رئیس جامعه جراحان ایران با بیان اینکه هر روز شاهد ورود دستگاه های جدید، گران قیمت، تست ها و ابزارهای تشخیصی پیشرفته به کشور هستیم، گفت: پزشکان مجبور نیستند همه تست ها و ابزارهای تشخیصی را تجویز کنند.

سلامت نیوز: رئیس جامعه جراحان ایران با بیان اینکه هر روز شاهد ورود دستگاه های جدید، گران قیمت، تست ها و ابزارهای تشخیصی پیشرفته به کشور هستیم، گفت: پزشکان مجبور نیستند همه تست ها و ابزارهای تشخیصی را تجویز کنند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر، دکتر ایرج فاضل در مراسم انتخاب اعضای جدید هیئت مدیره جامعه جراحان ایران که روز دوشنبه برگزار شد، افزود: انجام معاینات بالینی و گرفتن شرح حال دقیق بیمار، بیشتر از نسخه کردن تست ها و توصیه های پاراکلینیکی ارزش دارد که شاید درصد کمی در تشخیص کمک خواهند کرد.

وی با اشاره به وجود داروهای گران قیمت در درمان بیماری های صعب العلاج به خصوص سرطان، گفت: همکاران پزشک سعی کنند از تجویز دارویی که اثربخشی چشمگیری نسبت به داروهای قدیمی تر ندارد خودداری کرده و از ایجاد مشکلات مالی و بار اقتصادی برای بیماران جلوگیری کنند.

رئیس جامعه جراحان ایران با اشاره به حجم زیاد تصویربرداری های پزشکی گران قیمت و آزمایشات که به همراه بیماران سرگردان از یک مطب به مطب دیگر می رود، افزود: نباید برای تشخیص هر عارضه و بیماری، افراد را به دنبال انواع عکسبرداری های پر هزینه بفرستیم.

وی گفت: متاسفانه گاهی اوقات دیده می شود که برای تشخیص آپاندیسیت، سی تی اسکن و سونوگرافی تجویز می شود در صورتی که با معاینات دقیق و پیگیری شرح حال بیمار می توان اقدامات درمانی لازم انجام داد، به جز موارد لازم این کار لزومی ندارد.

رئیس مجمع انجمن های تخصصی پزشکی افزود: ایران جامعه پزشکی فرهیخته، ممتاز و توانمندی دارد و این اخلاقی نیست که اگر اتفاقی در گوشه ای رخ می دهد به تمام افراد این جامعه تعمیم داد.

فاضل با اشاره به اینکه در طول سه دهه اخیر به خصوص دوران جنگ تحمیلی، پزشکان بیش از هر قشر دیگری خدمت کرده و با تلاش فراوان این رشته ناقص را به طب کارآمد در کشور تبدیل کرده اند، گفت: اگر خطا یا قصوری صورت می گیرد وظیفه مراجع قانونی جهت رسیدگی است، نه اینکه خبر سازی و شایعه پراکنی صورت گیرد.

رئیس جامعه جراحان ایران افزود: رسیدگی به وضعیت بیمه ها و قطع رابطه مالی پزشک و بیمار، مهمترین خواسته جامعه پزشکی است و در این راه نمایندگان مجلس به خصوص اعضای کمیسیون بهداشت و درمان می توانند کمک کنند.

در ادامه این سخنرانی حاضران در انتخابات تعیین اعضای هیئت مدیره جدید جامعه جراحان ایران شرکت کردند و در حضور ناظران وزارت بهداشت آراء خود را به صندوق ریختند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha