دوشنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۵
کد خبر: 148285

مدیرکل محیط زیست استان خوزستان از پیگیری محیط زیست برای ثبت تالاب هورالعظیم در کنوانسیون رامسر و همچنین ثبت جهانی آن در یونسکو خبر داد.

سلامت نیوز: مدیرکل محیط زیست استان خوزستان از پیگیری محیط زیست برای ثبت تالاب هورالعظیم در کنوانسیون رامسر و همچنین ثبت جهانی آن در یونسکو خبر داد.

لاهیجان زاده در گفتگو با مهر، افزود: مذاکراتی بین رئیس سازمان محیط زیست با وزیر محیط زیست کشور عراق و همچنین رئیس جمهور این کشور برای ثبت جهانی تالاب هورالعظیم در یونسکو صورت گرفته است.

به گفته وی، شکل گیری یکی از مهمترین تمدن های جهان در جوار این تالاب در زمان سومری ها را یکی از مهمترین ویژگی های این تالاب برای ثبت جهانی در یونسکو عنوان کرد.

مدیرکل محیط زیست استان خوزستان با اشاره به تمدن های بین النهرین و تاریخ شناسان یکی از مهمترین تمدنهای جهان هستند اظهار داشت: تالاب هوالعظیم در شکل گیری این تمدنها نقش بسزایی داشته است.

وی تاکید کرد: گذشته از ارزشهای تاریخی این تالاب که آخرین باقی مانده تالاب های بین النهرین محسوب می شود تالاب هوارالعظیم از نظر تنوع زیستی نیز یکی از ارزشمند ترین تالاب های کشور است که به لحاظ کمیت گونه ها تفاوت بارزی با سایر تالاب های کشور دارد.

لاهیجان زاده با بیان اینکه یک سوم این تالاب در ایران و دو سوم آن در کشور عراق است، یادآور شد: متاسفانه به دلیل سال های جنگ تحمیلی و نبود امنیت در این منطقه، این تالاب جزو تالاب های کنوانسیون رامسر نیز قرار نگرفته که محیط زیست با جدیت عضویت آن را در این کنوانسیون پیگیری می کند.

به گفته وی، مراحل ثبت جهانی تالاب هورالعظیم در یونسکو و همچنین ثبت آن در کنوانسیون رامسر به صورت جداگانه دنبال می شود. امیدواریم ظرف یکی دو سال آینده هر دوی این اتفاقات برای این تالاب ارزشمند که حفظ و حمایت آن نقش بسزایی در کنترل ریزگردها و بهبود کیفیت هوای منطقه دارد، رخ دهد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha