هرچند با اعلام افزایش ۱۵درصدی حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی در سال۹۴، موضوع حقوق این افراد تا حدودی تعیین تکلیف شد اما ابهامات و کاستی‌های گذشته پابرجا و پرونده همچنان مفتوح است.

رانت، مهم‌ترین عامل اجرا نشدن قانون همسان‌سازی‌ حقوق بازنشستگان

سلامت نیوز: هرچند با اعلام افزایش ۱۵درصدی حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی در سال۹۴، موضوع حقوق این افراد تا حدودی تعیین تکلیف شد اما ابهامات و کاستی‌های گذشته پابرجا و پرونده همچنان مفتوح است.

به گزارش سلامت نیوز، همشهری آنلاین نوشت: بیش از 7 سال از زمانی كه طرح همسان‌سازی‌ حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی توسط نمایندگان مردم در خانه ملت مصوب شد، می‌گذرد و هنوز هزاران بازنشسته این سازمان و خانواده‌هایشان امیدوارند تا حقوق آنها با اجرای این طرح افزایش پیدا كند. مسئولان تأمین اجتماعی اما عدم‌اجرای این طرح را صراحتا كمبود بودجه عنوان كرده‌اند.

    قانونی بر زمین مانده

براساس مصوبه اسفند سال87 مجلس، نمایندگان مردم در خانه ملت با الزام سازمان تأمین اجتماعی به همسان‌سازی‌ حقوق تمام بازنشستگان رأی مثبت دادند. براساس این مصوبه مجلس، سازمان تأمین اجتماعی موظف شد به‌منظور همسان‌سازی‌ حقوق بازنشستگان، از محل فروش و سود حاصل از مالكیت سهام قابل عرضه در بورس اوراق بهادار شركت‌های دولتی یا سهام دولت در سایر شركت‌ها، حقوق بازنشستگی و مستمری بازنشستگان و مستمری بگیران خود را از ابتدای سال1388 افزایش دهد.

    رانت مانع یكسان‌سازی‌

یك عضو كمیسیون اجتماعی مجلس وجود رانت را علت اصلی اجرایی نشدن این قانون می‌داند و می‌گوید:‌ رانت مهم‌ترین عامل اجرا نشدن قانون همسان‌سازی‌ حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی است و وابستگی برخی افراد به مراكز قدرت، سدی در برابر اجرای قانون همسان‌سازی‌ حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی است، زیرا تعدادی از افراد كه وابسته به مراكز قدرت هستند، از اجرای این قانون متضرر می‌شوند؛ به‌عبارت بهتر در بسیاری از شرایط از رانت برای تثبیت حقوق و پاداش بازنشستگان استفاده می‌شود. عباس صلاحی در گفت‌وگو با خانه ملت توضیح می‌دهد:به‌طور قطع با شرایط موجود اقتصادی و تورم در كشور باید مستمری‌ها برای افراد به‌طور یكسان پرداخت شود، بنابراین وجود اختلافات بسیار در مستمری و حقوق بازنشستگان قابل‌قبول نیست.

    سابقه یك طرح

سال88 قرار بود 2500میلیارد تومان از محل فروش سهام مخابرات به‌منظور همسان‌سازی‌ حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی به‌حساب این سازمان واریز شود اما شرایط نامساعد اقتصادی باعث شد تا فقط دولت بتواند 920میلیارد تومان از تعهد خود را عملی كند با این حساب یك‌هزارو 563میلیارد تومان از وعده دولت برای همسان‌سازی‌ عملی نشد. محمد حسن زدا، معاون فنی و درآمد سازمان تأمین اجتماعی در این‌باره می‌گوید: «برای دریافت باقیمانده این مبلغ بارها و بارها با دولت مكاتبه انجام شده‌ و كمیته پیگیری نیز در این‌باره تشكیل داده‌ایم اما با توجه به مشكلات اقتصادی پیش آمده دولت موفق به پرداخت این مبلغ نشد.پیگیری‌هایی هم درخصوص دریافت مابقی این بودجه انجام دادیم. دولت صحبتی از پرداخت نكردن این مبلغ نمی‌كند و می‌گویند كه به فكر پرداخت این مبلغ هستیم اما زمانی برای پرداخت آن مشخص نكرده‌اند.» براساس آمارهای سال گذشته سازمان تأمین اجتماعی، ۶۰درصد بازنشستگان این سازمان حقوق حداقلی از این سازمان دریافت می‌كردند؛ حقوقی كه سال گذشته 608هزار و امسال 712هزار تومان شده است.

    همسان‌سازی‌ با هدف تعادل

سالار مرادی، نماینده مردم سنندج، كامیاران و دیواندره در مجلس نیز به همشهری می‌گوید: «وظیفه این سازمان ایجاد تعادل و توازن بین مستمری و دریافت‌هاست اما آنچه مسلم است اینكه این حداقل‌ها در جامعه امروزی نیازهای معیشتی مستمری‌بگیران را جواب نمی‌دهد. اقدامی كه باید انجام داد این است كه در نهایت كف مستمری پرداختی به بازنشستگان را باید مقداری به هزینه‌ها نزدیك كنیم تا بازنشستگان كه حق زیادی به گردن جامعه دارند بتوانند از این دوران استفاده بهینه و كم دغدغه‌تری داشته باشند.» شهروز افخمی، دیگر عضو كمیسیون اجتماعی مجلس اما در این‌باره دیدگاه متفاوتی دارد و معتقد است تأمین اجتماعی نباید در این زمینه چشم به‌دست دولت باشد.افخمی به همشهری می‌گوید: «به‌دلیل منابعی كه سازمان تأمین اجتماعی در دسترس دارد تخصیص منابع به این سازمان از طرف دولت و مجلس با اكراه انجام می‌شود، چرا كه وقتی منابع عمومی مربوط به بازنشستگی باشد، سهم اعظم بودجه را به‌خود اختصاص می‌دهد كه سوءمدیریت و حیف و میل منابع را به‌دنبال خواهد داشت پس اتكای صندوق بازنشستگی برای تأمین منابع باید به دریافت ماهانه از سوی افراد تحت پوشش باشد نه بودجه‌ای كه دولت به آن اختصاص می‌دهد.»

نماینده مردم ملكان در خانه ملت می‌گوید: دولت تا زمانی كه توانایی مالی داشته باشد به لحاظ اضطرار و براساس بودجه تعریف شده می‌تواند به این سازمان كمك كند اما زمانی كه با كمبود درآمد مواجه می‌شود و نمی‌توان دولت را وادار كرد كه با جیب خالی بودجه را پرداخت كند. بنابراین تأمین اجتماعی باید برای منابع ثابتی كه دارد برنامه‌ریزی كرده و تحلیل درستی از مشكلات پیش روی خود داشته باشد.

    آرزوی قدیمی

سال گذشته رئیس سازمان تأمین اجتماعی دلیل اجرا نشدن طرح همسان‌سازی حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی را كمبود بودجه عنوان كرد.در شرایطی كه برخی بازنشستگان ناچارند با حقوق كمی بیشتر از 700هزار تومان زندگی‌شان را اداره كنند، مهم این است كه اعتبار لازم برای همسان‌سازی‌ حقوق آنها تأمین شود؛ حالا چه از منابع دولتی چه از محل درآمد‌های این سازمان. آیا تأمین اجتماعی در سال94 فكری برای تحقق این هدف خواهد كرد یا آرزوی 7ساله بازنشستگان این سازمان 8ساله خواهد شد؟!

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha