طبق آماری که از افسردگی دانشجویان تهیه شده، افسردگی در میان دانشجویان افزایش پیدا کرده و خودکشی در اوج افسردگی روند افزایشی داشته است.

سلامت نیوز: طبق آماری که از افسردگی دانشجویان تهیه شده، افسردگی در میان دانشجویان افزایش پیدا کرده و خودکشی در اوج افسردگی روند افزایشی داشته است.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه شهروند،محمدرضا فراهانی، معاون فرهنگی و دانشجویی وزیر بهداشت با اعلام این مطلب گفت: متأسفانه آمار آسیب‌های اجتماعی طی سال‌های گذشته افزایش یافته است. بنابراین با توجه به این‌که خوابگاه محل زندگی دانشجویان است باید امید و نشاط را در آن افزایش دهیم.  فراهانی در نشست خبری با موضوع هفته خوابگاه‌ها که دیروز در وزارت بهداشت برگزار شد با اشاره به نام‌گذاری یکی از روزهای هفته‌ از خوابگاه‌های دانشجویی به نام خوابگاه سلامت روان و سبک زندگی دانشجویی گفت: آمار افت تحصیلی، اعتیاد، افسردگی، مواد مخدر و روانگردان‌ها آسیب‌های اجتماعی است که متأسفانه سال‌های گذشته به طرز نگران‌کننده‌ای افزایش یافته است بر همین اساس یک روز به نام سلامت روان و سبک زندگی دانشجویی نام‌گذاری شده است. 

او با تأکید بر این‌که آمار آسیب‌های اجتماعی در سال‌های گذشته دربین دانشجویان نگران‌کننده بوده و افزایش پیدا کرده است، گفت: برای این امر دو پروژه در نظر داریم. پروژه اول ایجاد کانون‌های سلامت روان و رفتار در دانشگاه‌های علوم پزشکی است که به مسئولان دانشگاه در پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی کمک می‌کند و پروژه دوم برنامه همتایاران است که براساس این برنامه دانشجویان علاقه‌مند انتخاب می‌شوند، به آنها کمک هزینه پرداخت می‌شود تا به مشاوران از خوابگاه‌های مختلف کمک کنند.


او همچنین از رونمایی از سند خوابگاه استاندارد خبر داد و اظهار کرد:  این سند که ماه‌ها برای تدوین آن تلاش شده است، توسط گروهی از کارشناسان متخصص تهیه شده و در آن به استانداردهایی که یک خوابگاه باید دارا باشد، پرداخته شده است.  براساس این سند ٢٠ خوابگاه استاندارد از تیرماه در دانشگاه‌های علوم پزشکی تأسیس خواهد شد که برای ساخت آنها از هیچ بودجه دولتی استفاده نشده است.  بودجه ساخت این خوابگاه‌ها از محل کمک خیران و درآمدهای اختصاصی دانشگاه‌ها تأمین شده است.


معاون فرهنگی و دانشجویی وزیر بهداشت دراین‌باره که آیا این خوابگاه‌ها متعلق به مجردان است یا متاهلان، گفت: از آنجایی که برای ساخت خوابگاه‌های متاهلان ٤٥ تا ٥٠ متر برای یک زوج باید اختصاص داد اما برای یک دانشجوی مجرد ١٦ متر مربع کافی است، بنابراین ترجیح ما این است که برای دانشجویان مجرد خوابگاه تأسیس کنیم تا از ایجاد آسیب‌های اجتماعی هم جلوگیری کنیم.  او وضع خوابگاه‌های دولتی هم در وزارت علوم و هم در وزارت بهداشت را نامطلوب توصیف کرد و گفت: همچنین وضع خوابگاه‌های خودگردان در این دو وزارتخانه نامطلوب است.  البته به‌طورکلی تعداد خوابگاه‌های خودگردان در وزارت علوم کمتر از ٨‌درصد است و در وزارت بهداشت از تعداد ٧٧‌هزار تخت خوابگاهی ٢٠٠٠ تخت استیجاری هستند.


او افزود: پژوهشی که در شورایعالی انقلاب فرهنگی انجام شده است، نشان می‌دهد هرچقدر از بررسی خوابگاه‌های دولتی به سمت خوابگاه‌های استیجاری و خودگردان می‌رویم، آسیب‌های اجتماعی افزایش پیدا می‌کند به این معنی که بی‌توجهی به معیشت دانشجویان موجب افزایش آسیب‌های اجتماعی می‌شود.  او گفت: حدود ۷۰‌درصد دانشجویان دانشگاه‌های دولتی غیربومی هستند. حدود ۶۰‌درصد آنها در خوابگاه‌های دولتی اقامت دارند و ۴۰‌درصد در خارج از خوابگاه‌های دولتی هستند. از این ۴۰‌درصد ۱۰‌درصد دانشجویان متاهل‌اند که دانشگاه‌های دولتی امکانات کمی برای این دانشجویان دارند. ۳۰‌درصد دیگر دانشجویان نیز چون امکانات خوابگاه‌ها کافی نیست در مکان‌هایی که خود تهیه کرده‌اند، اقامت می‌کنند.  معاون فرهنگی و دانشجویی وزیر بهداشت در ادامه سخنانش با تأکید بر این‌که امکاناتی که در خوابگاه‌ها ارایه می‌شود، مطلوب نیست، اظهار کرد: در زمینه خوابگاه‌ها با مفهومی به نام معیشت دانشجو مواجه می‌شویم که این امر در هدف اصلی آموزش عالی که تربیت نیروهای آموزش‌دیده است، تأثیرگذار است. اگر معیشت دانشجویان، مطلوب نباشد، در کیفیت علم تأثیرگذار است.

در قانون اشاره‌ای به معیشت دانشجویی نشده است و این موضوع در واقع بلاتکلیف است اما در فصول متعددی از قانون اساسی به بحث عدالت اجتماعی توجه شده است.  از منظر عدالت اجتماعی ما نمی‌توانیم به معیشت دانشجویی بی‌توجه باشیم.  او تصریح کرد: خوابگاه‌های ما بسیار قدیمی بوده تجهیزات کافی نداشته و فرسوده هستند. براساس طراحی قابل قبول استاندارد و با توجه به پیوست فرهنگی ساخته نشده‌اند. پس از نیم قرن سابقه احداث خوابگاه در جست‌وجوهایی که انجام دادیم یک برگ سند در مورد خوابگاه مطلوب و استاندارد پیدا نکردیم. دانشگاه‌ها براساس سلایق خود خوابگاه‌ها را طراحی و ساختند.


او در مورد متراژ خوابگاه‌های علوم‌پزشکی توضیح داد: متراژ خوابگاه‌های دانشگاه‌های علوم‌پزشکی به‌طورکلی ٧٠٠‌هزار متر مکعب است که ٤٠٠‌هزار آن قابل استفاده نیست و نیاز به تخریب و بازسازی دارد.  ٣٠٠‌هزار متر مربع دیگر هم مطلوب نیست.
معاون فرهنگی و دانشجویی وزیر بهداشت درمورد انتخابات شورای صنفی در دانشگاه‌های علوم پزشکی نیز گفت: انتخابات شورای صنفی در دانشگاه‌های علوم پزشکی انجام شده و ٥٠٠ نفر از دبیران شوراهای صنفی در ساری در یک کارگاه سه روزه شرکت کرده‌اند تا با اهداف ما در احیای شورای صنفی آشنا شوند.


فراهانی درخصوص روند افزایشی پذیرش دانشجو گفت: در نیمسال دوم سال‌تحصیلی ٩٣ دانشگاه‌های علوم پزشکی، ٧٠٠٠ دانشجو، بیشتر از مهر ٩٣ پذیرش شدند.  درحالی‌که خوابگاه‌ها تا این حد ظرفیت پذیرش نداشتند، اما افرادی که سیاست‌گذاری می‌کنند، بیشتر به تربیت نیروی انسانی و نیاز کشور توجه می‌کنند تا این‌که چقدر استانداردهای لازم در آموزش رعایت می‌شود.  معاون فرهنگی و دانشجویی وزیر بهداشت همچنین در مورد کمبود بودجه و همچنین وجود بودجه دولتی برای خوابگاه‌سازی و بازسازی خوابگاه‌ها گفت:  قرار بود ٨‌میلیارد تومان بودجه از محل هزینه‌های دانشجویان انصرافی به این بخش اختصاص داده شود اما متأسفانه بودجه خزانه صفر شد و نتوانستیم این مبلغ را دریافت کنیم.
او گفت: به‌طورکلی ٦‌درصد دانشجویان علوم پزشکی مشروط می‌شوند و ٣‌درصد آنها دچار افت تحصیلی شده‌اند که این افت تحصیلی ناشی از کم بودن ضریب هوشی آنها نیست بلکه عوامل دیگری مانند آسیب‌های اجتماعی در آن تأثیرگذار است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha