پنجشنبه ۱۰ بهمن ۱۳۸۷ - ۱۰:۴۲
کد خبر: 14830

رئیس سازمان پزشكی قانونی كشور در یك نشست مطبوعاتی در جمع خبرنگاران اعلام كرد:هرچه رابطه پولی بین پزشك و بیمار بیشتر شود به همان نسبت روند كار بیشتر سمت و سوی تجاری به‌خود می‌گیرد و اخلاق پزشكی در این میان محو خواهد شد.

اخلاق پزشكی یك مفهوم ذهنی نیست و رعایت و عمل به آن را مردم و به ویژه بیماران باید در روند درمان خود احساس كنند و در واقع این موضوع باید در امر طبابت جدی گرفته شود. هر خطایی كه در پزشكی صورت می‌گیرد، جبران ناپذیر است، چرا كه خطاهای پزشكی با عامل انسانی سروكار دارد. وقتی وجدان كاری، تبحر و دقت بالا در عمل به كار گرفته شود، میزان خطاها به همان میزان كاهش می‌یابد.

همچنین باید قبول كنیم كه تبعات منفی افزایش بی‌رویه تعداد پزشكان به‌مراتب بیشتر از هنگامی خواهد بود كه پزشك كمتری داشته باشیم. وقتی تعداد پزشكان به شكل بی‌رویه‌ای افزایش می‌یابد و راه امرار معاش آنان هم از طریق روابط پولی با بیمار شكل می‌گیرد نباید انتظار داشته باشیم كه موارد قصور و خطا كاهش یابد. نگاه تجاری به امر طبابت، مشكلات درمانی را افزایش می‌دهد.

آیا نباید توجه به معنویت و نجات جان انسان، اولویت نخست پزشكان باشد؟ در برخی از كشورهای پیشرفته با توجه به نظارتی كه بر كار پزشكان می‌شود، تعداد بیمارانی را كه یك پزشك در طول ماه باید طبابت كند، مشخص است.

حال چگونه پزشكی كه در كمترین زمان ممكن، بیماران را ویزیت می‌كند و به ثانیه و دقیقه از آنها پول می‌گیرد، می‌تواند اخلاق پزشكی را رعایت كند؟ آیا باید همیشه سیستم‌های نظارتی وجود داشته باشد و كار پزشكان را كنترل كنند یا روحیه معنوی و اخلاقی را باید تقویت كرد؟

با توجه به گرفتن زیرمیزی‌های میلیونی از بیماران و افزایش سرسام آور تعرفه‌های پزشكی براساس محاسبات سازمان نظام پزشكی، باید قصور و خطاهای پزشكان در نتیجه نظارت‌های جدی و پیگیری‌های سازمان نظام پزشكی كم شود.

اما آمارها وضعیت دیگری را نشان می‌دهند. به گفته رئیس سازمان پزشكی قانونی در سال گذشته 12‌هزار و 845 پرونده در كمیسیون تخصصی تخلفات پزشكی بررسی شد كه نسبت به سال 85 رشد 23‌درصدی داشت.

اعلام پرشكایت‌ترین و پرتخلف‌ترین گروه‌های پزشكی نیز از جمله مسائلی است كه همواره با حواشی بسیاری همراه بوده است. مسئولان نظام پزشكی اذعان دارند كه بیشترین گروه از جامعه پزشكی كه از آنان شكایت می‌شود، پزشكان عمومی هستند، علت آن هم این نیست كه پزشكان عمومی بیشتر تخلف می‌كنند و علت آن این است كه 75 هزار نفر از جامعه پزشكی را این گروه تشكیل می‌دهند و بزرگ‌ترین گروه جامعه پزشكی هستند و هر گروه تخصصی پزشكان ممكن است بین 2‌هزار تا 5‌هزار نفر باشند.

رده دوم شكایت‌ها مربوط به متخصصان زنان و زایمان است، علت آن هم این است كه این گروه هم به سلامت زنان و هم زایمان نوزادان مربوط هستند و بیش از نیمی از جمعیت كشور را نیز زنان تشكیل می‌دهند.

سومین گروه دندانپزشكان عمومی و متخصص هستند كه حدود 20‌هزار نفر جمعیت دارند و بالاخره گروه چهارم متخصصان ارتوپدی هستند كه به خاطر میزان بالای تصادفات رانندگی و حوادث در كشور مراجعان زیادی دارند. گروه پنجم نیز متخصصان مغز و اعصاب هستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha