پنجشنبه ۱۰ بهمن ۱۳۸۷ - ۱۰:۴۱
کد خبر: 14829

خطر ابتلا به سرطان سینه در زنان زیر سی سال که حامل ژن خاصی هستند با ماموگرافی افزایش می یابد.

محققان علوم پزشکی می گویند زنانی که ژن ها بی آر سی ای یک یا بی آر سی ای دو را دارند و سن آنها کمتر از سی سال است در صورتی که ماموگرافی شوند ، در معرض خطر ابتلا به سرطان سینه قرار می گیرند.
به گزارش پایگاه خبری یورک الرت در اینترنت ، توصیه عمومی پزشکانبه زنانی که این ژن ها را دارند این است که در سنین بیست و پنج تا سی سال به بعد ، سالانه تحت ماموگرافی قرار گیرند.
البته هنوز معلوم نیست که با ماموگرافی زود هنگام ، خطری بیمار را تهدید می کند یا اینکه او از منافع این روش تشخیصی سود می برد.
دکتر امی برینگتون دو گونزالس و همکارانش در دانشکده پزشکی دانشگاه جانز هاپکینز در بالتیمور میزان مرگ و میر به دنبال ماموگرافی سالانه را در افراد مختلف و تاثیر ماموگرافی را در کاهش کلی یا افزایش کلی خطر ابتلا به سرطان سینه ، بررسی کردند.
الگوی مورد بررسی محققان نشان می دهد زنانی که بین سنین بیست و پنج تا بیست و نه سال تحت ماموگرافی قرار می گیرند به میزان بیست و شش مورد در هر ده هزار نفر به سرطان سینه مبتلا می شوند که سرطان آنان با ماموگرافی شان مرتبط است.
محققان دریافتند بین سنین سی تا سی و چهار سال شمار مبتلایان به سرطان در هر ده هزار نفر ، بیست نفر افزایش می یابد و بین سنین سی و پنج تا سی و نه سال ، شمار مبتلایان به سرطان سینه به علت ماموگرافی ، سیزده مورد افزایش می یابد.
میزان کاهش ابتلا به سرطان سینه در زنان به سبب ماموگرافی در سنین بیست و چهار تا بیست و نه سال تا پنجاه و یک درصد و در سنین سی تا سی و چهار سال تا دوازده درصد بود.
محققان نتیجه گرفتند که چنانچه پیش فرض آنان صحیح باشد و ماموگرافی خطر ابتلا به سرطان سینه و مرگ و میر ناشی از آن را بین پانزده تا بیست و پنج درصد کاهش دهد لذا می توان به زنان زیر سی سال توصیه کرد از این روش تشخیصی به طور محدودتری استفاده کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha