نگاه علمی و کاربردی به اصوات و موسیقی باعث شده است تا تکنیک‌های موسیقی درمانی به عنوان یک روش بالینی و مبتنی بر مداخلات درمانی به عنوان تکنیکی مفید برای کنترل بیماری‌های جسمی و روانی و پاسخ گویی به نیازهای عاطفی، انگیزه بخشی و به‌طور کلی کمک به ارتقای کیفیت زندگی، مورد استفاده قرار بگیرد.

سلامت نیوز: نگاه علمی و کاربردی به اصوات و موسیقی باعث شده است تا  تکنیک‌های موسیقی درمانی به عنوان یک روش بالینی و مبتنی بر مداخلات درمانی به عنوان تکنیکی مفید برای کنترل بیماری‌های جسمی و روانی و پاسخ گویی به نیازهای عاطفی، انگیزه بخشی و به‌طور کلی کمک به ارتقای کیفیت زندگی، مورد استفاده قرار بگیرد.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه ایران ،در موسیقی درمانی که کنترل بالینی تحت نظر درمانگر آموزش دیده و حمایت گر  انجام می‌شود، از نت‌ها در موسیقی دستگاهی و حتی نغمه‌های موجود در طبیعت برای حمایت عاطفی مراجع، کنترل احساسات، تقویت انگیزه و رهایی از خود درماندگی ، توانبخشی فیزیکی و سازگار شدن فرد با محیط افراد خود کمک گرفته می‌شود.


 آموزش مهارت‌های گوش دادن  و افزایش تمرکز به کودکان بیش فعال، استفاده از موسیقی و آموزش نواختن آن برای برگرداندن بیماران اسکیزوفرنی به دنیای واقعی، کنترل هیجانات اضافی افراد مبتلا به افسردگی _ شیدایی و کمک گرفتن از نت‌ها برای تقویت انگیزش زبان آموزی در کودکان مبتلا به اختلالات گفتاری از دیگر فواید موسیقی درمانی به شمار می‌آید.


همچنین تحقیقات نشان می‌دهد از تکنیک‌های موسیقی درمانی می‌توان برای کمک به کودکان مبتلا به اختلال رشد بهره جست. چرا که نقش گوش دادن به موسیقی‌های سازگار با خلقیات افراد در کاهش ترشح کورتیزول و در مقابل افزایش ترشح هورمون رشد به اثبات رسیده است.در این روش‌ها معمولاً از موسیقی‌های مختلف برای تقویت مکانیزم‌های فیزیولوژیکی بدن و ترشح ناقل‌های شیمیایی استفاده کرده و معمولاً از روش‌های مکمل مانند تکنیک‌های تنفس عمیق، رایحه درمانی  در کنار فعالیت‌های گروهی برای کاهش مشکلات خلقی و تنش‌های آسیب زا بویژه در کودکان گوشه گیر یا کودکان مبتلا به نافرمانی مقابله جویانه و سالمندان استفاده می‌کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha