در سال‌های اخیر اگرچه توجه بسیاری از نهادهای محیط‌زیست و شهری به انباشت ذرات معلق در هوای پایتخت جلب شده اما سایر آلاینده‌ها نیز سهم بالایی در وخامت حال بیماران قلبی و تنفسی شهرهای بزرگ داشته‌اند.

خروج سرطان از اگزوزهای دیزلی

سلامت نیوز: در سال‌های اخیر اگرچه توجه بسیاری از نهادهای محیط‌زیست و شهری به انباشت ذرات معلق در هوای پایتخت جلب شده اما سایر آلاینده‌ها نیز سهم بالایی در وخامت حال بیماران قلبی و تنفسی شهرهای بزرگ داشته‌اند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از همشهری آنلاین، گازهای آلاینده منو اكسید كربن، اكسیدهای گوگرد، هیدروكربن‌ها، دی‌اكسیدكربن، دی‌اكسید نیتروژن و ازن همپای ذرات معلق برای وخیم‌شدن هوای شهر سهم دارند. در این میان سهم مینی‌بوس‌ها و كامیون‌ها به‌عنوان وسایل نقلیه دیزلی در تولید دی‌‌اكسیدكربن قابل مقایسه با سایر وسایل نقلیه نیست. براساس گزارش شركت كنترل كیفیت هوا هزار مینی‌بوس تهران سالانه 840تن گازهای آلاینده وارد شهر می‌كنند.

از سال86 با بهره‌برداری از خطوط اتوبوسرانی تندرو در تهران، گامی مهم برای كاهش استفاده از مینی‌بوس‌های خطی برداشته شد. در سال89 با هدفمندشدن یارانه‌ها و حامل‌های سوخت، بار دیگر زمینه استفاده از مینی‌بوس‌ها كمرنگ شد و فرسودگی این ناوگان به عقب راندن این وسیله آلاینده از چرخه استفاده شهروندان كمك كرد. اما هنوز بیش از هزار مینی‌بوس فرسوده در تهران وجود دارند كه روزانه حجم بالایی از گازهای آلاینده را به هوای تهران وارد می‌كنند. پیش از این نیز پیمان سنندجی رئیس شركت واحد اتوبوسرانی تهران در گفت‌و گو با همشهری گفته بود كه هم‌اكنون هزار دستگاه مینی‌بوس با عمر متوسط 25سال كه فرسوده محسوب می‌شوند در حال تردد در شهر هستند. به گفته وی قرار است سازمان محیط‌زیست و ستاد نوسازی خودروهای فرسوده مبالغی را به عنوان كمك هزینه نوسازی پرداخت كنند.

    خروج سرطان از اگزوزهای دیزلی

اما بر اساس اعلام شركت كنترل كیفیت هوای تهران، آلودگی منتشره از موتور دیزل مینی‌بوس‌ها شامل تركیبات خطرناك سرطان‌زا و محرك‌های تنفسی است. كوچك‌ترین ذرات سوخت دیزل می‌توانند به عمق ریه نفوذ كرده و با خود مواد سمی را وارد جریان خون كنند. این ذرات خروجی شامل 40 آلاینده هوای خطرناك (HAPS)، كه توسط EPA لیست شده و 15آلاینده آن توسط آژانس بین‌المللی تحقیقات سرطان (IARC) شناخته شده، هستند. مطالعات مراكز محیط‌زیست بین‌المللی نشان می‌دهد كه خروجی موتورهای دیزلی شامل تعدادی از مواد سرطان‌زا و ذرات معلق شامل دوده كربن عنصری و آلی است كه منجر به بروز نتایج نامطلوب هنگام تولد در كودكان و بیماری‌های دستگاه تنفسی می‌شود. از اثرات دیگر زندگی در هوای دارای گازهای دیزل، افزایش حملات آسم، مراجعات به اورژانس، بستری‌شدن در بیمارستان، حمله قلبی، سكته مغزی و مرگ ‌و میر ناگهانی است. مطالعه‌ای در سال2009 نشان داده كه ذرات معلق و دی‌اكسید نیتروژن در ریه افراد 10تا 18ساله عوارض سوء مزمن برجای می‌گذارد؛ عوارضی كه منجر به نقص در عملكرد ریه كودكان در رسیدن به سن بزرگسالی خواهد شد.

    نتایج تحقیقات در 6شهر جهان

پیگیری تجزیه و تحلیل 6شهر آلوده جهان در دانشگاه هاروارد نشان داده كه ذرات تشكیل شده از احتراق منابع متحرك، روزانه 3برابر ذرات ناشی از زغال‌سنگ مرگ‌ومیر را افزایش می‌دهد. دلیل این امر می‌تواند این باشد كه دوده دیزل خروجی تشكیل شده از ذرات بسیار ریز می‌تواند به بافت ریه نفوذ كرده و وارد جریان خون شود كه این خود موجب عوارض جانبی مانند التهاب قلب و عروق و لخته شدن خون خواهد شد. ذرات دوده بسیار ریز هم در اعماق ریه جایی كه بر هر دو سیستم تنفسی و قلبی-عروقی تأثیر می‌گذارد، رسوب می‌كنند. محققان اعتقاد دارند كه بیشتر مرگ‌ومیرهای ناشی از ذرات به بیماری‌های قلبی- عروقی ارتباط دارند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha