرف شود که البته در این حالت بسیاری از مواد مغذی آن از بین می رود، بنابر این توصیه می شود که فرم پخته و خام به صورت مخلوط صرف شود.
7-    بستنی: این لبنیات غنی ممکن است برای افراد حساس به لاکتوز ایجاد ناراحتی های گوارشی کند ، از طرفی سرشار از چربی می باشد که می تواند به نوبه خود دردسر ساز باشد.
8-    بروکلی و کلم خام: این سبزیجات مغذی و سرشار از فیبر اگر چه بسیار برای سلامتی مفید است اما هضم راحتی ندارد و ایجاد گاز معده می کند  راه حل ساده این است که به مقدار بسیار کم طبخ شود و یا به اصطلاح تفت داده شود تا سولفور موجود در آن غیر فعال شود.
9-    انواع لوبیاها: لوبیا نیز خوراکی بسیار مفید است که البته آنزیم هضم آن تنها در معده موجود می باشد، اگر این ماده غذایی چندان جایگاهی در برنامه رژیمی ما نداشته باشد، خوردن آن بعد از مدتها می تواند دردسرساز باشد ، چون آنزیم کافی برای هضم آن موجود نیست. اضافه کردن لوبیا به سوپ و سایر مایعات باعث بهتر شدن هضم آن می شود و از طرفی اضافه کردن این ماده به وعده های  سبب ارتقا میزان آنزیم ویژه برای هضم آن می باشد.
10-    آدامس بدون قند: سوربیتول موجود در این مواد و سایر خوراکی های بدون قند باعث افزایش گاز معده می شود. بهترین کار این است که در هنگام خرید این محصولات به برچسب ترکیبات آن نگاه کنید و مطمئن شوید که از مواد جایگزین قند کمتر استفاده شده باشد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha