بیان مسائل و مشکلات مربوط به بحران کاهش منابع آبی وتبعات زیست محیطی آن به طور وسیعی در مطبوعات و رسانه‌های کشور انجام می‌گیرد اما درباره راه‌حل برون رفت از این بحران کمتر بحث می شود. هر چند معمولاً به طور مرتب به لزوم اقداماتی چون بهینه‌سازی روش‌های آبیاری و نیز ترویج استفاده بهتر از آب در بخش شرب روستایی و شهری اشاره می‌شود اما مروری بر فهرست مسائل و مشکلات بحران‌های مربوط به خشکی و کم‌آبی مشخص می‌سازد که کشور به اقدامات قاطع، ضروری و منسجمی در این زمینه نیازمند است.

تنها راه برون رفت از بحران‌های زیست محیطی

سلامت نیوز:بیان مسائل و مشکلات مربوط به بحران کاهش منابع آبی وتبعات زیست محیطی آن به طور وسیعی در مطبوعات و رسانه‌های کشور انجام می‌گیرد اما درباره راه‌حل برون رفت از این بحران کمتر بحث می شود. هر چند معمولاً به طور مرتب به لزوم اقداماتی چون بهینه‌سازی روش‌های آبیاری و نیز ترویج استفاده بهتر از آب در بخش شرب روستایی و شهری اشاره می‌شود اما مروری بر فهرست مسائل و مشکلات بحران‌های مربوط به خشکی و کم‌آبی مشخص می‌سازد که کشور به اقدامات قاطع، ضروری و منسجمی در این زمینه نیازمند است.


به گزارش سلامت نیوز محمد طالب حیدری رئیس سازمان هواشناسی کردستان به روزنامه ایران گفت: در حال حاضر سازمان‌ها و دستگاه‌های اجرایی درگیر در بحث آب و خاک و جنگل‌ها و هوا بسیار متفرق و پراکنده است. استحصال و توزیع آب مأموریت قانونی بخش آب وزارت نیروست. مدیریت مصرف آب عمدتاً در حیطه فعالیت وزارت جهاد کشاورزی انجام می‌گیرد.

سازمان حفاظت محیط زیست با مأموریت‌های گسترده در حیطه معاونت‌های ریاست جمهوری قرار دارد. سازمان هواشناسی با بانک اطلاعاتی ارزشمندش در خصوص آب و هوای گذشته و حال و با داشتن چشم‌انداز‌های نسبتاً واقع بینانه از آینده در وزارت راه و شهرسازی قراردارد. حفاظت از جنگل‌ها و مدیریت آنها و مشکلات مربوط به خاک و آبخیزداری در وزارت جهاد کشاورزی قرار می‌گیرد. باید قبول کرد که مجموعه دستگاه‌های اجرایی فوق باید حفاظت از کیان طبیعی آب و هوا و خاک و جنگل‌ها و مراتع کشور را انجام دهند. اما در حال حاضر ارتباط بین دستگاه‌های فوق الذکر بسیار ضعیف، لخت و ناهماهنگ است در حالی که این دستگاه‌ها مدام به اطلاعات همدیگر نیازمند هستند.

در برخی موارد مشاهده می‌شود از خیر ارتباط گذشته و خود بدون لحاظ کردن صرفه و صلاح، اقدام به ایجاد دستگاهی موازی و شبیه می‌کنند، نمونه واضح آن ایجاد شبکه گسترده ایستگاه‌های هواشناسی در وزارت نیروست که کاملاً در موازی کاری بیهوده‌ای با سازمان هواشناسی قراردارند به طوری که صدها ایستگاه هواشناسی در وزارت نیرو به موازات ایستگاه‌های هواشناسی و در جوار هم ایجاد شده‌اند. در بعضی از استان‌ها شبکه‌های هواشناسی بوسیله جهاد سازندگی به تازگی ایجاد شده است.

همچنین موضوع موازی کاری را می‌توان در ایجاد انواع و اقسام پژوهشگاه‌های متعدد و «هزینه بر» در جوار این دستگاه‌ها نیز نام برد که کاملاً در موازات با هم و با دانشگاه‌ها قرار دارند، به طورمثال از ده‌ها مؤسسه عالی پژوهشی مربوط به مطالعات خشکسالی و آب و هوا و اقلیم شناسی در این مملکت باید نام برد که فهرست آنها را براحتی با یک جست‌و‌جوی ساده می‌توان در فضای مجازی مشاهده کرد، این مؤسسات همه بر سفره اعتبارات دولتی به پژوهش‌های عمدتاً کتابخانه‌ای مشغولند و متأسفانه هر روز یک فاجعه زیست محیطی مانند خشک شدن دریاچه ارومیه یا تپیدگی زمین به‌دلیل خالی شدن منابع و سفره‌های زیرزمینی وخشک شدن بلوط زارهای آن، پژوهشگرهای عزیز، مردم و دولت را غافلگیر و متعجب می‌کند.


شکی وجود ندارد که تنها راه برون رفت بهره‌ورانه از این بحران‌ها، ایجاد ستادی قوی، یکپارچه و یکدست از دستگاه‌های اجرایی ذیربط با مسائل آب، خاک، هوا و تنوع گیاهی و جانوری است. لازم به توضیح است که این امر به مثابه ادغام نیست و طرح ادغام سازمانی این دستگاه‌ها با هم می‌تواند بسیار خسارت‌زا باشد، بلکه منظور، به زیر یک چتر مدیریتی بردن همه این دستگاه‌ها و نهادها به منظور ایجاد یک اراده و تصمیم واحد برای مقابله با مشکلات و مسائل و مصائب زیست محیطی و آب و خاک در کشور است.

همچنین طبیعی است که این پیشنهاد با مخالفت گروه‌های وسیعی از شاغلین بهره مندتر این دستگاه‌ها مواجه خواهد شد که با هزار و یک دلیل سعی خواهند کرد فاجعه پس از مهندسی ستاد متفرق فعلی مدیریت عرصه‌های فاجعه بار زیست – بومی را بازکنند اما اگر انجام این هماهنگی با هشیاری و با تقویت جنبه‌های برتر این سازمانها و حذف وادی‌های راکد اداری و البته حذف امور موازی انجام گیرد نتیجه اقدام بدون‌شک به ایجاد ستادی قوی و کارا در رفع بحران‌های موجود زیست محیطی خواهد انجامید و از نظر هزینه‌ای هم بسیاری از هزینه‌های موازی را برای دولت حذف خواهد کرد. در زمینه فرهنگ‌سازی و جلب مشارکت فعالانه مردم طبیعی است مشاهده اقدامات واقع بینانه و بهنگام دولت از طرف مردم فهیم ما با پیشواز مشارکت جویانه مردمی مواجه خواهد شد.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha