معاون دانشجویی و فرهنگی وزارت بهداشت گفت: آمار خودکشی در میان دانشجویان علوم پزشکی در سال‌های گذشته روند افزایشی را نشان می‌دهد و شیوع افسردگی بالاست.

سلامت نیوز: معاون دانشجویی و فرهنگی وزارت بهداشت گفت: آمار خودکشی در میان دانشجویان علوم پزشکی در سال‌های گذشته روند افزایشی را نشان می‌دهد و شیوع افسردگی بالاست.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه جهان اقتصاد،محمدرضا فراهانی با اشاره به هفته خوابگاه‌های دانشجویی گفت: حدود ۷۰ درصد دانشجویان دانشگاه‌های دولتی غیربومی هستند، حدود ۶۰ درصد آنها در خوابگاه‌های دولتی اقامت دارند و ۴۰ درصد در خارج از خوابگاه‌های دولتی هستند. از این ۴۰ درصد، ۱۰ درصد دانشجویان متاهل‌اند که دانشگاه‌های دولتی امکانات کمی برای این دانشجویان دارند. وی ادامه داد: به هر حال ۷۰ درصد دانشجویان در ابتدای تحصیل از خانواده خود جدا می‌شوند. در این زمان با مفهوم معیشت دانشجویی مواجه می‌شویم. معیشت دانشجویی برای رسیدن به اهداف کسب علم بسیار تاثیرگذار است و ممکن است حتی هدف اصلی را تحت‌الشعاع قرار دهد.


وی ادامه داد: وضعیت معیشت دانشجویی اعم از خوابگاه، تغذیه و سایر موارد متاسفانه در وضعیت مطلوبی قرار ندارد. تعداد زیادی از دانشجویان در خوابگاه‌هایی قرار دارند که ظرفیت آن 5/1 برابر استاندارد است. خوابگاه‌های ما بسیار قدیمی بوده، تجهیزات کافی نداشته و فرسوده هستند.
فراهانی با بیان اینکه وضعیت ما در خوابگاه و معیشت دانشجویی وضعیت مطلوب و ایده‌آلی نیست، به فلسفه هفته خوابگاه‌های دانشجویی اشاره کرد و گفت: فلسفه این هفته این است که مردم و مسوولان به معیشت دانشجویی توجه کنند.


معاون دانشجویی و فرهنگی وزارت بهداشت ادامه داد: هفته خوابگاه‌ها هفت روز بوده و به هر روز یک نام مشخص ارایه شده است که فعالیت‌هایی براساس نام‌هایی که گذاشته شده، صورت می‌گیرد. به عنوان مثال نام یکی از روزها به خوابگاه، فرهنگ، امید و نشاط نامگذاری شده است. متاسفانه بحث افسردگی در دانشگاه‌های ما طی سال‌های گذشته زیاد شده، افت تحصیلی به وجود آمده است و بحث خودکشی در سال‌های گذشته روند افزایشی را نشان می‌دهد.


فراهانی با اشاره به آمار سال گذشته خودکشی گفت: آمار خودکشی در سال گذشته نسبت به سال قبل و سال قبل نسبت به سال‌های قبل روند افزایشی را نشان می‌دهد.
وی ادامه داد: یک درصد دانشجویان علوم پزشکی مشروط شده و سه درصد نیز دچار ضعف مفرط تحصیلی می‌شوند که این به خاطر بهره هوشی کم آنها نیست بلکه تابع شرایط مختلفی است.


فراهانی ادامه داد: همچنین براساس مطالعاتی که صورت گرفته، افسردگی در جامعه دانشگاهی افزایش پیدا کرده است بنابراین با توجه به اینکه خوابگاه محل زندگی دانشجویان است باید امید و نشاط را در آن افزایش دهیم.


فراهانی در ادامه افزود: یکی دیگر از روزهای هفته خوابگاه‌های دانشجویی به نام خوابگاه سلامت روان و سبک زندگی دانشجویی نام‌گذاری شده است. متاسفانه آمار آسیب‌های اجتماعی طی سال‌های گذشته افزایش یافته است. آمار افت تحصیلی، اعتیاد، افسردگی، مواد مخدر و روانگردان‌ها آسیب‌های اجتماعی است که متاسفانه سال‌های گذشته به طرز نگران‌کننده‌ای افزایش یافته است بر همین اساس یک روز به نام سلامت روان و سبک زندگی دانشجویی نامگذاری شده است.


معاون دانشجویی و فرهنگی وزارت بهداشت در ادامه گفت: بر همین اساس دانشگاه‌های علوم پزشکی کانون سلامت روان را راه‌اندازی کرده‌اند که در زمینه پیشگیری آسیب‌های اجتماعی به مسوولان و دانشگاه‌ها کمک خواهند کرد همچنین همتایاران دانشجویی متشکل از دانشجویان تشکیل شده‌اند که به مشاوران خوابگاه‌ها کمک می‌کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha