دوشنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۰۹:۱۳
کد خبر: 148246

«ایران را باید دید» نام هشتگی است كه نزدیك به یك‌سال است در تمام شبكه‌های اجتماعی به تبلیغ ایران می‌پردازد. كاربران شبكه‌های اجتماعی از هر كجای ایران عكسی را می‌گذارند و این هشتگ را زیر آن می‌نویسند. این كمپین باعث بیشتر شدن ورود گردشگران خارجی به ایران شده است و اكثر رسانه‌های دنیا از این كمپین، گزارش‌هایی را برای مردم خودشان نوشته‌اند.

سلامت نیوز: «ایران را باید دید» نام هشتگی است كه نزدیك به یك‌سال است در تمام شبكه‌های اجتماعی به تبلیغ ایران می‌پردازد. كاربران شبكه‌های اجتماعی از هر كجای ایران عكسی را می‌گذارند و این هشتگ را زیر آن می‌نویسند. این كمپین باعث بیشتر شدن ورود گردشگران خارجی به ایران شده است و اكثر رسانه‌های دنیا از این كمپین، گزارش‌هایی را برای مردم خودشان نوشته‌اند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل ازروزنامه اعتماد،یك هفته پس از راه‌اندازی این كمپین بیش از ٢٧ میلیون كاربر در شبكه‌های اجتماعی با این هشتگ درگیر شده بودند و به یكی از پرترند‌ترین هشتگ‌ها در توییتر تبدیل شده بود. علی عراقچی، هشتگ ایران را باید دید must see Iran را راه‌اندازی كرده است. او چند سال در خارج از كشور تحصیل كرده و معتقد است كه رفتار خارجی‌ها درباره ایران باعث راه‌اندازی این كمپین شده تا او بتواند زیبایی‌های ایران را به همه نشان دهد. این كمپین پس از چند ماه توسط خود كاربران ایرانی به چند زبان دنیا در حال ترجمه است و برای اكثر مردم دنیا قابل فهم است.

همچنین سایتی با همین عنوان (mustseeiran.ir) راه‌اندازی شده و مرجع خوبی برای گردشگران خارجی است. براساس آمارهایی كه ابراهیم پورفرج، رییس جامعه تورگردانان ایران درباره آمار توریست‌هایی كه به ایران می‌آیند، اعلام كرد رشد چشمگیری در سال ٩٣ داشته است. او گفته بود: طبق پیش‌بینی‌های صورت گرفته برای سال ١٣٩٣ آمار گردشگران ورودی به كشور را چهار میلیون و ٦٠٠ هزار نفر اعلام كرده بودیم، این در حالی است كه این عدد به بیش از چهار میلیون نفر وتا پایان سال آمار توریست برای سال ٩٣ به بیش از پنج میلیون نفر رسید. انتظار می‌رود با استقبال زیادی كه از این كمپین شده در سال‌های آینده توریست‌های بیشتری را در ایران مشاهده كنیم. «اعتماد» در ادامه با علی عراقچی، آغازگر كمپین ایران را باید دید گفت‌وگو كرده است.

 چرا به این فكر افتادی تا این كمپین را تشكیل بدهی؟
من زمانی كه در خارج از كشور تحصیل می‌كردم به این فكر افتادم. آنجا كه بودم بین همكاران من تفكر مناسبی درباره ایران وجود نداشت. حتی فكر می‌كردند كه ما با شتر حركت می‌كنیم. بی‌احترامی‌های زیادی به پاسپورت ما می‌كردند این در صورتی است كه هزاران سال قبل از اینكه كشورهای دیگر باشند ایران بوده است. من همیشه دوست داشتم كه از این عرق ملی خودم دفاع و به كشورم كمك كنم. به همین خاطر به فكر راه انداختن هشتگی برای معرفی ایران افتادم.
 چرا عنوان «ایران را باید دید» را انتخاب كردید؟
آنجا خبرنگاران و رسانه‌های خارجی ایران را به ایران سانتریفیوژ و هسته‌ای می‌شناسند و اصلا تفكر مناسبی درباره ایران نداشتند. اما همین باعث شد كه من در ذهن خودم عبارت «ایران را باید دید» را بگویم و ابتدا آمدم در توییترم نوشتم كه هشتگی را درست كردم كه از این به بعد بیاییم تصاویر زیبای ایران را بگذاریم تا این‌گونه بتوانیم ایران را به دنیا معرفی كنیم. برای همین (must see Iran) را به عنوان هشتگ درست كردم. اولین عكس را هم از حرم امام رضا(ع) گذاشتم.
  دقیقا از كی كار این هشتگ شروع شد؟
عید نوروز سال گذشته به ایران آمدم. تقریبا از فروردین سال ١٣٩٣ این كار را شروع كردم. در برخوردی كه با رسانه‌های مختلف به خصوص خارجی‌ها داشتم، متوجه شدم كه آنها هم دوست دارند ایران را به كشورهای دیگر معرفی كنند. اینكه در ایران همه‌چیز وجود دارد، از تنوع زیست‌محیطی تا تمدن، سوغاتی‌هایی مختلف و آثار باستانی كه شاید در كمتر كشوری از دنیا باشد.


 به نظر شما چه چیزهایی برای توریست‌ها جذاب است؟
ایران ویژگی‌ها و جاذبه‌های زیادی دارد، مثلا عده‌ای هستند كه خیال می‌كنند، تابستان ایران گرم است و توریست‌ها جاهای گرم نمی‌آیند، خیلی‌ها فكر می‌كنند حجاب مانع ورود توریست می‌شود اما توریستی كه اینجا می‌آید، می‌داند كه كجا آمده و چه قوانینی وجود دارد، توریست‌ها وقتی به ایران می‌آیند دوست دارند كه این روسری را تست كنند، توریست‌ها دوست دارند كه بروند پیش عشایر زندگی كنند. یكی از توریست‌ها می‌گفت كه من شبی هزار یورو دادم كه كنار عشایر زندگی كنم. البته باید به این هم اشاره كنم كه توریست‌ها وقتی وارد ایران می‌شوند تفكری درباره ایران ندارند اما وقتی در حال بازگشت به كشورهای خودشان هستند بسیار راضی‌تر هستند. ایران برای دنیا بسیار جذاب است.


 اولین توییتی كه درباره این كمپین انجام دادی چه بود؟
من عكسی از نقشه كل دنیا پیدا كردم كه دور ایران را قرمز كرده بود. این عكس را گذاشتم و زیرش نوشتم باید ایران را دید. كه بیش از هزار بار ریتوییت شد و واقعا مردم این كار را دوست داشتند. من بیشتر سعی می‌كردم ببینم چه بازتابی بین رسانه‌های جهان دارد و مردم همین طور در حال گذاشتن عكس بودند. من یكی از مهم‌ترین اهدافم تصویر سازی برای جهانیان بود كه ایران چه اندازه می‌تواند زیبا باشد.


 چه رسانه‌هایی از دنیا از این كمپین گزارش دادند؟
 سی‌ان‌ان گزارشی منتشر كرد و هشتگ ایران را باید دید را گذاشت و رسما تبلیغ ایران را كرد. اصلا بی سابقه بود كه سی‌ان‌ان برای ایران تبلیغ كند. خبرنگار خود سی‌ان‌ان عكس دیزی و سبزی را در توییترش منتشر كرد. این‌ها برای همه دنیا جذاب است. لورا لوزان، سردبیر المانیتور امریكا در توییتر با من مكالمه‌ای داشت و هشتگی را كه درست كرده بودم گذاشت. فرانس٢٤ هم پس از اینكه عكس‌های این هشتگ را دید از ایران گزارش تهیه كرد. واشنگتن پست هم گزارشی نوشت درباره تاثیراتی كه این كمپین در اقتصاد ایران دارد. مردم با عكس‌های‌شان موتور‌های جست‌وجو را بمباران می‌كنند تا ایران را به كشور‌های مختلف معرفی كنند. اینستاگرام آقای روحانی هم این هشتگ را گذاشت و نوشتند كه آماده پذیرایی از مردم دنیا در ایران هستیم.


 چه اتفاقاتی در طول این كمپین برای شما افتاد كه جذاب بود؟
به این هشتگ حمله‌های زیادی هم شد. مشكلات اجتماعی در هر كشوری وجود دارد اما نه اینكه این عكس‌ها را ما زیر این هشتگ بگذاریم. این هشتگ برای معرفی ایران درست شده است. یك آژانسی از لوزان سوییس به من ایمیل زد كه با من كار دارند. گفت از وقتی این هشتگ راه‌اندازی شده ما كلی درخواست تور ایران داشتیم و از هركسی می‌پرسم از كجا متوجه شده‌اید، می‌گویند عكس‌های این هشتگ را دیده‌اند و این راه را ادامه دهید. خبرگزاری‌هایی مثل مهر، خبرآنلاین و باشگاه خبرنگاران درباره این هشتگ و عكس‌های مردم نوشتند و به خصوص باشگاه خبرنگاران عكس‌های برتر را با اسم مردم منتشر می‌كنند. سفیر هلند در ایران در توییتر خودش عكس ایران را گذاشت و نوشت با دیدن ایران لذت ببرید. وزیر فرهنگ و گردشگری ایتالیا در سال ٢٠١٣ این هشتگ را دیده بود و به ایران سفر كرد. همچنین خیلی از توریست‌هایی كه به ایران آمدند عكس‌هایی از ایران و پرواز ایران ایر می‌گذاشتند و هشتگ را زیرش می‌گذاشتند.


 در اینستاگرام چه تعداد عكس از سمت مردم گذاشته شده است؟
٢٤٠ هزار عكس در یك سال در اینستاگرام داریم. امیدواریم اگر مردم كمك كنند تا آخر امسال به ٥٠٠ هزار عكس برسیم. این كمپین كاملا مردمی است و اگر مردم كمك كنند، می‌توانیم ایران را به همه جهان نشان دهیم. امیدوارم همه برای معرفی ایران تلاش كنند.


 كسی از دوستان خودتان را هم به ایران آورده‌اید؟
دو تا از دوستان سوییسی من به ایران آمدند. حدود سه هفته نقاط مختلف ایران را با آنها دیدیم. از شمال تا جنوب را به آنها نشان دادم. تقریبا ٢٠٠٠ یورو نزدیك به هشت میلیون تومان برای این سه هفته هزینه كردند. وقتی این‌ها برگشتند به من ایمیل زدند كه ما كه سه هفته در ایران ٢٠٠٠ هزار یورو هزینه داشتیم و به مسافرت آمده بودیم، توانستیم پول ذخیره كنیم، یعنی اگر در سوییس بودیم، هزینه بیشتری داشتیم.


  فكر می‌كنید این كمپین چه اندازه می‌تواند تاثیرگذار باشد؟
این هدیه ایرانیان به كاربران شبكه‌های اجتماعی است كه كشور خودشان را به خارجی‌ها نشان می‌دهند. فكر كنم اثراتش خیلی زود مشخص شود. این كمپین را من شروع كردم اما ادامه دادن آن به دست مردم است و نسل‌های آینده قطعا از بركات این گردشگری استفاده خواهند كرد. ورود توریست به ایران می‌تواند همانند درآمد نفت برای ما تاثیرگذار باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha