محققان کانادایی موفق به ابداع هیدروژلی شدند که به سلول های بنیادی در درمان نابینایی و ترمیم آسیب های مغزی ناشی از سکته مغزی کمک می کند.

سلامت نیوز: محققان کانادایی موفق به ابداع هیدروژلی شدند که به سلول های بنیادی در درمان نابینایی و ترمیم آسیب های مغزی ناشی از سکته مغزی کمک می کند.

به گزارش ایرنا از هلث، دانشمندان تاکنون در پیوند ارگان هایی که از سلول های بنیادی درست شده اند، موفق بوده اند اما تزریق مستقیم سلول های بنیادی برای درمان به اندازه زیادی با شکست روبرو شده است زیرا این سلول ها اغلب پس از تزریق در بدن ، می میرند.

اما در این مطالعه محققان دانشگاه تورنتو، سلول های بنیادی را با استفاده از یک هیدروژل به بدن موش های نابینا و موش هایی که بر اثر سکته مغزی به آسیب های مغزی مبتلا شده بودند، تزریق کردند و متوجه شدند که این سلول های بنیادی موجب بازگردانده شدن بینایی به چشم موش های نابینا و ترمیم آسیب های مغزی ناشی از سکته مغزی شدند.

نتایج این مطالعه نشان می دهد که درمان با سلول های بنیادی اثر بخش است.

این هیدروژل که در دانشگاه تورنتو توسط پروفسور مولی شویچت ابداع شده از هیالورونان (hyaluronan) و متیل سلولز ساخته شده است.

هیالورونان ماده ای است که سلول های بنیادی را زنده نگاه می دارد و متیل سلولز، نیز یک ترکیب شیمیایی حلال را می سازد که سلول های بنیادی را در کنار هم نگاه می دارد.

در اصل از این هیدروژل برای در کنار هم نگاه داشتن سلول های بنیادی در زمان تزریق به محل پیوند استفاده می شود؛ این کار به ترمیم و پذیرش ارگان های جدید توسط بدن کمک می کند.

اما این مطالعه یک گام جلوتر می رود و نشان می دهد که هیدروژل ها کاری بیش از در کنار هم نگاه داشتن صرف سلول های بنیادی انجام می دهند و می تواند موجب ترغیب بقا و ادغام سلول های بنیادی نیز بشود.

این موضوع درمان مبتنی بر سلول های بنیادی را یک گام به حقیقت نزدیکتر می کند.

در این مطالعه محققان سلول های نورگیر (Photoreceptors) را که از سلول های بنیادی درست شده اند با استفاده از این هیدروژل به چشمان موش های نابینا تزریق کردند.

محققان متوجه شدند، این سلول ها که چشم از آنها برای تشخیص نور استفاده می کند موجب بازگرداندن حدود 15 درصد عملکرد مردمک ها شدند.

محققان همچنین سلول های بنیادی را با کمک این هیدروژل به مغز موش های مبتلا به سکته مغزی تزریق کردند و متوجه شدند که این سلول ها با ترمیم آسیب های مغزی ناشی از سکته مغزی در موش ها، عملکرد حرکتی آنها را بازیابی کردند.

محققان با توجه به موفقیت آمیز بودن این تزریق های سلولی در دو بخش مختلف سیستم عصبی، تصور می کنند که استفاده از این هیدروژل در سایر بخش های بدن نیز موثر است.

این مطالعه در مجله Stem Cell Reports منتشر شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha