با غربالگری‌هایی که در سطح کشور انجام می‌شود، می‌توان آمار دقیقی از این کودکان به دست آورد و بسته به شرایط موجود، پیش‌بینی‌های صورت گیرد؛ البته سازمان بهزیستی کشور در این خصوص اقداماتی انجام داده است.

سلامت نیوز: با غربالگری‌هایی که در سطح کشور انجام می‌شود، می‌توان آمار دقیقی از این کودکان به دست آورد و بسته به شرایط موجود، پیش‌بینی‌های صورت گیرد؛ البته سازمان بهزیستی کشور در این خصوص اقداماتی انجام داده است.

رییس مرکز آموزش و توانبخشی اوتیسم اصفهان اظهار داشت: اگر چه سازمان بهزیستی با پرداخت یارانه ماهیانه به مددجویان حاضر در مرکز و کمک‌های موردی با مراکز همکاری می‌کند، اما این خدمات پاسخ‌گوی همه نیازها نیست و برای ارائه خدمات کامل و جامع نیازمند حمایت مالی دولت هستیم تا بتوانیم تمام نیازهای این افراد در زمینه آموزش و توانبخشی را برطرف سازیم.

دکتر حسین سعیدی در گفتگو با مهرخانه، با بیان این‌که اوتیسم یک اختلال رشدی و عصبی است که با آسیب شدید در تعامل اجتماعی و مهارت ارتباطی و نیز وجود رفتارها، علایق و فعالیت‌های کلیشه‌ای خود را نشان می‌دهد، گفت: علائم لین عارضه در هر کودک متفاوت است. در برخی از کودکان ممکن است اختلال در زمینه عواطف، مهارت‌های حرکتی؛ به‌ویژه حرکات ظریف دست‌ها، فعالیت‌های روزمره زندگی، بازی، یادگیری زبان، گفتار طبیعی و تقلید از دیگران نیز دیده شود.

مداخلات به‌موقع موجب استفاده از حداکثر توانمندی کودکان اوتیسم می‌شود
وی با اشاره به قابل تشخیص‌بودن طیف اوتیسم تأکید کرد: تشخیص زودهنگام این اختلال بسیار حائز اهمیت است. اگر کودک در سنین اولیه مورد آموزش و توانبخشی قرار گیرد، مداخلات تأثیر بسیار زیادی بر کودک خواهد داشت؛ اگر چه در این اختلال درمان قطعی وجود ندارد، ولی با مداخله زودهنگام می‌توان بیشترین استفاده را از توانمندی کودک داشت.

آمار دقیقی از مبتلایان به اوتیسم وجود ندارد
رییس هیئت مدیره خیریه حضرت زینب (س) به عدم وجود آمار دقیق از تعداد کودکان اوتیسم در کشور اشاره کرد و افزود: با غربالگری‌هایی که در سطح کشور انجام می‌شود، می‌توان آمار دقیقی از این کودکان به دست آورد و بسته به شرایط موجود، پیش‌بینی‌های صورت گیرد؛ البته سازمان بهزیستی کشور در این خصوص اقداماتی انجام داده است.

عوامل ناشناخته اوتیسم
مسئول مرکز اوتیسم اصفهان در خصوص علل بیماری اوتیسم گفت: تاکنون علت دقیق این اختلال شناسایی نشده است. البته در جهان تحقیقات گسترده‌ای انجام شده؛ براساس این تحقیقات برخی از موارد مانند آلودگی زیست‌محیطی، قرارگرفتن در معرض ترکیبی از مواد شیمیایی و نوع تغذیه مادر در دوران بارداری می‌تواند در بروز این اختلال نقش داشته باشد.

ضرورت افزایش مراکز توانبخشی اوتیسم
وی ادامه داد: در حال حاضر حدود 22 مرکز در سراسر کشور به آموزش و توانبخشی این کودکان می‌پردازند که امیدواریم با مساعدت سازمان بهزیستی مراکز با امکانات بیشتر در سرتاسر کشور راه‌اندازی شود تا بتوانیم خدمات بیشتر و در خور توجه به این افراد و خانواده‌هایشان ارائه دهیم.

خدمات مرکز آموزش و توانبخشی کودکان اوتیسم اصفهان
سعیدی در خصوص خدمات و فعالیت‌‌های این مرکز اظهار داشت: در این مرکز از روش‌هایی مانند (ABA)، (TEACH) و (PECS) استفاده می‌شود. همچنین این مرکز در بخش‌های کاردرمانی، گفتاردرمانی، آموزش موسیقی، آموزش کامپیوتر، ماساژ، یوگا، ژیمیناستیک و مداخله گروهی خدماتی را به این کودکان رائه می‌کند. در مرکز آموزش و توانبخشی اوتیسم اصفهان سعی شده است سودمندی خدمات ارائه‌شده در قالب مقالات علمی و پژوهشی و چاپ در نشریات معتبر علمی، در اختیار علاقه‌مندان و محققان قرار گیرد.

ارائه خدمات کامل به کودکان اوتیسم، نیازمند حمایت مالی دولت
رییس مرکز آموزش و توانبخشی اوتیسم اصفهان در پایان به خدمات ارائه‌شده توسط دولت به این کودکان اشاره کرد و افزود: اگر چه سازمان بهزیستی با پرداخت یارانه ماهیانه به مددجویان حاضر در مرکز و کمک‌های موردی با مراکز همکاری می‌کند، اما این خدمات پاسخ‌گوی همه نیازها نیست و برای ارائه خدمات کامل و جامع نیازمند حمایت مالی دولت هستیم تا بتوانیم تمام نیازهای این افراد در زمینه آموزش و توانبخشی را برطرف سازیم.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha