سه‌شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۱
کد خبر: 148410

استرس امتحان دادن که ویژه شب امتحان و لحظه برگزاری آزمون‌هاست، از قدیمی‌ترین موضوعات تعلیم و تربیتی به شمار می‌رود و همیشه راهکارهایی برای غلبه بر استرس و اضطراب ناشی از امتحانات در بین دانش‌آموزان و دانشجویان مطرح شده است.

سلامت نیوز: استرس امتحان دادن که ویژه شب امتحان و لحظه برگزاری آزمون‌هاست، از قدیمی‌ترین موضوعات تعلیم و تربیتی به شمار می‌رود و همیشه راهکارهایی برای غلبه بر استرس و اضطراب ناشی از امتحانات در بین دانش‌آموزان و دانشجویان مطرح شده است.

به گزارش سلامت نیوز، فرید براتی‌سده؛ روانشناس در روزنامه آرمان نوشت : با توجه به شرایطی که در حال حاضر دانش‌آموزان در تحصیل دارند می‌توان این استرس‌ها را از دو بعد مورد بررسی قرار داد: اول اینکه والدین یک فضای امن و همراه با آرامشی برای فرزندان فراهم کنند تا آنها بتوانند امتحان خود را با موفقیت بدهند و در فضای آرام درس بخوانند.

از نظر تغذیه و شرایط محیطی باید والدین موقعیتی را ایجاد کنند که کودکان بتوانند به‌راحتی درس بخوانند. موضوع دوم خود دانش‌آموزان هستند که باید بتوانند با آمادگی بیشتر بر این استرس غلبه کنند. دانش‌آموزان می‌توانند به عنوان یک موضوع چالشی به این مسئله نگاه کنند که امتحان دادن موضوع راحتی نیست و ممکن است همراه با سختی‌هایی باشد.

از این مهم‌تر باید دانش‌آموزان یاد بگیرند که از راه‌های سالم بتوانند از پس امتحانات بربیایند. ممکن است بعضی از اوقات برخی از دانش‌آموزان به سمت استفاده از بعضی راه‌های ناسالم مقابله با استرس‌های امتحان بروند که در واقع این راه‌ها ناکارآمد و مخرب است. برای مثال برخی مواد محرک شیمیایی و قرص‌هایی در بازار وجود دارد که دانش‌آموزان ممکن است برای بیدار ماندن در شب امتحان یا افزایش توان و یادگیری به آنها گرایش پیدا کنند که این مواد بسیار خطرناک و اعتیادآور است.

وظیفه والدین در این زمینه و نقش آنها بسیار مهم است و توصیه می‌شود مربیان، معلمان و حتی اساتید دانشگاه این نکته را به دانش‌آموزان یا دانشجویان خود توضیح دهند که استفاده از برخی مواد انرژی‌زا مثل استفاده از قرص‌هایی که برای تقویت حافظه یا بیدار ماندن استفاده می‌شود می‌تواند در آینده برای آنها مساله‌ساز باشد. بهتر است والدین در شب‌های امتحان  غذاهای خیلی چرب و سنگین برای کودکان خود تهیه نکنند تا  بتوانند شب راحت‌تر بیدار بمانند و احساس سنگینی نکنند.

همچنین توصیه می‌شود از برخی روش‌های یادیار به منظور یادگیری بیشتر و افزایش ماندگاری مطالب در حافظه استفاده کنند. روش‌های یادیار تکرار مطالب و مرور آنها از طریق روش‌های مختلف مانند رسم درخت و الگو برای تقویت حافظه بینایی در کنار شنیداری است که بسیار می‌تواند در یادگیری و به یادآوری مطالب موثر باشد.استرس و فشار روانی در زمان امتحان مسئله‌ای است كه مربوط به سن خاصی نیست.

در هر دوره‌ای از زندگی گذراندن امتحان می‌تواند موجب بروز استرس شود.افزایش مراجعه دانشجویان به درمانگاه در دوران امتحانات پایان ترم مبین شیوع این مساله در بین دانشجویان است. استرس به خودی خود نه مثبت است نه منفی و در حقیقت پاسخ طبیعی بدن در بحث‌ها، جدل‌ها، تهدیدها و تحریك‌هاست. پاسخ بدن به فشار روانی و استرس زمانی موجب ناراحتی می‌شود كه مدت استرس طولانی باشد،  به دفعات زیاد تكرار شود و همراه با فشار و تحریك باشد.

ترشح هورمونی به نام آدرنالین در بدن در زمان وقوع حوادث به منظور تسریع در انجام، و بهتر انجام شدن كارها صورت می‌گیرد. غالب اوقات علائم استرس یا به صورت فیزیكی یا به صورت روحی ظاهر می‌شود.بنابراین اشتباه است كه سعی در درمان استرس داشته باشیم یا آن را به طور كامل از بین ببریم.با توجه به این كه استرس و فشار روانی دو جزء فیزیولوژیك و روانی دارد می‌توان به طرق گوناگون استرس منفعل‌كننده را به استرس محرك و انرژی‌زا تبدیل كرد:  راه اول، باور داشتن خود است.

اگر شما استحقاق تحصیل در این رشته را نداشتید مجوز ورود شما به این رشته برای شما صادر نمی‌شد. پس اگر خود را برای امتحان به طور كامل آماده کنید دلیلی برای نگرانی‌ها و دلواپسی‌ها درمورد توانایی‌های خود نباید داشته باشید. راه دوم این است که سعی نكنید همیشه نفر اول باشید: این عالی و ایده‌آل است كه موفق باشید و به عنوان ستاره معرفی شوید اما سعی كنید همه چیز را در حد اعتدال نگه دارید.

برای مثال اگر فكر كنید كمتر از 20 برای شما به معنی مردود شدن است این به این معنی است كه شما به دست خودتان بار زیادی از استرس و فشار روانی برای خود ایجاد كرده‌اید. همچنین والدین لازم است بر استراحت کودکان نظارت داشته باشند زیرا خواب یکی از اساسی‌ترین روش‌هایی است که می‌تواند به حافظه استراحت داده و کمک کند تا بتواند به‌خوبی از پس این مرحله بیاید. همکاری و هماهنگی اولیا و مربیان در این میان در ایجاد یک محیط آرام موثر است. محیطی امیدبرانگیز و نشاط‌‌برانگیز که به افراد فرصت دهد بتوانند درس بخوانند و از پس استرس ناشی از امتحان برآیند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha