دوشنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۱
کد خبر: 148266

آشوراده هنوز در گیر و دار طرح گردشگری است که سازمان حفاظت محیط‌زیست بر آن تاکید دارد. اگرچه دی‌ماه سال گذشته سازمان بازرسی کل کشور در حکمی به سازمان حفاظت محیط‌زیست تذکر داد که تا یک‌سال حق هیچ‌گونه عملیات عمرانی در جزیره آشوراده را نخواهد داشت. با این حال این روزها ‌جز اخباری از کلنگ زنی برخی از مسوولان در جزیره آشوراده، از ارزیابی محیط‌زیستی این منطقه- که پیش‌زمینه‌ای برای پیاده کردن طرح گردشگری در این جزیره است خبر می‌رسد.

سلامت نیوز: آشوراده هنوز در گیر و دار طرح گردشگری است که سازمان حفاظت محیط‌زیست بر آن تاکید دارد. اگرچه دی‌ماه سال گذشته سازمان بازرسی کل کشور در حکمی به سازمان حفاظت محیط‌زیست تذکر داد که تا یک‌سال حق هیچ‌گونه عملیات عمرانی در جزیره آشوراده را نخواهد داشت. با این حال این روزها ‌جز اخباری از کلنگ زنی برخی از مسوولان در جزیره آشوراده، از ارزیابی محیط‌زیستی این منطقه- که پیش‌زمینه‌ای برای پیاده کردن طرح گردشگری در این جزیره است خبر می‌رسد.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه جهان صنعت،پیش از اعلام این حکم دلاور نجفی و محمدباقر صدوق، معاونان پیشین محیط طبیعی سازمان محیط‌زیست، شکایتی را درباره واگذاری جزیره آشوراده به قوه قضاییه برده بودند و این‌طور به نظر می‌آمد که این حکم سازمان بازرسی کل کشور در واکنش به این شکایت بوده است.


دلاور نجفی هم درباره این خبر  گفته‌ بود: «این حکم به دنبال شکایت ما از سازمان محیط‌زیست صادر شده است. در ضمن مکاتبات سازمان بازرسی کشور لازم‌الاجر هستند.»

این مورد جزو معدود مواردی است که یک مساله محیط‌زیستی در سطح کلان از طریق قوه قضاییه پیگیری شده است. هرچند دلاور نجفی به آینده این شکایت امیدوار بود و می‌گفت «این حکم موقت است اما امیدوارم تبدیل به حکم دایم شود و شر تخریب از سر آشوراده برداشته شود.» اما به نظر می‌آید تلاش سازمان محیط‌زیست برای کشاندن گردشگران به این جزیره ناب نتیجه دیگری دربر داشته باشد.


با این همه مدتی بعد مسوولان سازمان از طرح بزرگی برای گسترش گردشگری در جزیره آشوراده و تمام مناطق حفاظت شده کشور صحبت کردند و این حرف‌ها البته با دیدار با مقام معظم رهبری مصادف شد که در آن از کوتاه کردن دست متخلفان زیست‌محیطی سخن به میان آمد.

بابک توتونچی، دبیر ستاد مردمی نجات آشوراده در این‌باره سخنان رهبری مبنی بر اینکه «محیط‌زیست مال این دولت و آن دولت و این وزیر و آن وزیر نیست. محیط‌زیست متعلق است به تمامی آحاد ملت آن هم نه در یک زمان که در تمام طول تاریخ حیات» و اشاره تخلفات محیط‌زیستی در مناطق بکر شمال کشور را اشاره‌ای تلویحی به ساخت‌وساز در شبه‌جزیره آشوراده تعبیر می‌کند.


توتونچی به آخرین نامه رسمی ستاد مردمی نجات آشوراده که در روزهای پایانی سال به سازمان حفاظت محیط‌زیست کشور ارسال شد، اشاره کرده و می‌گوید: «در این نامه با تعیین ضرب‌الاجل از دکتر ابتکار خواستیم تا جهت تعیین‌تکلیف حقوقی برای لغو تفاهمنامه آشوراده ظرف دو روز کاری اقدام کند و در غیر این صورت علیه آن سازمان اعلام جرم خواهد شد.»


او برگزاری جلسه مناظره در نمایشگاه بین‌المللی محیط‌زیست را یادآوری کرده و ادامه می‌دهد: «در آن جلسه که مسوولان و کارشناسان به بحث تغییر کاربری آشوراده می‌پرداختند، اسماعیل مهاجر، مدیر کل حفاظت محیط‌زیست گلستان به حضور سرمایه‌گذاران قطری اشاره کرد که برنامه ساخت هتل پنج ستاره در بندر گز دارند. سوال ما این است که ساخت هتل پنج ستاره در بندر گز جز اینکه محل اقامت گردشگران آشوراده باشد، چه کاربری خواهد داشت؟»

معاون رییس‌جمهور کلنگ آشوراده را بر زمین می‌زند؟!

منابع آگاه از امکان کلنگ‌زنی در آشوراده خبر داده‌اند و این مساله فعالان محیط‌زیست را نگران کرده. پیش از این حسن صادقلو، استاندار گلستان از کلنگ‌زنی عملیات عمرانی در آشوراده خبر داده بود و شایعه کلنگ‌زنی اسحاق جهانگیری بر نگرانی فعالان محیط‌زیست افزوده است.
دبیر ستاد مردمی نجات آشوراده در این‌باره می‌گوید: «براساس حکم سازمان بازرسی کل کشور، سازمان حفاظت محیط‌زیست به مدت یک‌سال حق عملیات عمرانی در این منطقه را ندارد و در صورت درست بودن این خبر، این کار نوعی دور زدن قانون خواهد بود.»


در پی اعلام استاندار گلستان مبنی بر آغاز کلنگ‌زنی در آشوراده، ستاد مردمی نجات آشوراده در نامه‌ای خطاب به معاون اول رییس‌جمهور، اعتراض خود را اعلام کرده و گفته بود: «اظهارات تعجب‌برانگیز اخیر استاندار گلستان مبنی بر کلنگ‌زنی آغاز عملیات عمرانی آشوراده در یک ماه اخیر و تایید منابع آگاه مبنی بر احتمال انجام این حرکت در ایام پیش‌رو چشم‌انداز خوبی از آینده در سال همدلی و همزبانی دولت و ملت ترسیم نمی‌کند.»


ارزیابی محیط‌زیستی آشوراده قانونی نیست
پیش از نوروز 94 تماس‌هایی از طرف سازمان محیط‌زیست گرفته شد و چند نفر از اعضای ستاد مردمی نجات آشوراده به جلسه‌ای دعوت شدند اما آن‌طور که توتونچی می‌گوید، در این تماس‌های تلفنی اشاره شده بود که دبیر سمنا نباید در این جلسه حضور داشته باشد. او در این‌باره می‌گوید: «این جلسه به ریاست خانم ابتکار بود و با حضور مسوولان سازمانی، کارشناسان و چند نفر از اعضای سمنا برگزار شد. گفته بودند من در این جلسه حضور نداشته باشم، جوابم این بود که نبودنم اگر به نفع محیط‌زیست باشد، نمی‌روم. اما در آن جلسه هم رییس سازمان بار دیگر از گسترش گردشگری در مناطق حفاظت‌شده گفته و علاوه بر این درباره ارزیابی شبه‌جزیره آشوراده صحبت کرده بود.»


پیشتر گفته شده بود که ارایه مجوز اجرای طرح گردشگری در آشوراده منوط به انجام ارزیابی زیست‌محیطی است و آن‌طور که توتونچی می‌گوید، کارشناسان ارزیابی محیط‌زیست کشور در چند روز گذشته از طرف سازمان محیط‌زیست راهی آشوراده شده‌اند تا این منطقه را ارزیابی کنند اما برابر قوانین بین‌المللی آشوراده در زون 2 حفاظتی قرار دارد و ارزیابی در این منطقه ممنوع است.


او با اشاره به اینکه حسین آخانی، استاد گیاه‌شناسی دانشگاه تهران و مجید مخدوم، رییس انجمن ارزیابی محیط‌زیست کشور از کارشناسان کاربلد ایران هستند که ارزیابی جزیره آشوراده را به عهده گرفته‌اند و بعید است در ارزیابی این منطقه اشتباه کنند، آتش‌سوزی را یادآوری می‌کند که 25 شهریورماه سال گذشته تنها جزیره ایرانی حوزه دریای خزر را محاصره کرد. اگرچه چند بار در خبرها عنوان شده بود که این آتش‌سوزی کیلومترها با این جزیره فاصله دارد اما ناصر مهردادی، مدیرکل محیط‌زیست مازندران وسعت آتش‌سوزی در آشوراده بهشهر را 100 هکتار عنوان کرد و درباره خسارات این حادثه این‌طور گفت:

آتش‌سوزی حدود 80 درصد سازیل، 15درصد تمشک و پنج درصد انار وحشی این جزیره ناب را سوزاند.در روزهای بعد نیز اظهارات فرماندار شهرستان بندرترکمن در استان گلستان هم پرده از دست‌های پنهان در این حادثه برداشت. مرجان نازقلچی در گفت‌وگو با ایرنا گفته بود: «آتش‌سوزی ناشی از سهل‌انگاری نیروی انسانی و تا حدودی نیز به صورت عمدی بوده و نداشتن گشت حفاظتی محیط‌زیست در منطقه، کار شناسایی این عوامل را سخت کرده است.» آن‌طور که نازقلچی گفته بود براساس برآورد میدانی دستگاه ج‌پی‌اس بر اثر این آتش‌سوزی حدود ۹۰ هکتار از درختچه‌های موجود در جزیره آشوراده از بین رفت. دبیر سمنا می‌گوید: این آتش‌سوزی عمدی در ارزیابی این منطقه تاثیرگذار خواهد بود و درباره نتیجه این ارزیابی نگرانیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha