رئیس اداره امور آزمایشگاه‌های محیط زیست استان کرمانشاه با بیان اینکه کرمانشاه دروازه ورود گردو غبار از عراق به ایران شده است، گفت: تاکنون برآورد خسارتی در این استان به دلیل بروز پدیده ریزگرد رخ نداده، اما آمار‌ها نشان می‌دهد که تعداد بیماران تنفسی در کرمانشاه به شدت افزایش پیدا کرده است.

کرمانشاه دروازه ورود گردو غبار به کشور/افزایش شدید بیماران تنفسی

سلامت نیوز: رئیس اداره امور آزمایشگاه‌های محیط زیست استان کرمانشاه با بیان اینکه کرمانشاه دروازه ورود گردو غبار از عراق به ایران شده است، گفت: تاکنون برآورد خسارتی در این استان به دلیل بروز پدیده ریزگرد رخ نداده، اما آمار‌ها نشان می‌دهد که تعداد بیماران تنفسی در کرمانشاه به شدت افزایش پیدا کرده است.

سعید دزفولی‌نژاد در گفت‌و‌گو با ایلنا در ارتباط با بروز پدیده گرد و غبار در استان کرمانشاه و به ویژه در قصر شیرین گفت: متاسفانه در سال‌های اخیر استان کرمانشاه دروازه ورودی گرد و غبار از عراق به ایران شده است و از آنجا که قصر شیرین نزدیک‌ترین شهرستان به مرز مشترک ایران و عراق است، اولین شهرستان درگیر با پدیده گرد و غبار است که بیشترین نمود این پدیده نیز در آنجا دیده می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه استان کرمانشاه گرد و غبار محلی و منشا ریزگرد داخلی ندارد، ادامه داد: آخرین بار پدیده گردو غبار از چهارشنبه شب گذشته تا ظهر جمعه رخ داد و وضعیت کیفیت هوای قصرشیرین را به حالت هشدار رساند؛ اما باید توجه داشت که این معضل محدود به دو سه روز در سال نمی‌شود، در طی ۱۰ سال اخیر همواره شاهد بروز پدیده گرد و غبار هستیم، که البته بیشتر این معضل در نیمه اول سال رخ می‌دهد و در نیمه دوم به دلیل بارندگی کمتر می‌شود.

دزفولی‌نژاد با اشاره به اینکه پیش‌بینی زمان دقیق بروز گرد و غبار در کرمانشاه دشوار است، افزود: پیش‌بینی گرد و غبار با تجهیزاتی که ما در اختیارداریم؛ بیشتر از یک هفته قبل با تقریب ۶۰ الی ۷۰ درصدی و در ۴۸ ساعت قبل با تقریب بیش از ۹۰ درصد را نشان نمی‌دهد. البته می‌توانیم میزان غلظت و میزان دید را نیز مشخص کنیم.

این مقام مسئول محیط زیست در ارتباط با نقش پوشش جنگلی و گیاهی منطقه برای مقابله با گرد و غبار گفت: فعلا منبع داخلی در استان برای ریزگرد وجود ندارد و بیش از ۹۰ در صد گرد وغبار برون مرزی و از کشور عراق است. به همین علت نقش پوشش گیاهی کم در مقابله با این پدیده کم است، هرچند که فضای سبز و جنگل پالاینده هستند، اما نمی‌توانیم بگوییم قطع درختان سبب افزایش بروز این پدیده می‌شود.

وی ادامه داد: طوفان‌های گرد و غبار از نظر حجم و ارتفاع بسیار گسترده هستند، حتی گاهی ارتفاع آن‌ها به چند ۱۰۰ متر نیز می‌رسد، بنابراین پوشش گیاهی هرچند که بی‌تاثیر نیست، اما تاثیر زیادی نیز ندارد.

دزفولی‌نژاد با اشاره به اینکه تاکنون برآورد دقیقی از خسارات ناشی از گرد و غبار در کرمانشاه نشده است، عنوان کرد: این گرد و غبار قطعا خسارات بسیاری را در پی دارد، بطوریکه در این استان آمار بیماران تنفسی به شدت افزایش پیدا کرده است.

وی با اشاره به اینکه جنگل‌های زاگرس نیز بسیار از این پدیده متاثر شده‌اند، افزود: به طوری که بیماری به نام «لورانتوس» در سطح جنگل‌ها ایجاد شده است. برای جانداران غیرانسان نیز مشکلات بساری به وجود آمده، چراکه این جانوران نمی‌توانند، مانند انسان خود را با شرایط وفق بدهند و از خود محافظت کنند.

دزفولی‌نژاد در پاسخ به اینکه در طی این ۱۰ سال چه اقداماتی برای مقابله با پدیده گرد و غبار در کرمانشاه شده است، گفت: در سال ۸۸ و ۹۳ با پیشنهاد هیات وزیران و براساس اصل ۱۳۸ قانون اساسی آیین‌نامه اجرایی مقابله با پدیده ریزگرد تدوین و کارگروه‌های مرتبط با این آیین نامه نیز در استان ایجاد شد، اما متاسفانه از آنجا که منبع ریزگرد‌ها خارجی است، کار بسیار دشوار شده است،

وی ادامه داد: اما از اهم اقدامات صورت گرفته توسط اداره حفاظت محیط زیست می‌توان به نصب ۹ دستگاه سنجش آلودگی هوا در سطح استان، اتصال یکی از ایستگاه‌ها به سیستم پایش آنلاین و برنامه ریزی برای اتصال باقی دستگاه‌ها به وب برای اطلاع رسانی به دیگر دستگاههای مربوطه همچون وزارت بهداشت، چاپ و نشر بروشور و کتاب برای اطلاع رسانی، عقد تفاهم نامه با هوا‌شناسی و آموزش و پرورش برای آموزش دانش آموزان، توزیع ۱۸۰دستگاه تصفیه هوا، برگزاری همایش با حضور دانشگاه‌های عراق و سوریه و... نام برد.

دزفولی‌نژاد اظهار کرد: در فروردین ماه نیز در سفر ریاست سازمان حفاظت محیط زیست تفاهم نامه‌ای با استانداری امضا شد که بر اساس آن خانم ابتکار مساله ریزگرد در استان‌های غربی کشور را با اولویت کرمانشاه در هیات دولت مطرح تا در راستای مقابله با آن از هیات دولت کمک بگیرند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha