همین چند روز پیش بود که یکی از کارشناسان در نشست آسیب شناسی نظام سلامت، رو به وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت که اگر طرح سلامت پاشنه آشیلی داشته باشد، این پاشنه مسأله «بیمه» است!

مردم بار بیمه‌ها را به دوش می‌کشند

سلامت نیوز:همین چند روز پیش بود که یکی از کارشناسان در نشست آسیب شناسی نظام سلامت، رو به وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت که اگر طرح سلامت پاشنه آشیلی داشته باشد، این پاشنه مسأله «بیمه» است!

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه ایران ،یک هفته از اعلام تعرفه‌های بخش خصوصی می‌گذرد. انتظار این بود که سرویس دهی مراکز درمانی و دریافت هزینه‌های درمانی از مردم سر و سامانی بگیرد؛ اما مردم همچنان در راهروهای بیمارستان‌های بخش خصوصی مجبورند 60 درصد قیمت خدماتی را که دریافت می‌کنند، از جیب‌شان پرداخت کنند و بیمه‌ای که دارند، حداکثر 40 درصد مابقی را پرداخت کند. مسأله‌ای که موجب شده، وزارت بهداشت برای کاهش پرداخت هزینه‌های درمان‌های سرپایی و بستری در بخش خصوصی همچنان چشم انتظار حمایت بیمه‌ها باشد.


اگرچه تعرفه‌گذاری خدمات درمانی پرداخت‌های مردم در بخش دولتی را تحت کنترل قرار داد و با واقعی شدن تعرفه‌ها، 80درصد هزینه‌ها از سوی بیمه در مراکز درمانی دولتی پرداخت می‌شود اما با این حال مردم از خدمات گرانقیمت سلامت در بخش خصوصی بشدت ناراضی‌اند. کافی است سری به بیمارستان‌ها و کلینیک‌های خصوصی بزنیم و پای صحبت‌های‌شان بنشینیم تا متوجه شویم که مردم چه آهی از ته دل می‌کشند. جالب اینکه بیشترشان در جریان نرخ تعرفه‌ها قرار دارند و خبرها را دنبال کرده‌اند و می‌پرسند: چرا هیچ تغییری در پرداخت هزینه‌های سرپایی و هزینه‌های بستری بخش خصوصی حاصل نشده است؟

سؤال دیگر آنها این است که چرا با وجود اعلام تعرفه‌های بخش خصوصی، بیمه‌ها همچنان مانند تعرفه بخش دولتی عمل می‌کنند و مبنای پرداخت های‌شان را نرخ تعرفه دولتی قرار می‌دهند؟ این موضوعی است که دود آن مستقیم به چشم مردم می‌رود و از این رو بیمار مجبور می‌شود، مابه‌التفاوت بخش دولتی و خصوصی را از جیب‌اش پرداخت کند! به عبارت دیگر فاصله بین بخش دولتی و خصوصی بالاتر از رقم 40درصدی خواهد بود که وزیر بهداشت پیش از این موضع خود را درباره‌اش اعلام کرده و گفته است«تفاوت هزینه بین بخش دولتی و خصوصی نباید بیش از 40 درصد باشد».


به عبارت دیگر، ملاک پرداخت بیمه‌ها تعرفه بخش دولتی است و بیمه‌ها همیشه درصد مشخصی از تعرفه‌های دولتی را پرداخت می‌کنند و رقم ریالی پرداختی‌شان در هر دو بخش دولتی و خصوصی (با وجود متفاوت بودن تعرفه‌ها) یکسان است. این موضوع باعث می‌شود تا مردم در مراجعه به بیمارستان‌های خصوصی، تفاوت تعرفه دولتی تا خصوصی را از جیب‌شان بپردازند! و در این میان بیمه‌ها با وجود شعارهای زیبای‌شان، هیچ مشارکتی با بیمه‌شده‌ها ندارند. حال سؤال اساسی که به دنبال جواب آن هستیم این است: «مگر تعرفه‌های بخش خصوصی را شورای عالی بیمه به دولت پیشنهاد نمی‌دهد، پس چرا بیمه‌های پایه آن را ملاک پرداخت‌های‌شان قرار نمی‌دهند؟»


دکتر محمد جهانگیری، دبیر ستاد کشوری نظارت بر تعرفه‌های پزشکی، در پاسخ به این سؤال می‌گوید: شکی نیست که بحث فاصله زیاد هزینه‌های پرداختی مردم در بخش دولتی و خصوصی همچنان وجود دارد و سازمان نظام پزشکی مکلف است در تعیین تعرفه‌های بخش دولتی و خصوصی مشارکت داشته باشد اما از آنجا که بیشتر اعضای شورای عالی بیمه از خریداران خدمت سازمان بیمه‌گر هستند بنابراین نتوانسته‌ایم سهم پرداختی سازمان‌های بیمه‌گر را بالا ببریم و این امر هنوز محقق نشده است.

جهانگیری قبول دارد که هیچگاه برای پوشش خدمات درمانی در بخش خصوصی از سوی بیمه‌های پایه اقدام قابل توجهی نشده و این پوشش اغلب توسط مردم انجام می‌شود؛ اگرچه بارها سازمان نظام پزشکی کشور اعتراض کرده است.  او گفت: پوشش 70 درصدی خدمات درمانی در بخش سرپایی دولتی نمی‌تواند دردی از مردم را دوا کند چرا که آنها مجبورند در بخش خصوصی 60درصد قیمت خدمات را از جیب خودشان پرداخت کنند البته این به معنای بالا بودن قیمت در بخش خصوصی نیست بلکه بحث بر سر این است که تعهدات از سوی بیمه‌ها پرداخت نمی‌شود و مردم مجبور می‌شوند این میزان را در بخش خصوصی پرداخت کنند، در حالی که باید 60درصد تعرفه خدمات را بیمه‌ها و 30 تا 40 درصد را مردم پرداخت کنند.


دکتر جهانگیری با اشاره به اینکه بیمه‌ها در بخش خصوصی مبنای پرداخت‌های‌شان را تعرفه دولتی قرار داده‌اند، اظهار داشت: سازمان نظام پزشکی کشور این مسأله را از سازمان‌های بیمه‌گر مطالبه کرده است که متأسفانه آنها نپذیرفته‌اند زیرا منابعش را ندارند و این هدف با تقویت صندوق‌های بیمه محقق خواهد شد. اینکه سازمان نظام پزشکی کشور همواره رشد تعرفه‌های بخش دولتی را مطالبه کرده و امسال نیز محقق نشد به این خاطر بود که فاصله هزینه بین بخش دولتی و خصوصی را کم کنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha