سه‌شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۸
کد خبر: 148432

یک دستیار طب سالمندی اختصاص تخت‌های ویژه سالمندان و تربیت نیروی مجرب انسانی در بیمارستان‌ها را ضروری دانست.

سلامت نیوزیک دستیار طب سالمندی اختصاص تخت‌های ویژه سالمندان و تربیت نیروی مجرب انسانی در بیمارستان‌ها را ضروری دانست.

دکتر آزاده سادات زنده‌باد در گفت‌وگو با ایسنا ، با اشاره به اینکه بیش از 150 سال است که در دنیا متخصصین طب سالمندی در کلینیک‌ها و بیمارستان‌های ویژه سالمندان مشغول خدمت به مردم هستند، اظهار کرد: بیمارستان‌های مخصوص سالمندان در کشورهای حاشیه خلیج فارس نیز راه‌اندازی شده اما این رشته در ایران به تازگی تاسیس شده است و تربیت نیرو متخصص در این رشته در آستانه چهارمین سال قرار دارد.
وی با اشاره به اینکه در یک سال آینده اولین گروه از دستیاران تخصصی طب سالمندی از دانشگاه علوم پزشکی تهران فارغ التحصیل می‌شوند، بیان کرد: طی 5 تا 10 سال آینده تعداد افراد بالای 60 سال کشورمساوی تعداد افراد زیر پنج سال می‌شود، اما نکته قابل توجه این است که در حال حاضر در مقایسه با متخصصان کودکان، تعداد متخصصان سالمندان انگشت شمار است.
این دستیار طب سالمندی فقر آموزشی را مهم‌ترین مشکل طب سالمندی دانست و تصریح کرد: پزشکان، پیراپزشکان، پرستاران و بیمارستان‌هایی که مسوولیت پرستاری از سالمندان بالای 65 سال را بر عهده دارند، همچنین افرادی که در مراکز نگهداری سالمند به عنوان مراقب، مدیر یا کارشناس غذایی فعالیت می‌کنند باید تحت آموزش‌های مخصوص سالمندی قرار گیرند.
زنده باد در ادامه با اشاره به اینکه این افراد باید از تفاوت‌های غذایی سالمندان نسبت به افراد دیگر آگاهی یابند و با گذراندن دوره‌های آموزشی خاص اطلاعات لازم درباره تغذیه سالمندان کسب کنند، اظهار کرد: افزایش تعداد سالمندان کشور مساله‌ای نیست که بتوان به سادگی از آن عبور کرد، اما هرم سنی کشور تا سال 1429 استوانه‌ای می‌شود و این تغییر ساختار سنی جمعیت طی دهه‌های آینده عمیق‌تر نیزخواهد شد. بنابراین باید بسترهای حمایتی از قشر سالمند در ایران فراهم شود.
این دستیار طب سالمندی در پایان با تاکید بر اینکه شاید حتی قرار دادن چهار تخت در یک بیمارستان دانشگاهی به همراه نیروی انسانی مجرب و کارآزموده اولین گام ما به سوی رسیدن به ایجاد بخش سالمندان در بیمارستان‌ها باشد، خاطرنشان کرد: افراد باید از سن 50 سالگی به کلینیک‌های سالمندی مراجعه کنند تا عوامل خطر آفرینی که ممکن است در آینده برای آن‌ها ایجاد شود، مورد ارزیابی جامع قرار گیرد و این افراد به سلامت وارد سنین سالمندی شوند. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha