یک کار‌شناس بیمه‌های اجتماعی معتقد است رواج بیمه‌های مسئولیت کارفرما در محیط‌های کار حادثه خیز، باعث کمرنگ شدن نقش بیمه‌های اجتماعی شده است.

سلامت نیوز:یک کار‌شناس بیمه‌های اجتماعی معتقد است رواج بیمه‌های مسئولیت کارفرما در محیط‌های کار حادثه خیز، باعث کمرنگ شدن نقش بیمه‌های اجتماعی شده است.

«محسن ایزد‌خواه» درباره پیشینه این نوع بیمه به ایلنا گفت: از حدود دو دهه پیش شرکت‌های بیمه‌های بازرگانی خدمات جدیدی را تحت عنوان بیمه مسئولیت کارفرما ارائه کردند که بازار هدف آن بیشتر در محیط‌هایی است که هرآن احتمال وقوع حادثه برای نیروی کار وجود دارد.

وی در تعریف این نوع بیمه بازرگانی گفت: قانون مدنی هر شخصی که در نتیجه فعالیت روزمره خود باعث ایجاد خسارت به اشخاص دیگر شود، مسئول جبران آن می‌داند چنانچه چنین شخصی از مزایای بیمه‌های مسئولیت برخوردار بوده باشد در صورت بروز هرگونه اتفاق شرکت‌های بیمه برخی از این مسئولیت‌ها ناشی از ایجاد خسارت را تحت پوشش قرار می‌دهند.

به باور این کار‌شناس بیمه‌های اجتماعی، شیوه عرضه این نوع خدمات بیمه‌ای باعث شده است تا در محیط‌های کار حادثه خیز همه کارفرمایان مسئله تامین بیمه‌های اجتماعی کارگران را جدی تلقی نکنند.

وی افزود: بصورت مشخص وقتی ممکن است مجری یک پروژه عمرانی با پرداخت هزینه بیمه مسئولیت تصور کند که پرداخت حق بیمه همه کارگران شاغل در این پروژه نوعی بار مالی اضافی است چرا که نهایتا اگر حادثه‌ای‌هم رخ دهد شرکت بیمه بازارگانی همه مسئولیت‌های جبران خسارت را برعهده گرفته است.

وی افزود: با این رویکرد ممکن است اگر حادثه‌ حین کاری رخ دهد کارگر حادثه دیده و یا خانواده او هزینه‌های غرامتی را دریافت کنند اما در ‌‌نهایت اگر این کارگر از مزایای بیمه ‌های اجتماعی برخوردار نباشد دست‌کم نمی‌تواند گفت که خانواده او تا ابد از بابت خدمات درمانی بی‌نیاز هستند.

وی ادامه اداد: برابر قانون تامین اجتماعی اگر کارگر بیمه‌شده‌ای دچار حادثه شود سازمان تامین اجتماعی دست‌کم تا زمان بهبودی به خانواده وی مستمری پرداخت خواهد کرد و ضمن آنکه در تمام این مدت دفترچه خدمات درمانی این کارگر تمدید خواهد شد.

وی افزود: متاسفانه رویکرد هزینه و فایده طوری بر محیط‌های کار حاکم شده است که کار برخی کارفرمایان به جای آنکه از خدمات بیمه‌های مسئولیت برای تقویت پوشش‌های بیمه‌ای محیط کار استفاده کنند سعی می‌کنند تا از آن برای کاستن از هزینه خدمات بیمه‌های اجتماعی استفاده کنند و در ‌‌نهایت این کارگران هستند که اگر اتفاقی برای آن‌ها بیفتد ممکن است در برخورداری از مزایای بیمه‌های اجتماعی دچار مشکل شوند.

برخورداری از مزایای بیمه‌ها حقی‌است که به استناد قانون اساسی به همه شهروندان داده شده و بر همین اساس است که سازمان تامین اجتماعی به عنوان یک موسسه عمومی غیر دولتی به کارگران بیمه شده این سازمان خدمات بیمه‌ای و درمانی ارائه می‌کند.

وی با تاکید بر اینکه میان بیمه‌های اجتماعی با بیمه‌های بازرگانی تفاوت ماهوی وجود دارد گفت: ممکن است برخی خدمات بیمه‌های بازرگانی مانند خدمات بیمه عمر و درمانی به لحاظ شکلی مشابه خدمات بیمه‌های اجتماعی باشند اما وجه تمایز این خدمات پررنگ‌ بودن رویکرد هزینه و فایده‌ای در خدمات بیمه‌های بازرگانی است.

وی افزود: بصورت مشخص شرکت‌های ارائه دهنده بیمه‌های بازرگانی سال به سال تعرفه‌های خدماتی خود را با توجه به شرایط اقتصادی روز تغییر می‌دهند اما رویکرد خدمات بیمه‌های اجتماعی متفاوت است. به عنوان مثال در سازمان تامین اجتماعی همواره درصد ثابتی از مزد کارگران به عنوان حق بیمه کسر می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha