پروژه برداشت سنگ لاشه آهكی معدن شیرین‌آباد كه باعث تخریب بخشی از جنگل‌های هیركانی (چند میلیون ساله) شمال كشور می‌شود در حالی كلید می‌خورد كه مدیركل منابع طبیعی گلستان اجرای آن را منوط به بررسی و نداشتن تخریب برای منابع طبیعی عنوان می‌كند.

سلامت نیوز:پروژه برداشت سنگ لاشه آهكی معدن شیرین‌آباد كه باعث تخریب بخشی از جنگل‌های هیركانی (چند میلیون ساله) شمال كشور می‌شود در حالی كلید می‌خورد كه مدیركل منابع طبیعی گلستان اجرای آن را منوط به بررسی و نداشتن تخریب برای منابع طبیعی عنوان می‌كند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه اعتماد؛در همین حال اعضای شوراهای اسلامی روستایی و دهیاری‌های دهنه زرین گل علی آباد كتول، با صدور بیانیه‌ای خواستار برخورد با این عملیات شده‌اند. معدن سنگ لاشه آهكی شیرین‌آباد كه درخواست آن از سوی متقاضی در زمستان سال ١٣٨٠ و برای برداشت از ٥١ هكتار به سازمان صنایع و معادن گلستان داده شده و در سال ٨٩ كارشناسان منابع طبیعی و محیط زیست وقت، با آن موافقت كرده‌اند دارد مساله‌ساز می‌شود.

مخالفان این برداشت معتقدند اجرای این طرح صدمات جدی به جنگل‌های هیركانی خواهد زد و با توجه به آمار بالای تخریب جنگل و فرسایش خاك كشور و نیز هشدارهای مقام معظم رهبری این طرح نباید اجرا شود.

جنگل‌های شمال كشور كه به جنگل‌های هیركانی معروفند از قدیمی‌ترین منابع گیاهی دنیا شناخته می‌شوند. این جنگل‌ها كه بازمانده عصر یخبندان هستند محل رویش گونه‌های بسیار با ارزش گیاهی شمرده می‌شوند.

تاكنون ۸۰گونه درختی و غالبا پهن برگ، چهارگونه سوزنی برگ بومی و ۵۰گونه درختچه‌ای در این جنگل‌ها شناسایی شده كه اغلب آنها از تیپ‌های آمیخته راش، ممرز، بلوط، افرا و توسكا هستند. میانگین سالانه نابودی جنگل‌های خزری در ایران ٤٥‌هزار هكتار معادل ٤/٢ درصد از كل مساحت جنگل‌های این ناحیه و ٣/٠ درصد از مساحت كل جنگل‌های كشور است.

همچنین جنگل‌های شمالی ایران كه بر اساس تصاویر ماهواره‌ای طی سال‌های ٥٤-٥٣ حدود سه میلیون هكتار بوده‌اند در ‌سال ٦٨-٦٧ به حدود دو ‌میلیون و ٤٨٠‌هزار هكتار كاهش یافته و در‌ سال ٨١-٨٠ نیز به دو ‌میلیون و ٥٠‌هزار هكتار رسیده است. طی دوره ١٣٨١-١٣٥٣ بیش از ٢٢‌درصد از مساحت جنگل‌های شمالی كشور كاسته شده است. در حال حاضر وسعت جنگل‌های هیركانی در شمال كشور ٨/١ ‌میلیون هكتار است.

در این مدت استان‌های گلستان با ٢٧درصد، گیلان ٢٢‌درصد و مازندران ٢١‌درصد با كاهش جنگل روبه‌رو بوده‌اند كه این استان‌ها را با بروز بحران‌های جدی از جمله گسترش بیابان و جاری شدن سیل مواجه كرده است.

عضو هیات علمی دانشگاه درباره آسیب‌های گسترده اجرای این پروژه به روزنامه اعتماد گفت: «از آنجایی كه منطقه فوق شیب بالایی دارد كوچك‌ترین جابه‌جایی در آنجا می‌تواند باعث نتایج بسیار زیانباری شود.» زید احمدی نسبت به خطر برداشت در شیب بالا تاكید كرد و گفت: «چون منطقه‌ای كه معدن در آن واقع شده شیب زیادی دارد در صورت انجام عملیات، نقاط بالادست در معرض خطر زمین لغزش خواهند بود.»

تخریب گونه‌های شاخص جنگلی
تخریب گونه‌های شاخص منطقه نیز از دیگر آسیب‌های جدی این معدن‌كاوی است كه احمدی به آن اشاره می‌كند. او می‌گوید: «حداقل ٥٠ درصد منطقه مورد برداشت، دارای پوشش گیاهی ارزشمند است كه كوچك‌ترین جابه‌جایی در آن اكوسیستم باعث بروز بحران‌های جدی خواهد شد و برداشت درختان شاخص عامل بروز تهدیدات جدی در آینده خواهد شد.»

این دكترای جنگل و مرتع در ادامه با بیان اینكه منطقه فوق، بسیار بكر و دست نخورده بوده و بر این اساس گونه‌های شاخص در آن موجود است و «بانك بذر» محسوب می‌شود گفت: «الان در همه جای دنیا از بانك بذر به‌شدت حفاظت می‌شود و ما به راحتی می‌خواهیم آن را از بین ببریم.»از سوی دیگر خطر ایجاد راه جدید یكی دیگر از آسیب‌های بی‌شمار این معدن‌كاوی است. احمدی هشدار می‌دهد كه گسترش جاده‌های كارشناسی نشده و متعدد در دل جنگل‌های باستانی، هم باعث تخریب آنها شده و هم راه دسترسی متخلفان را به این اكوسیستم‌های شكننده باز می‌كند.

محیط زیست: اجازه تخریب نمی‌دهیم
مدیركل حفاظت محیط زیست استان گلستان درباره اجرای طرح فوق گفت: «ضرورتی برای استفاده از لاشه سنگ در استان وجود ندارد و نیازی نیست كه به قیمت تخریب اكوسیستم‌های ارزشمند جنگلی، این برداشت صورت بگیرد؛ چرا كه معادن كوهی قابل برداشت را تعیین كرده‌ایم.» اسماعیل مهاجر تاكید می‌كند كه در صورت مخرب بودن این طرح، حفاظت محیط زیست مقابل اجرای آن خواهد ایستاد و اجازه تخریب اكوسیستم‌ها را نخواهد داد.

منابع طبیعی: بررسی می‌كنیم
مدیركل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان اما تاكید می‌كند كه اگرچه مجوزهای برداشت از این معدن در دولت قبل، داده شده؛ ما آن را بررسی می‌كنیم و اگر مشمول ممنوعیت‌ها شود اجازه اجرا به آن را نخواهیم داد.

با این همه اما زمزمه‌هایی در میان كارشناسان منابع طبیعی استان درباره برداشت از معدن به گوش می‌رسد. ابوطالب قزل سوفلو در ادامه می‌گوید: «برای خود من هم سوال است كه چرا در این منطقه اجازه چنین معدن‌كاوی داده شده؛ چرا كه بخشی از آن پوشش جنگلی است. بر این اساس قرار است نشستی با كارشناسانی كه در دولت پیشین این مجوز را صادر كرده‌اند داشته باشیم و ماجرا را بررسی كنیم. اگر این طرح مشمول ممنوعیت‌ها شود حتما اجازه اجرای آن را نخواهیم داد.»

او همچنین درباره احداث جاده دسترسی گفت: «به دلیل تخریب، با وجود موافقت اولیه، احتمال اینكه با این جاده‌ها موافقت شود بسیار كم است.»

بیانیه اعضای شورا و دهیاران زرین‌گل
اعضای شوراها و دهیاران «دهنه زرین‌گل» در استان گلستان با صدور بیانیه‌ای نسبت به تخریب گسترده برداشت از این معدن هشدار دادند. در بخشی از این بیانیه آمده است: با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری در ١٧ اسفند ٩٣ كه فرمودند «این جنگل‌های متراكم و انبوه شمال كشور بعضا مورد چپاول و غارت و بی توجهی قرار گرفته بخش‌های مختلف كشور از منابع طبیعی گرفته تا محیط زیست، و بقیه دستگاه‌ها اجازه ندهند با بهانه‌های مختلف حتی ساخت مدرسه علمیه و حوزه علمیه به آنها تعرض شود و جلویش را با استحكام بگیرند» اینجانبان هرگونه دست اندازی به جنگل‌های هیركانی دهنه زرین‌گل، مخصوصا پروژه برداشت سنگ لاشه آهكی معدن شیرین‌آباد را كه هیچ‌گونه توجیهی ندارد محكوم می‌كنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha