«احسان داداش‌اوغلی» در حیاط مشترک دو مدرسه تیزهوشان شهید بهشتی و نیمه‌دولتی علی ابن ابیطالب‌(ع) در درگیری با سه هم مدرسه ای خود دچار حادثه شد و بعد از یک کمای 20 روزه درگذشت. خبر به همین سادگی در رسانه ها منعکس شد و ظاهرا با برکناری دو مدیر مدرسه به پایان رسید.

مرگ دانش آموز خلخالی و بایدهایی که شاید مانع تکرار شود

سلامت نیوز: «احسان داداش‌اوغلی» در حیاط مشترک دو مدرسه تیزهوشان شهید بهشتی و نیمه‌دولتی علی ابن ابیطالب‌(ع) در درگیری با سه هم مدرسه ای خود دچار حادثه شد و بعد از یک کمای 20 روزه درگذشت. خبر به همین سادگی در رسانه ها منعکس شد و ظاهرا با برکناری دو مدیر مدرسه به پایان رسید.

شرح حادثه

پسر تکواندوکار و نخبه خلخالی در دعوای دانش‌آموزان دو مدرسه نمونه دولتی و تیزهوشان در خلخال که البته برخی از هم مدرسه ای هایش مدعی اند که در حد یک شوخی  بوده دچار آسیب نخاعی و مغزی شده و پس از کما و بستری در بیمارستان علوی تسلیم مرگ می شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از برنا، حادثه در حوالی ساعت 12 ظهر ششم اردیبهشت سال جاری در شلوغی حیاط مشترک دو مدرسه تیزهوشان شهید بهشتی و نیمه‌دولتی علی ابن ابیطالب‌(ع) اتفاق می افتد.  اظهارات برخی از شاهدان و بررسی دوربین مداربسته مدرسه نشان می دهد، سه نفر از دانش‌آموزان مدرسه نمونه دولتی با احسان درگیر شده‌اند و یکی از آنان وقتی احسان به سمت بوفه مشترک می‌رفت، گردن او را فشار داده و به سمتی او را هل می دهد و همین برخورد و افتادن، باعث شده احسان از سر و گردن آسیب شدیدی ببیند.

یکی از هم مدرسه ای های احسان می گوید: وقتی در حیاط مدرسه نزدیک او شدم، غرق در خون بود و هیچ‌کس به سویش نمی‌رفت. نیم ساعت گذشت و حتی مدیران مدرسه اقدامی برای نجات پسر تیزهوش نکردند تا اینکه با مرکز اورژانس 115 تماس گرفته شد و آنان در جریان حادثه خونین در حیاط مدرسه قرار گرفتند. تکنیسین‌ها سریعاً خود را به محل حادثه رساندند و با پیکر نیمه‌جان پسر نوجوان روبه‌رو شدند.

«خان علی اسکندری» که از دوستان صمیمی خانواده احسان است  در این خصوص می گوید: ای کاش زودتر به این موضوع رسیدگی می‌شد. احسان بی‌گناه و ناجوانمردانه از میان ما رفت. بی‌مسئولیتی و بی‌توجهی مسئولان دو دبیرستان نمونه دولتی و تیزهوشان باعث شد این اتفاق رخ دهد. اگر آنها کمی احساس مسئولیت می‌کردند، الان احسان زنده و در کنار ما بود.

این مرد افزود: ساعت 12:30 ظهر روز ششم اردیبهشت بود که با ما تماس گرفتند و گفتند احسان دچار حادثه شده است. خیلی شوکه شدیم. فکر می‌کردیم اتفاق ساده‌ای باشد اما به ما خیلی دیر اطلاع دادند. حداقل نیم ساعت از بروز این حادثه گذشته بود، حتی از مدرسه زمانی با اورژانس تماس گرفته شده بود که احسان زمان زیادی را از دست داده و غرق در خون بود.

احسان که از ناحیه گردن و مغز دچار آسیب شدیدی شده بود، ابتدا به بیمارستان امام خمینی‌(ره) خلخال انتقال یافت و با توجه به وضعیت بحرانی احسان، وی برای مداوا در بیمارستان علوی که از امکانات مجهزتری برخوردار بود، بستری شد. با گذشت 20 روز از این حادثه، تلاش پزشکان بی‌نتیجه ماند و احسان که در این مدت در کما به سر می‌برد، به خاطر مرگ مغزی از پای درآمد.

سرعت در انتقال حادثه دیده

به گفته شاهدان با اینکه پس از اطلاع دادن به 115 آنها در کمتر از پنج دقیقه خودشان را به صحنه رسانده بودند، اما دیگر کار از کار گذشته بود اما به نظر میرسد تاخیر در اطلاع رسانی به مراکز اورژانسی و اقدامات اولیه از سوی مسئولان مدرسه صورت گرفته و شاهدان بویژه "خان علی اسکندری" نیز معتقداست که  "اگر مسئولان مدرسه به محض بروز این حادثه پیگیری می‌کردند و احسان را به حال خودش در مدرسه رها نمی‌کردند، شاید زنده و در کنار ما بود"

دو مدرسه و یک حیاط

شاید این نکته عجیب به نظر برسد که دو مدرسه یک حیاط داشتند و زنگ تفریح دانش‌آموزان همگی از یک حیاط، بوفه و سرویس بهداشتی استفاده می‌کردند.

امری که گلایه شاهدان را برانگیخته و اسکندری نیز در این ارتباط  معترض بوده و می گوید: من نمی‌دانم آموزش و پرورش چگونه مجوز ادغام دو مدرسه را با هم داده است؟! اصلاً چرا باید مدرسه تیزهوشان با مدرسه نمونه دولتی با هم مشترک باشند. همین بی‌توجهی‌ها گاهی باعث حسادت میان دانش‌آموزان مدرسه‌های مختلف می‌شود و درگیری‌ها و اتفاقات جبران‌ناپذیری را رقم می‌زند.

اظهارات پدر احسان

پدر «احسان» که هنوز در شوک از دست دادن پسر تیزهوش‌ خود است، گفت: هنوز نمی‌توانم باور کنم که احسان ما را تنها گذاشته و دیگر کنارمان نیست. حتی دو پسر کوچک‌ترم نیز دائم سراغ احسان را می‌گیرند. این حادثه شوک خیلی بزرگی است برای ما و زمان زیادی طول خواهد کشید تا بتوانیم با این وضعیت کنار بیاییم.

وی افزود: 20 اردیبهشت تولد پسرم بوده و تازه 15 سالگی‌اش را تمام کرده بود. هزاران امید و آرزو داشتیم. پسرم موفق و از همه لحاظ نمونه بود. درسش را جهشی خوانده بود و می‌خواست شخص مفیدی برای جامعه باشد. از چهار سالگی تکواندو کار می‌کرد. هر روز با هم به ورزش می‌رفتیم و من هم در کنار او یاد می‌گرفتم اما یک اشتباه و بی‌توجهی همه‌چیز را خراب کرد و کاخ آرزوهایمان بر سرمان ویران شد.

این پدر سیاهپوش با فروخوردن بغضش ادامه داد: برای پسرم توطئه کرده بودند، حتی پیام‌های تهدیدآمیزی به پسرم داده بودند که حتماً آن را پیگیری می‌کنم. به سه نفر از هم‌مدرسه‌ای‌های احسان مظنون هستیم. از همان روز نخست برای شکایت به کلانتری خلخال رفتیم اما چون پسرم در حال درمان بود برای گرفتن جواب پزشکی قانونی دست نگه داشته بودیم اما از دوشنبه بعد از تمام شدن مراسم، حتماً پیگیر موضوع می‌شوم گرچه دیگر هیچ فایده‌ای برایمان ندارد و احسان نزد ما بر‌نمی‌گردد اما شاید باعث شود دیگر چنین حوادثی رخ ندهد.

پدر غمزده در واکنش به برکناری مدیر مدرسه گفت: تا جایی که من اطلاع دارم، مدیران مدرسه اخراج نشده‌اند و همچنان به فعالیتشان ادامه می‌دهند. آنها از مقصران اصلی هستند چون اگر زودتر پیگیری می‌کردند و به اورژانس خبر می‌دادند، الان احسان زنده بود و هیچ‌کدام ما سیاهپوش نمی‌شدیم. در مراسم ختم پسرم جمعیت یکصدا گریه می‌کردند. این داغ برای همیشه سنگین و سوزاننده است و دل همه را آتش زده چه برسد به دل من و خانواده‌ام که جای خالی پسرم و خنده‌هایش را می‌بینیم.

یادداشت و دیدگاه یک شهروند خلخالی در مورد حادثه

محسن ترابی مرجین از شهروندان خلخال  در یادداشتی در این خصوص در وب سایت خلخالیم می نویسد: "احسان داداش اوغلی تنها قربانی یک حادثه ساده بین دو دانش آموز نشد او قربانی ساختار ضعیف نظام آموزشی شد که ضعف در سیتمی آموزشی آن چنان بالاست که توانایی مدیریت یک حادثه برای یک دانش آموز را ندارد. این همه درس با عناوین مختلف مثل مهارتهای زندگی، پرورشی و ... در طول دوران تحصیل به دانش آموزان تدریس می شود اما یک کلمه از روش های کمک اولیه به یک حادثه دیده نیست.

ساختار آموزش و پرورش در کشور روز به روز بدتر می شود در زمان {دولت اصلاحات} با نفت 8 دلار برنامه مقاومسازی مدارس شروع شد تا فرزندان معصوم این کشور در امنیت بیشتری درس بخوانند اما در دولت احمدی نژاد با نفت 140 دلاری واگذاری مدارس به بخش خصوصی شروع شد و امروز هم این طرح در وزارت آموزش و پرورش به صورت جدی دنبال می شود. در خلخال ببینید که این مدارس غیر دولتی در چه ساختمان هایی دایر شده ؟ چه کسی به این ساختمان ها مجوز داده ؟ ساختمانی که همین امروز طراحی و ساخته می شود از لحاظ سازه ای در سطح پایینتری از مدرسه طراحی می شود چه برسد به ساختمان هایی که 30 سال پیش به صورت بنایی ساخته شده و امروز توسط بخش خصوصی به مدرسه تبدیل شده اند. همه ما باید از این حادثه تلخ درس بگیریم و دانش آموزان بی گناه را گرفتار چنین حوادث تلخی نکنیم. حادثه ای که برای احسان پیش آمد را نمی شود به راحتی فراموش کرد.

اخراج دو مدیرمدرسه و حکایتی که باقیست

در آخرین خبر منتشر شده در این ارتباط، یک مقام مسئول در آموزش و پرورش خلخال اعلام کرد: پس از اطلاع از خبر تلخ مرگ مغزی دانش‌آموز نخبه و ورزشکار دبیرستان تیزهوشان و نمونه دولتی علی ابن ابیطالب، هر دو مدیر دبیرستان از پست مدیریت عزل و کنار گذاشته شدند.

اما به نظر می رسد تا زمانی که برخی اقدامات مدیریتی و تقویتی در حوزه اجرایی و بدنه آموزشی استان بویژه شهرستانهای کم برخوردار استان اتفاق نیفتد انتظار عدم تکرار این حوادث و یا حوادث مشابه انتظاری بی جاست مگر اینکه بایدهای نظارتی و دقت در کوچکترین مسائل و جزئیات آموزشی در تمامی مدارس استان جدی گرفته شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha