دوشنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۱:۵۱
کد خبر: 148301

محمود عمیدی ،پرستار طی یادداشتی اختصاصی به سلامت نیوز، ضمن اظهار نگرانی از افزایش چند برابری ظرفیت دانشکده های پرستاری خاطرنشان کرد :در حال حاضر به ازای هر25 دانشجو یک عضو هیات علمی داریم و با افزایش ظرفیت به دوبرابر این رقم به 50دانشجو به یک استاد می رسد ، از امکانات حرفی نمی زنم چون کسی اعتقاد ندارد که دانشجویان پرستاری هم به امکانات نیاز دارند و امکانات فعلی در حد صفر است و صفر را هر چند برابر کنی باز جواب صفر است و این را دانشجویان پرستاری به خوبی درک می کنند.

تربیت شش ماهه پرستاران،خیانت تاریخی به نظام سلامت

سلامت نیوز:محمود عمیدی ،پرستار طی یادداشتی اختصاصی به سلامت نیوز، ضمن اظهار نگرانی از افزایش چند برابری ظرفیت دانشکده های پرستاری خاطرنشان کرد :در حال حاضر به ازای هر25 دانشجو یک عضو هیات علمی داریم و با افزایش ظرفیت به دوبرابر این رقم به 50دانشجو به یک استاد می رسد ، از امکانات حرفی نمی زنم چون کسی اعتقاد ندارد که دانشجویان پرستاری هم به امکانات نیاز دارند و امکانات فعلی در حد صفر است و صفر را هر چند برابر  کنی باز جواب صفر است و این را دانشجویان پرستاری به خوبی درک می کنند.

به گزارش سلامت نیوز متن کامل این یادداشت در زیر می آید:
گویا هنوز برخی خواب زده متوجه بیداری پرستاران نشده اند و اینکه اطلاع رسانی در پرستاری بر خلاف خواست سالیان متمادی ایشان که تلاش در بی اطلاعی و ناآگاهی پرستاران داشتند امروزه اطلاع رسانی به روز انجام می شود و همه در یک روز و یک ساعت از مقاصد افراد مطلع می شوند. اینکه در سالهای گذشته اغلب مدارس بهیاری تعطیل شد در روند پیشرفت علم و بالا رفتن سطح نیازهای مراجعان به مراکز درمانی و ..... بود و اتفاقا اقدامی درست بود.

تصمیمات شتابزده و بدون تفکر به بدنه اجتماعی، سیاسی و مهمتر از همه به سلامت جامعه در حوزه نظام سلامت آسیب می زند. در ماههای اخیر شاهد موارد بسیاری از این نوع تصمیمات بودیم و متاسفانه هنوز هم هستیم.

اعلام افزایش حقوق پرستاران خلاف واقع از رسانه ملی، که بارها و بارها تکرار شد و کلیدش یک سال پیش خورد،وعده های دروغین توسط معاونین و شخص وزیر به پرستاران ، افزایش یک باره درآمد کسانی که چند ده میلیون دریافتی داشتند، نخبه انگاری و تافته جدا بافته اعلام کردن خود که البته غرور و کبر در آن نمایان است، مقایسه مشاغل مختلف با پرستاری مانند مهمانداری و آتش نشانی و ... که همه از نظر ما مشاغل بسیار مهمی هستند، اقدامات عجولانه و برنامه ریزی یک طرح بسیار پیچیده به جای اجرای قانون تعرفه گذاری به نام مبتنی بر عملکرد، عدم پیگیری اجرای قوانین حوزه سلامت بویژه قوانین حوزه پرستاری مانند بهره وری و تعرفه گذاری که اولی سال هشتاد و هشت و دومی سال هشتادو شش توسط نمایندگان محترم مجلس تصویب شده اند، و این اواخر تلاش در احیای طرحی که حدود بیست و پنج سال پیش توسط وزارت دکتر فاضل مبنی بر هیات امنایی کردن بیمارستانهای دولتی (یعنی سپردن مراکز دولتی به پزشکان ) و تربیت پرستاران 6 ماه دوره دیده توسط خود مراکز ، همه و همه دست به دست هم داده است تا بزرگترین صنف نظام سلامت که نقش عمده ای در ارائه ی خدمات پیشگیری ، درمان و بازتوانی مردم نجیب ایران دارند به سمت نارضایتی هدایت شوند و چون گوش شنوایی علیرغم تمام نامه نگاری ها نیافتند مجبور به گذر مرحله به مرحله از اعتراضی قانونی به اعتراضی دیگر شدند.

اما اینجا بحث ما بحث انحصار طلبی برخی از افراد جامعه نظام سلامت است، اینکه این افراد از رانتهای مختلف و از جمله رانت اطلاعاتی استفاده می برند واضح است . اینکه این دوستان از طریق ارتباطات ویژه شرکتی را که در بین پرستاران بدنام بوده با تغییر نام و با شاخص کردن توسط نفوذ و اعتبار نظام پرستاری بین  افراد مامور ثبت نام و آموزش بهیاران می کنند آخرین مورد آن است.

طرح تربیت پرستارانِ شش ماهه ،حدود 25 سال پیش مطرح شد و در آن زمان بنده دانشجو بودم و چقدر جنگیدیم تا وزارت بهداشت از این خیانت تاریخی به نظام سلامت مردم که به اشتباه تجارت خانه بیماری محور انگاشته شده است چشم بپوشد.

البته هیچ کس انتظار چنین تحرک و آگاهی را از پرستاران نداشت. چرا که پرستاران در سالهای متمادی در دانشکده ها و محل کار طوری بار آمده اند که گمان کنند فقط باید سرشان پایین باشد و هر کاری گفته شد انجام دهند.

وقتی به وضعیت آموزش دانشجویان پرستاری در مراکز درمانی می پردازیم و با دانشجویان پزشکی و یا حتی سایر رشته ها مانند بینایی سنجی و ... مقایسه می کنیم میبینیم که دانشجویان پرستاری برای برگزاری کنفرانسهایشان هم مشکل دارند چه برسد به محل استراحت و پاویون و ....

مثلا هر گاه خواست قانونی مصوب هر کجا را اجرا کند و تازه هر طور که خواست اجرا کند. ما که کلا با طرح پرداخت مبتنی بر عملکرد به دلیل اینکه اختلاف پرداختها را افزایش میدهد و ضمنا جایگزین قانون مصوب مجلس می شود مخالفیم ولی همین طرح بی اساس باعث اعمال سلیقه های مختلف بر ساعت کار پرستاران شده و مدیران پرستاری تحت نفوذ بالادستیها ساعت کار را تا 192 ساعت اعلام کرده اند که با قانون بهره وری و قانون کار مغایرت دارد. اما چه کسی به این مغایرتها رسیدگی می کند؟ شکایت را باید پیش متشاکی ببریم؟

گذشته از این حرفهاو اقدامات ناصواب که قطعا سلامت و جان مردم را هدف قرار داده ، احیای بهیاری خود درد بزرگی است که بحثش بماند جایی دیگر ولی از همین امروز ثبت نام آموزش دوره بهیاری را به شرکتی سپرده اند که مدیر عامل امروزش شخصی است که قایم مقام رئیس سازمان نظام پرستاری است و البته این روابط سالها بر این گستره سیطره داشته است.

کشف روابط بین این مسایل و حل نحوه استفاده و برخورداری از رانتها نبوغ نمی خواهد و با اندکی دو دوتا کردن همه چیز آشکار است و شاید بتواند موضوع مورد رسیدگی سازمان بازرسی کل کشور باشد اما موضوع مهم و اهم این است که از کجا به کجا رسیده ایم ؟

تصمیم بسیار غلط دیگر افزایش چند برابری ظرفیت دانشکده های پرستاری است ، چرا که بر اساس اعلام خود نظام پرستاری از زبان استاد دانشگاه علوم پزشکی همدان در حال حاضر به ازای هر25 دانشجو یک عضو عیات علمی داریم و با افزایش ظرفیت به دوبرابر این رقم به 50دانشجو به یک استاد می رسد ، از امکانات حرفی نمی زنم چون کسی اعتقاد ندارد که دانشجویان پرستاری هم به امکانات نیاز دارند و امکانات فعلی در حد صفر است و صفر را هر چند برابر  کنی باز جواب صفر است و این را دانشجویان پرستاری به خوبی درک می کنند.

حرف آخر این است که جایگاه کسانی که خود را نخبگان و دانشمندان پرستاری می دانند در این حرکتها کجاست؟افرادی که این اواخر تبدیل به سربازان وزارت بهداشت شده اند و از بزرگان پرستاری از نظر مدرک و جایگاه منصبی به حساب می آیند چه برداشتی از این انحصار طلبی ها دارند؟

آیا به ایشان هم سهمی می رسد؟ یا قرار است چه اتفاقی برایشان بیافتد؟آیا این افراد ارعاب شده اند؟ نقش بورد پرستاری چیست؟ واقعا توجیه این کارها را چگونه مقابل آینه برای خودشان بیان می کنند؟

جناب دکترهای پرستاری (همه را نام می برم که دلخوری نشود)! بزرگواران بزرگ! جایگاه شما کجای این معدله قرار دارد؟ راستی نظر شما در این باره چیست؟

واعظان کاین جلوه در محرابو منبر می کنند           چون به خلوت می روند آن کار دیگر می کنند

پرسشی دارم ز دانشمند مجلس باز پرس                توبه فرمایان چرا خود توبه کمتر می کنند؟


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • جاوید ۱۳:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۸
    1 0
    ما در استان فارس تقریبا در هر شهرستان کوچکی یک دانشکده پرستاری داریم اگر دولتی نباشد ازاد هست و عمدتا پرستاری در این شهر ها فدای اهداف سیاسی شده است. یعنی سلامت مردم فداشده، همین الان هم تعداد فارغ التحصیلان پرستاری بسیار زیاد است. هر ترم بعضی از دانشگاه ها 120 نفر دانشجوی پرستاری میگیرند. چطور میخواهند بهیار تربیت کنند به جای این که کیفیت و امکانات دانشکده ها را بالا ببرند یا ان را تجمیع کنند. چرا دانشکده رشته های دیگر علوم پزشکی قارچ گونه رشد نمی کند؟ واقعا به چه قیمتی؟