دوشنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۰
کد خبر: 148288

پردیسان ‌فروشی نیست و واگذار نمی‌شود ،سند پارک پردیسان به‌نام دولت است و مصوبه شورا نمی‌تواند مالکیت آن را تغییر دهد

سلامت نیوز:پردیسان ‌فروشی نیست و واگذار نمی‌شود ... سند پارک پردیسان به‌نام دولت است و مصوبه شورا نمی‌تواند مالکیت آن را تغییر دهد


به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه فرهیختگان ، اگر در سال 91 شورای شهر تهران نسبت به واگذاری و فروش پارک پردیسان از سوی دولت واکنش نشان داد و این کار را خلاف قانون خواند، این بار به نظر می‌رسد که جای دو طرف دعوا با یکدیگر عوض شده و حالا شورای شهر خواستار واگذاری پارک پردیسان به شهرداری تهران است.


با روی کار آمدن دولت یازدهم و انتصاب معصومه ابتکار، عضو سابق شورای اسلامی شهر تهران به‌عنوان رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست، چرخش موضع‌گیری شورای شهر تهران در مورد پارک پردیسان آغاز شد. ابتکار که در زمان عضویتش در شورای شهر، یکبار نسبت به مصوبه فروش پارک پردیسان از سوی دولت دهم واکنش نشان داده بود، این بار در مقام رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست، همان رفتار قبلی را تکرار می‌کند و هرگونه نقل و انتقال در تصدی‌گری این پارک را خلاف قانون می‌داند.


اگرچه محمدباقر قالیباف، شهردار تهران در 16 فروردین‌ امسال و در آیین افتتاح بوستان یاس گفته بود «به دنبال تملک پارک پردیسان نیستیم»، رحمت‌الله حافظی رئیس کمیسیون سلامت شورای شهر تهران، یکی از افرادی است که از پارسال همواره بر خواسته خود، واگذاری پارک به شهرداری پافشاری کرده است.
او 16 فروردین مدعی «نابودی گیاهان پارک پردیسان» شده و گفته بود: «با وجود اینکه سازمان حفاظت از محیط‌زیست نسبت به واگذاری این پارک به شهرداری تهران با حفظ مالکیت آن موافقت کرده اما معاونت حقوقی ریاست‌جمهوری مخالفت خود را اعلام کرده است. به دلیل اهمیت موضوع از رئیس‌جمهور درخواست می‌شود با صدور مجوز بهره‌برداری از این بوستان توسط شهرداری موافقت کند تا شهرداری تهران با استفاده از منابع خود نسبت به توسعه فضای سبز بوستان اقدام کند و فضا برای استفاده بهینه در اختیار مردم قرار گیرد.»
این گفته در حالی است که سازمان حفاظت محیط‌زیست در دولت یازدهم، همواره مخالفت خود را با واگذاری پارک پردیسان اعلام کرده است.

 ابتکار: شورا نمی‌تواند با مصوبه خود اموال دولتی را تملک کند
حالا پس از یک سال و نیم از آغاز این کشمکش‌ها، ابتکار سکوت خود را شکسته و نسبت به این اظهارات اعضای شورای شهر واکنش نشان داده است. او اعلام کرده است که سند این پارک به نام دولت است و این پارک نه فروشی است و نه سازمان حفاظت محیط‌زیست قصد واگذاری آن را دارد.
او گفته است که دولت قبل قصدی جدی برای فروش پارک به قیمت متری 9 هزار تومان داشت و شورای شهر برای جلوگیری از فروش این عرصه واکنش سریع نشان داد: «گفتیم حداقل به جای اینکه برج ساخته شود شهرداری به‌عنوان پارک آن را بخرد، بنابراین در شورا مصوبه‌ای داشتیم که براساس آن پارک پردیسان متعلق به مردم تهران است و دولت حق واگذاری آن را ندارد و در صورت پافشاری دولت و نبودن راه جایگزین، شهرداری تهران آن را بخرد و به عبارت دیگر اجبار نکردیم و تکلیف هم نشد.»


حالا به نظر می‌رسد همین مصوبه، تبدیل به دردسری تازه شده چراکه بعضی از اعضای شورای شهر با ادعای اینکه مردم قادر نیستند از این پارک استفاده کنند، خواستار واگذاری پردیسان به شهرداری شده‌اند. ابتکار می‌گوید چنین گفته‌ای صحت ندارد: «هیچ محدودیتی برای ورود مردم به این پارک وجود ندارد، پارک پردیسان به‌طور کامل در اختیار مردم است به نحوی که در ایام نوروز میزبان سه تا چهار میلیون نفر بوده است.» گذشته از گفته‌های ابتکار، بسیاری از پایتخت‌نشینان، خصوصا اهالی غرب تهران صحنه بادبادک‌هایی را که توسط تفرج‌گران در این پارک به هوا رفته‌اند هر روز می‌بینند. این پارک یکی از پیاده‌راه‌های مهم برای ورزش مردم است.
ابتکار می‌گوید که مصوبه‌های شورای شهر قادر نیستند مالکیت زمین‌های دولتی را تغییر دهند: «سند پارک پردیسان به نام دولت است.»

 مصوبه شورا برای جلوگیری از برج‌سازی در پردیسان بود
از طرف دیگر رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست مصوبه شورای شهر پیشین را «برای جلوگیری از فروش پارک» می‌داند چراکه هیات وزیران در دولت پیشین فروش این پارک را تصویب کرده بود: «شورای شهر در آن زمان قدرت این را نداشت که مصوبه‌ای خلاف مصوبه دولت داشته باشد بنابراین از شهرداری خواستیم که وارد این مزایده شود تا حداقل پارک پردیسان به‌عنوان یک بوستان در اختیار مردم قرار بگیرد، چراکه ممکن بود با فروش پارک پردیسان این پارک از بین برود و به مجتمع‌های تجاری تبدیل شود.

با تغییر دولت و کمتر از دوماه بعد از استقرار دولت جدید، مصوبه دولت دهم برای فروش پردیسان را لغو کردیم و به این ترتیب موضوع فروش پارک پردیسان به‌طور کامل منتفی شد و براساس مصوبه دولت یازدهم، پارک پردیسان به‌عنوان یک اکو پارک در طرح جامع با مالکیت دولت است.»


سازمان حفاظت محیط‌زیست اعلام کرده که قصد دارد طرح «اکوپارک پردیسان» را در این پارک به اجرا بگذارد؛ طرحی که از سال 1355 تهیه شده است. براساس این طرح، پارک پردیسان تبدیل به مرکزی علمی و آموزشی خواهد شد که تفرج‌گران با ورود به آن با مشاهده اقلیم‌های شبیه‌سازی شده جهان درباره طبیعت اطلاعات جدیدی می‌آموزند. با این وجود، کشمکش‌های فراوان بر سر این پارک و همچنین کاهش بودجه سازمان حفاظت محیط‌زیست باعث شده که این طرح تاکنون اجرایی نشود.
 
کشمکش بر سر مالکیت پردیسان
پارک پردیسان در سال 1353 توسط بنیاد پهلوی وقت به وزارت کشاورزی واگذار شد. «پردیسان» در واقع نام پروژه‌ای بود که در نیمه دهه 1350 توسط سازمان تازه‌تاسیس حفاظت محیط‌زیست و با همکاری کارشناسان اروپایی آغاز شد و قرار بود تا در عرصه‌ای بیش از 300 هکتار، اقلیم‌های مهم جهان شبیه‌سازی شوند. این طرح نه‌تنها از جنبه تحقیقاتی و علمی که از جنبه تفرجی و درآمدزایی نیز اهمیت داشت. اما پس از پیروزی انقلاب نه‌تنها این پروژه مسکوت ماند که حتی دعاوی مختلفی بر سر مالکیت این پارک آغاز شد.

این در حالی بود که سند اولیه پارک پردیسان در سال 1353 به نام سازمان حفاظت محیط‌زیست صادر شده بود. با این وجود بخشی از غرب این پارک به شهرکی مسکونی واگذار شد و بخشی از شرق آن نیز توسط وزارت مسکن اشغال شد.

علاوه‌بر این، در دهه 1360 کشمکشی جدی بین سازمان حفاظت محیط‌زیست و یکی از نیروهای نظامی بر سر پارک در گرفت که این کشمکش حتی به تبادل آتش بین نیروهای نظامی و محیط‌بانان نیز منجر شد. 

درنهایت سازمان حفاظت محیط‌زیست توانست طی دو پرونده قضایی، مالکیت این پارک را به اثبات برساند و دادگاه نیز در سال 1376 رای به مالکیت این سازمان بر پارک پردیسان داد. در همین سال سند مالکیت پارک به نام دولت ثبت شد و سازمان حفاظت محیط‌زیست با هدف جلوگیری از تصاحب پارک، ساختمان مرکزی خود را به این پارک منتقل کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha