پنجشنبه ۱۰ بهمن ۱۳۸۷ - ۱۰:۲۷
کد خبر: 14826

تمایل مادران ایرانی به زایمان طبیعی افزایش یافته است. این خبری بود كه طی روزهای پیش نایب رئیس انجمن علمی تخصصی باروری و ناباروری ایران به آن اشاره كرد

دكتر مهناز اشرفی، جراح و متخصص زنان و زایمان در گفت‌وگو با مهر گفت: با توجه به انجام زایمان بی‌درد به‌عنوان یك روش فیزیولوژیك كه در اغلب بیمارستان‌های دولتی و بعضا خصوصی انجام می‌شود، تمایل مادران به عمل سزارین رو به كاهش است.

دكتر اشرفی از بالا بودن آمار عمل سزارین در بیمارستان‌های خصوصی خبر داد و افزود: در حال حاضر كمتر از50 درصد زایمان‌ها در این بیمارستان‌ها به روش طبیعی صورت می‌گیرد.

اما نایب رئیس انجمن علمی تخصصی باروری و ناباروری در حالی به افزایش تمایل مادران برای انجام زایمان طبیعی به روش زایمان‌های بی‌درد اشاره می‌كند كه به عقیده كارشناسان به كار بردن این روش‌ها در بیمارستان‌های دولتی نمی‌تواند عامل افزایش این رضایت باشد بلكه برگزاری دوره‌های آموزشی قبل از زایمان در این امر بیشتر دخیل است.

زایمان طبیعی در مراكز خصوصی صرف ندارد!

دكتر ناهید خداكرمی، دبیر انجمن علمی مامایی، عضو هیأت‌مدیره سازمان نظام پزشكی و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی در این باره به همشهری می‌گوید: تمایل مادران به انجام زایمان طبیعی به‌دلیل برگزاری كلاس‌های آموزشی دوران بارداری است كه این كلاس‌ها هم در بخش خصوصی و هم در بخش دولتی برگزار می‌شود، به‌طوری كه مادران طی 7جلسه در آن شركت كرده و با فیزیولوژی بارداری و زایمان آشنا می‌شوند.

اما اینكه چرا زایمان در بیمارستان‌های دولتی همچنان به روش سزارین اولویت دارد سؤالی است كه دكتر ناهید خداكرمی درباره آن این طور توضیح می‌دهد: این افزایش نیز به این دلیل نیست كه مادران به زایمان طبیعی در بیمارستان‌های خصوصی گرایش ندارند بلكه به این خاطر است كه پزشك در این بیمارستان‌ها می‌خواهد در زمان خاصی برای انجام زایمان بر بالین مادر باشد چون مسلما این كار برای پزشك راحت‌تر است.

البته به گفته وی در این میان بحث تعرفه‌های زایمان به روش سزارین هم بسیار مهم است چون این تعرفه در بخش‌ خصوصی هیچ چارچوب خاصی ندارد و كاملا به‌صورت سلیقه‌ای از بیمار دریافت می‌شود.

«برای همین است كه ما بارها پیشنهاد كرده‌ایم فاصله تعرفه زایمان طبیعی و سزارین باید كم شود؛ كاری كه در خیلی از كشورهای پیشرفته انجام شده است.»دبیر انجمن علمی مامایی ایران با بیان این عبارات ادامه می‌دهد: در این كشورها برای زایمان طبیعی و سزارین پكیجی تعریف شده است و تنها تفاوت تعرفه میان این‌دو روش به خدمات اتاق عمل برمی‌گردد و نه دستمزد پزشك.

باز هم فقدان بیمه‌ها

دكتر خداكرمی در حالی به این عبارات اشاره می‌كند كه به گفته كارشناسان متأسفانه بیمه‌ها در كشور ما‌‌ دهنده خدمت را پوشش می‌دهند در حالی‌كه بیمه‌های نوین دنیا خدمت را پوشش می‌دهند؛ یعنی زایمان توسط هر كس انجام شود، چه ماما، چه پزشك عمومی و چه متخصص زنان، او مورد پوشش بیمه قرار می‌گیرد. اما در كشور ما فقط زایمانی كه متخصص انجام می‌دهد، بیمه خواهد شد.

علاوه بر این در بسیاری از كشورها هم به خاطر طولانی بودن و سخت بودن پروسه زایمان طبیعی تعرفه این نوع زایمان با سزارین یكی شده است. اما در كشور ما علاوه بر اینكه هیچ كدام از این اتفاق‌ها نیفتاده، سازمان‌های بیمه‌گر هم دائما از اینكه هزینه‌هایشان افزایش یافته شكایت دارند.

به عقیده وی البته این افزایش هزینه‌ها 100در صد به خاطر مداخلات زایمانی و افزایش سزارین است چون در حال حاضر 90 تا 100 درصد زایمان‌ها در بخش خصوصی به روش سزارین انجام می‌شود با وجود اینكه آمارها این میزان را 50 درصد اعلام كرده‌اند.

دكتر خداكرمی خاطرنشان می‌كند: برای همین انجمن علمی مامایی، انجمن‌های تخصصی زنان و زایمان، وزارت بهداشت و سازمان‌های بیمه‌گر باید به كمك گروه‌های آموزشی دانشگاه‌های علوم پزشكی برنامه‌های طولانی مدت برای كاهش میزان سزارین طراحی كنند تا حدی كه مادران به‌طور كامل توجیه شوند كه زایمان طبیعی برایشان مناسب‌تر است، چون الان متأسفانه خانواده‌ها هزینه‌های زیادی را برای سزارین تقبل می‌كنند در حالی كه با این كار هم مادر و هم نوزاد دچار عوارض ناخواسته طولانی مدت خواهند شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha