دوشنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۳

دعوا و كتك‌كاری كودكان و نوجوانان چیز عجیب و غریبی نیست. بسیاری از ما در دوران كودكی برای یك بار هم كه شده چنین تجربه‌هایی داشته‌ایم. هرچند برخی از بزرگ‌ترها ممكن است در جریان دعوای دو كودك به قول معروف آتش‌بیار معركه شوند اما اغلب پدر و مادرها به سادگی از این موضوع می‌گذرند و سعی می‌كنند به هر حال اختلافات كودكانه را رفع و رجوع كنند.

دعواهای بچگانه‌ای كه بزرگ می‌شود

سلامت نیوز:  دعوا و كتك‌كاری كودكان و نوجوانان چیز عجیب و غریبی نیست. بسیاری از ما در دوران كودكی برای یك بار هم كه شده چنین تجربه‌هایی داشته‌ایم. هرچند برخی از بزرگ‌ترها ممكن است در جریان دعوای دو كودك به قول معروف آتش‌بیار معركه شوند اما اغلب پدر و مادرها به سادگی از این موضوع می‌گذرند و سعی می‌كنند به هر حال اختلافات كودكانه را رفع و رجوع كنند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آرمان،نزاع‌های میان كودكان و نوجوانان اما در مواردی بیخ پیدا می‌كند. اگر در جریان این دعواها یك نفر آسیب جدی ببیند یا جان خود را از دست بدهد دیگر ابدا نمی‌توان از كنار موضوع به سادگی گذشت.
 
آمارها همیشه نشان می‌دهد كه بیشترین موارد درگیری‌ها بین افراد جوان است. هر ساعت 72 درگیری منجر به جرح در كشور و 12 نزاع در تهران رخ می‌دهد. این آمار پزشكی‌قانونی كشور است؛ آمار كسانی كه در درگیری‌های منجر به جرح به مراجع قانونی شكایت كرده‌اند و برای محكوم كردن طرف درگیری به پزشكی‌قانونی رفته‌اند. افرادی كه 22 درصد آنها نوجوان و زیر 18سال و 64 درصد آنها جوان بوده‌اند. جوانان و نوجوانان به دلیل ویژگی‌هایی مانند ناپختگی، بی‌تجربگی، انرژی زیاد و تحریك‌پذیری، مستعد درگیری و زد و خورد و پیامدهای آن هستند.


 لزوم فعالیت واحدهای مشاوره در مدارس
اغلب پدر و مادرهایی كه بیشتر از یك فرزند دارند تجربه دعوا بین آنها را داشته‌اند؛ كودكانی كه فارغ از جنسیت سر هر مساله بی‌اهمیتی با هم گلاویز می‌شوند. در اغلب این مواقع والدین در حالتی از سردرگمی قرار می‌گیرند و نمی‌دانند باید چگونه بدون اینكه متهم به جانبداری شوند غائله را به اصطلاح بخوابانند. یك روانشناس كودك در این باره به «آرمان» می‌گوید: همان كودكانی كه در خانواده خود سر هر چیزی كه خلاف میلشان است با خواهر و برادران خود نزاع می‌كنند وقتی وارد مدرسه می‌شوند با همكلاسی‌های خود دعوا راه می‌اندازند.

مهدی حاجی‌اسماعیل می‌افزاید: همانطور كه نقش والدین در جلوگیری و كنترل دعواهای كودكان در محیط منزل مهم است در مدرسه هم این معلمان و مدیران هستند كه باید با آموزش و نظارت مانع درگیری كودكان و نوجوانان شوند. اگر دعواها همیشگی است، باید ریشه مساله را جست‌وجو كرد. احترام گذاشتن به هر كودك در خانواده تا حد زیادی می‌تواند جلوی دعواهای خواهر و برادرها را بگیرد. حاجی اسماعیل درباره نقش میانجی والدین در دعواهای بین فرزندان می‌گوید: بهتر است هنگام دعوای بچه‌ها از به عهده‌گرفتن نقش «قاضی» دوری كنیم. نكته مهم در این زمان، شنیدن صحبت‌های بچه‌هاست. به هركدام اجازه دهید كه حرف‌هایش را بزند و طرف دیگر نیز به او گوش دهد. بعد از این مرحله باید قوانینی مانند كتك زدن و فحش دادن ممنوع را به كودك آموخت. او ادامه می‌دهد: در مدارس و سیستم آموزشی ما برای هوش هیجانی افراد چه مربی و چه دانش‌آموز اقدامی صورت نمی‌گیرد درحالی كه فقط با بالابردن سطح هوش هیجانی - اجتماعی می‌توان به مهارت‌هایی مانند كنترل خشم، كنترل استرس و حل مساله دست یافت.


حاجی اسماعیل می‌افزاید: نكته مهم‌تر اینكه به طور كلی فضاهای آموزشی تقریباً شادابی لازم را ندارند. وقتی نوجوانان در تفریح ناكام می‌مانند و نمی‌توانند هیجانات خود را به درستی تخلیه كنند در فضای آموزشی كه بعضا از سویی شادابی و نشاط ندارد و از سوی دیگر كلاس‌ها و دوره‌هایی برای آموزش فنون زندگی ندارد خشم لجام‌گسیخته بروز می‌یابد. این روانشناس عنوان می‌كند: مدیران و معلمان نقش زیادی در بروز و كنترل خشم دانش‌آموزان دارند به شرطی كه كیفیت فضای آموزشی به اندازه كافی بالا باشد و این رفتارها را به دانش‌آموزان بیاموزد. واحدهای خدمات مشاوره‌ای اگر در مدارس فعال باشد از این اتفاقات جلوگیری می‌شود زیرا هم مهارت‌های كنترل خشم را از این طریق به دانش‌آموزان آموزش می‌دهند و هم در مواقع دعوا با دخالت درست مانع حوادث بعدی می‌شوند.


 عزل 2 مدیر مدرسه در پی مرگ دانش‌آموز
خبرهای متعددی از درگیری دانش‌آموزان در مدرسه و زد و خورد آنها وجود داشته كه در آن یكی از دو نفر یا هر دو مجروح یا حتی فوت شده‌اند. سال 92 در حیاط یكی از مدارس ابتدایی منطقه 16 تهران، دعوا و كشمكش میان دو دانش‌آموز پسر بالا می‌گیرد و در پی آن، یكی از آنها چاقوی همراه خود را درآورده و به پهلوی دیگری فرو می‌برد كه همین امر موجب به «كما»رفتن دانش‌آموز مضروب می‌شود. سال گذشته در یكی از مدارس تهران 14دانش‌آموز با هم گروهی دعوا می‌كنند و همه آنها مجروح و راهی بیمارستان می‌شوند.

هفته گذشته هم در محوطه یكی از دبیرستان‌های خلخال دانش‌آموزان دو دبیرستان مختلف كه با هم یك جا بودند درگیر شده و در پی این زد و خورد كه در محوطه حیاط مدرسه رخ داده است یكی از آنها به‌شدت مجروح شده و بعد از انتقال به بیمارستان فوت می‌كند. به دنبال این اتفاق روز گذشته مدیران دو دبیرستان شهر خلخال از سمت خود عزل شدند. به گزارش روز شنبه ایرنا، این حادثه ششم اردیبهشت در محوطه دبیرستان‌های علی ابن‌ابیطالب (ع) و حضرت امام خمینی (ره) و در زنگ تفریح به وقوع پیوست. در جریان این درگیری «احسان داداش اوغلی» از ناحیه گردن و مغز دچار آسیب شد. احسان 20 روز در كما به‌سر برده و در نهایت بر اثر مرگ مغزی دارفانی را وداع گفت. او ۱۳ ساله و دانش‌آموز تیزهوش رشته دوم تجربی بود. به گزارش عصر ایران، یك مقام مسئول در آموزش و پرورش خلخال گفت: به دنبال اطلاع مسئولان از خبر تلخ مرگ مغزی و فوت دانش‌آموز نخبه هر دو مدیر دبیرستان‌های یاد شده از پست مدیریت عزل و كنار گذاشته  شده‌اند.


 قصور شغلی و تخلف اداری نه جرم قانونی
در پی عزل این دو مدیر این سوال مطرح می‌شود كه قانون تا چه حد در دعواهایی كه در مدرسه میان دانش‌آموزان رخ می‌دهد معلمان و مدیران را مقصر می‌داند یا به‌عبارت دیگر مسئولیت درگیری‌هایی كه در محیط مدرسه رخ می‌دهد به عهده كیست؟ یك حقوقدان در پاسخ به این سوال می‌گوید: هر فردی بر اساس قانون مسئولیت مدنی فقط مسئول كارهای خودش است و هیچ فرد بالغی مسئول اشتباهات دیگران نبوده و به جای آنها مجازات نمی‌شود.

مصطفی ترك‌همدانی می‌افزاید: اگر فردی غیربالغ باشد یعنی از نظر سنی زیر 18 سال باشد فرد بالغه‌ای كه قیم اوست دارای مسئولیت مدنی است و درباره هر فردی پدر و مادرش قیم یا كفیل او هستند. این حقوقدان ادامه می‌دهد: بنابراین از نظر قوانین داخلی معلم یا مربی نمی‌تواند قیم یا كفیل دانش‌آموز باشد درحالی كه از نظر قوانین اداری این مدیران تخلف كرده‌اند. همدانی عنوان می‌كند: این دو مدیر در واقع در مسئولیت اداری و شغلی‌شان كه مراقبت و نظارت بر دانش‌آموزان بوده است قصور و كوتاهی كرده‌اند و این یك تخلف اداری محسوب می‌شود و بنابراین بر اساس ضوابط داخلی اداره آموزش و پرورش با این افراد برخورد شده و آنها را از سمتشان عزل كرده‌اند. ترك‌همدانی عنوان می‌كند: در آیین‌نامه‌های داخلی هر شغلی برای قصور كاری مجازات‌هایی در نظر گرفته شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha