دوشنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۰

شهردار تهران از اینكه تعداد فروشگاه‌های لوازم آرایشی ۵۹۰۰ واحد است درحالی كه تعداد كتابفروشی‌های پایتخت تنها ۱۲۰۰ واحد، اظهار تاسف كرد.

سلامت نیوز:شهردار تهران از اینكه تعداد فروشگاه‌های لوازم آرایشی ۵۹۰۰ واحد است درحالی كه تعداد كتابفروشی‌های پایتخت تنها ۱۲۰۰ واحد، اظهار تاسف كرد.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آرمان،این اظهارات را كه نشان‌دهنده فروش پنج برابری لوازم آرایشی نسبت به كتاب در ایران است درحالی محمدباقر قالیباف در ویژه آیین اختتامیه بیست‌و‌هشتمین نمایشگاه بین‌المللی كتاب تهران مطرح كرد كه پیش از این نیز اظهاراتی درباره مصرف بیش از اندازه لوازم آرایشی مطرح شده بود.

آذر سال گذشته رئیس سازمان غذا و دارو گفت: ایران از نظر جمعیت هفدهمین كشور جهان است اما از نظر مصرف لوازم آرایشی هفتمین كشور دنیاست، واردات رسمی لوازم آرایشی حدود یك میلیارد دلار در سال است اما بیش از این میزان مواد آرایشی قاچاق وارد كشور می‌شود.

رسول دیناروند افزود: درباره بازار لوازم آرایشی می‌توانم اعلام كنم كه ما بدترین وضع را از نظر قاچاق، در فرآورده‌های آرایشی داریم و متاسفانه درباره اقلامی كه به فرآورده‌های آرایشی و بهداشتی معروف هستند، بیشتر بازار در اختیار قاچاق است.

او در پاسخ به این پرسش كه میزان قاچاق لوازم آرایشی به كشور چقدر است، گفت: نمی‌توانم آمار بدهم اما می‌توانم بگویم كه سهم بازار قاچاق درباره این اقلام از همه اقلام دیگر بیشتر است و شاید اگر بگویم بازار واقعی و رسمی این كالاها نسبت به قاچاق، كدام وزنش بیشتر است، شاید بتوان گفت قاچاق از واردات رسمی لوازم آرایشی بیشتر است.


  آمارهایی درباره كتاب
شهردار تهران با اشاره به آمارهایی كه از شهرداری تهران درباره وضعیت انتشار كتاب در كشور استخراج شده است، گفت: آمارها نشان می‌دهد كه ما در حوزه كتاب‌های كودك و نوجوان با یك سیر نزولی در آثار تالیفی و متاسفانه یك سیر صعودی در آثار ترجمه‌ای روبه‌رو هستیم. قالیباف با اشاره به انتشار حدود ۱۸۰۰ عنوان كتاب در سال ۵۸، این آمار را در مقایسه با بیش از ۷۰ هزار عنوان كتابی كه در سال ۹۳ به چاپ رسیده‌اند، بسیار اندك دانست و گفت: این از افتخارات انقلاب اسلامی است كه وضعیت كتاب حداقل به جهت كمی، افزایش یافته است.

او در ادامه با اشاره به چالش اصلی صنعت نشر كه به‌زعم او، نبود ویترین‌های كافی برای عرضه كتاب است، گفت: ما در عرصه نشر شاهد این هستیم كه تولیدات زیاد است، اما مصرف كم و مهم‌ترین مساله‌ای كه باید به آن توجه كنیم، این است كه تولید و توزیع ما در مسیری باشد كه سیاست‌های مصرف كتاب در كشور اصلاح شود.

شهردار تهران با اشاره به اینكه ۷۰ درصد چرخه نشر كشور در تهران متمركز است، این وضعیت را اسف‌بار خواند و در ادامه هم این نكته را مطرح كرد كه بر اساس آمارهایی كه ما گرفته‌ایم، در تهران تقریباً ۱۲۰۰ كتابفروشی داریم، درحالی كه برای فروش لوازم آرایشی، ما ۵۹۰۰ فروشگاه داریم؛ گردش مالی اقتصاد نشر ۸۰ میلیارد تومان است امالوازم‌آرایشی ۲۰ هزار میلیارد تومان.

او نتیجه گرفت: هیچ كدام از این مسائل با سیاست‌ها و حركت انقلاب اسلامی و فلسفه بعثت كه امروز در آن هستیم، سازگاری ندارد. قالیباف در ادامه با اشاره به برگزاری نمایشگاه‌های «یاد یار مهربان» توسط شهرداری تهران از ۱۲ سال قبل به این طرف، گفت در حال حاضر بیش از ۳۸۰ كتابخانه شبانه‌روزی در تهران داریم و همچنان بر فعالیت‌هایمان در این عرصه می‌افزاییم.


  ساخت محل دائمی برای نمایشگاه
 در ادامه با اشاره به مذاكراتی كه شهرداری تهران در دولت قبل برای ساخت محلی دائمی جهت برگزاری نمایشگاه بین‌المللی كتاب تهران داشته است، گفت: ما در یك جایی دیدیم كه این مذاكرات به نتیجه نمی‌رسد و كار پیش نمی‌رود. به هر حال امروز نمایشگاه بین‌المللی در شهر آفتاب با یك شرایط بسیار خوب در حال ساخت و بلكه در شرف افتتاح است كه تا الان هم بیش از ۷۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای آن هزینه شده است و فكر می‌كنم تا زمان افتتاح هزار میلیارد تومان صرف آن شود.

اما تا زمان آماده‌سازی آن مكان، ما یك نمایشگاه خاص و دائمی كتاب در تپه‌های عباس‌آباد خواهیم ساخت كه این مكان تبدیل به جایی برای رونق گرفتن بازار مصرف كتاب در تهران شود. 

شهردار تهران با اشاره به حجم فضاهای مسقف و همچنین باز مجموعه باغ كتاب تهران، گفت: ما در این مكان حدود ۶۵ هزار مترمربع فضای مسقف داریم كه قطعا خواهیم توانست دو برابر این میزان یعنی حدود ۱۳۰هزارمترمربع را همانند مصلی در فضای باز احداث كنیم تا نمایشگاه كتاب تهران در آن برگزار شود. باغ كتاب، مكانی در شأن فرهنگ و موضوعات قلم و اندیشه است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha