دبیرکل خانه پرستار با تاکید بر لزوم مشارکت حداکثری پرستاران در چهارمین دوره انتخابات نظام پرستاری؛توصیه کرد:« پرستاران به افرادی رای بدهند که فهیم، منطقی ،جسور، مستقل وغیروابسته باشند؛ ضمن اینکه فرد منتخبشان ایثارگر و دلسوز هم باشد چون هیات مدیره نظام پرستاری طوری نیست که برای کسانی که انتخاب می شوند ایجاد درآمد و موقعیت کند».

انتخابات ابزاری برای حل مشکلات پرستاران/افزایش نارضایتی پرستاران طی چهارسال گذشته

سلامت نیوز: دبیرکل خانه پرستار با تاکید بر لزوم مشارکت حداکثری پرستاران در چهارمین دوره انتخابات نظام پرستاری؛توصیه کرد:« پرستاران به افرادی رای بدهند که فهیم، منطقی ،جسور، مستقل وغیروابسته باشند؛ ضمن اینکه فرد منتخبشان ایثارگر و دلسوز هم باشد چون هیات مدیره نظام پرستاری طوری نیست که برای کسانی که انتخاب می شوند ایجاد درآمد و موقعیت کند».


محمد شریفی مقدم در گفت و گو با خبرنگار سلامت نیوز در پاسخ به این سئوال که پیش بینی شما از میزان مشارکت پرستاران در چهارمین دوره انتخابات نظام پرستاری چیست؛گفت:« در هر دوره از انتخابات نظام پرستاری کشور به تعداد هیات مدیره های نظام پرستاری در سطح کشور افزوده می شود به طوری که در دوره اول تعداد هیات مدیره های نظام پرستاری 70 هیات مدیره بود که این تعداد در دوره های بعد افزایش یافت و در این دوره 128 هیات مدیره شرایط برگزاری انتخابات را دارا هستند. البته برخی از هیات مدیره ها به دلیل به حد نصاب نرسیدن تعداد کاندیداهای شرکت کننده شرایط برگزاری انتخابات را ندارند».


وی افزود:« پیش بینی می کنیم در 120 هیات مدیره، انتخابات نظام پرستاری برگزار شود».


وی ادامه داد:« در هفته اول ثبت نام از کاندیداها، نگرانی وجود داشت چراکه در اکثر هیات مدیره ها، تعداد کاندیداهای انتخابات نظام پرستاری به حد نصاب نرسیده بود؛ حتی یک روز قبل از پایان زمان ثبت نام، بسیاری از هیات مدیره ها به حد نصاب لازم نرسیده بودند اما در مجموع با تشویق و تهییج توسط جنبش پرستاران عدالت خواه، بین پرستاران شور ایجاد شد و خوشبختانه تعداد کاندیداها در بیشتر هیات مدیره ها به حد نصاب رسید».


وی درباره اینکه چه تعداد شرکت کننده در انتخابات نظام پرستاری به پای صندوق های رای خواهند آمد؛گفت:«به طور کلی در مجموعه های صنفی استقبال زیادی برای شرکت در انتخابات نمی شود، ولی این مسئله نسبی است. در دوره گذشته حداقل در سطح کشور نزدیک به 20 درصد از پرستاران مشارکت داشتند اما در تهران به دلیل نارضایتی بالای پرستاران، میزان مشارکت کمتر از 10 درصد بود».


وی در پاسخ به اینکه آیا پرستاران در این دوره نسبت به دوره های قبل،انگیزه بیشتری برای مشارکت پیدا کرده اند یا خیر؛گفت:«این دوره نسبت به دوره قبل تفاوت دارد و احساس من این است که میزان مشارکت هم در تهران و هم کل کشور بیشتر خواهد شد. البته جامعه پرستاری در دوره سوم هم انگیزه زیادی برای مشارکت در انتخابات نداشت و در دوره چهارساله گذشته میزان نارضایتی پرستاران بیشتر شده اما یک تغییر شکلی در پرستاران ناراضی بوجود آورد».


شریفی مقدم ادامه داد:«در گذشته جامعه پرستاری نارضایتی خود را به شکل عدم مشارکت در انتخابات نشان داد اما وقتی نارضایتی از یک حدی گذشت اعتراضات جامعه پرستاری شروع شد و گروهی به نام جنبش پرستاران عدالت خواه وارد میدان شد که بیشتر به دنبال این است که می شود با فعالیت های مختلف مشکلات را حل کرد».


وی افزود:« در گذشته پرستاران کنار می نشستند و می گفتند مشکلات جامعه پرستاری قابل حل نیست. اما با رشد جنبش پرستاران عدالت خواه، اعتقادات متفاوت شد و این عقیده جایگزین شد که با رها کردن مشکلات، مسائل پرستاری خود به خود حل نخواهد شد و باید حضور فعالی در انتخابات نظام پرستاری داشت تا حداقل بتوان مشکلات را تسهیل کرد و یا موانع بر سر راه مطالبات پرستاری را کم کرد.این تجربیاتی است که به دست آورده اند و عملا به آن هم رسیده اند».


شریفی مقدم گفت:«برخی جریانات اینگونه القاء می کنند که جنبش پرستاران عدالت خواه یک گروه تندرو هستند و کمتر به دنبال تعامل و منطق هستند اما در پاسخ می خواهم بگویم خلاف واقع نظر می دهند و چنین نیست. این جنبش راه های مختلف را رفته و طومارهای زیادی را برای مسئولین نوشته است. از جمله نامه ای سرگشاده با 45 هزار امضای الکترونیک از طرف خانه پرستار برای رییس جمهور ارسال کردیم.این نامه به کمیسیون اصل 90 مجلس رفت که باید قاعدتا به این مسئله رسیدگی می کردند.البته چندی پیش در مجلس جلسه ای با وزارت بهداشت تشکیل شد و نمایندگان پرستاری یک مهلت دو ماهه را به وزارت بهداشت دادند که به این فرصت نیز توجهی نکردند».


وی با بیان اینکه تجمعات پرستاران ابتدا با تعداد کمتر بود که به مرور زمان گسترده تر و رادیکالی تر شد،خاطرنشان کرد:«این نحوه اعتراضات جنبش پرستاران عدالت خواه توانست تاثیراتش را هم بر مسئولین در دولت و هم نمایندگان مجلس بگذارد. شاید در دولت بروز ظاهری نداشت اما به این نتیجه رسیدند که پرستاران مشکل دارند و مشکلاتشان به گوش مسئولین رسید و شاهد بودیم که نمایندگان تذکراتی به وزیربهداشت داشتند».


دبیرکل خانه پرستار ادامه داد:« در طول این مدت علیرغم این که وزیر به شکل های مختلف از طرف دولت که به حوزه سلامت اهمیت می دهد، حمایت می شود و علیرغم اینکه وزیر بالاترین رای را در مجلس آورده بود اما با وجود تذکراتی که در کمیسیون بهداشت درباره بحث پرستاران به وزیر دادند یک فرصت دوماهه برای حل مشکلات خواسته است. اینها همه از فعالیت های جنبش پرستاران عدالت خواه بوده است».


وی افزود:«نگاه این جنبش به بحث انتخابات نظام پرستاری این است که انتخابات یک ابزار است جهت حل مشکلات پرستاری و نظام پرستاری پایگاهی برای حل مشکلات پرستاران است».


وی با توصیه به پرستاران برای مشارکت حداکثری در انتخابات نظام پرستاری گفت:« هر قدر پرستاران بیشتری به صحنه انتخابات بیایند؛ قطعا سازمانی مقتدرتر و توانمندتر برای پرستاران تشکیل خواهد شد که می تواند بسیاری از مشکلات پرستاران را حل کند».


شریفی مقدم گفت:« پیش بینی می کنم فضای انتخابات نسبت به دوره های قبل متفاوت تر باشد. شور و هیجانی که جنبش عدالت خواه ایجاد کرده است قطعا پرستاران را نسبت به دوره های گذشته به پای صندوق های رای خواهد کشید».


وی ادامه داد:«به عنوان دبیرکل خانه پرستار و عضو شورای عالی نظام پرستاری توصیه من این است پرستاران با مشارکت حداکثری خود به افرادی رای بدهند که فهیم، منطقی ،جسور، مستقل وغیروابسته باشند؛ ضمن اینکه فرد منتخبشان ایثارگر و دلسوز هم باشد چون هیات مدیره نظام پرستاری طوری نیست که برای کسانی که انتخاب می شوند ایجاد درآمد و موقعیت کند. در واقع هیات مدیره نظام پرستاری ها دریافتی آنچنانی ندارند بنابراین بحث ایثار و فداکاری بسیار مهم است».


وی بر لزوم انتخاب فردی مستقل و غیروابسته تاکید مجدد کرد و گفت:« اگر فرد در هیات مدیره نظام پرستاری به سازمان یا نهادی وابستگی(وابسته به موقعیت،پست و مقام) داشته باشد خود به خود در جلسات یا در جاهایی که می خواهند تعامل کنند؛ روی بحث ها تاثیرگذار است و ممکن است مصالح پرستاری را برای به دست آوردن پست و مقام در نظر نگیرد».


وی در پایان خاطرنشان کرد:« باید از حقوق مردم دفاع کنیم و برای دفاع از حقوق مردم باید موانع خدمتی پرستارن را برداریم ومهمترین بحث پرستاران عدالت خواه نیز برقراری عدالت در نظام سلامت است».


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha