وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: حفظ سلامت کارگران را نه تنها وظیفه قانونی خود می‌دانم٬ بلکه طبق رویکرد اعتقادی خود٬ این مسئله را یک موضوع انسانی می‌دانم.

حفظ سلامت کارگران را وظیفه قانونی و اعتقادی خود می‌دانم

سلامت نیوزوزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: حفظ سلامت کارگران را نه تنها وظیفه قانونی خود می‌دانم٬ بلکه طبق رویکرد اعتقادی خود٬ این مسئله را یک موضوع انسانی می‌دانم.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایلنا، علی ربیعی در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوالات نمایندگان پیرامون وظایف و اختیارات این وزارتخانه در قسمت اول صحبت‌های خود گفت: در ابتدا باید به دیدار کارگران با مقام معظم رهبری اشاره و از رهنمودهای ایشان قدردانی کنم٬ که مسیر راه را برای ما مشخص و مسئولیت ما را در اینباره سنگین‌تر کردند.

وی ادامه داد: همچنین باید از نمایندگان مجلس شورای اسلامی که همیشه با طرح سوالات و هدایت‌های خود کمک شایانی به این وزارتخانه کردند٬ سپاسگزاری کنم.

ربیعی گفت: در این فرصت اجازه می‌خواهم به چند نکته مهم در حوزه وزارتی اشاره کنم؛ از جمله اینکه از سال ۹۲ که ما دولت را تحویل گرفته‌ایم تا به امروز؛ هشت میلیون و پانصد هزار نفر را بیمه کرده‌ایم و در حوزه حمایت غذایی نیز کارهای خوبی صورت گرفته است.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی تصریح کرد: در حوزه روابط کار و سرمایه٬ ما در سال ۹۲ طرح‌های بسیار خوبی برای کنترل حوادث ناشی از کار و ریزش نیروی کار صورت داده‌ایم؛ که موضوع طرح سوال امروز نمایندگان نیز هست.

ربیعی گفت: متاسفانه باید قبول کنیم با اعمال سازمان بین‌المللی کار٬ چهار درصد از سرمایه‌های هر کشور صرف تلفات حوادث و رخدادهای کار می‌شود که ما در سال یک میلیون حوادث ناشی از کار داریم. حتی در کشورهای پیشرفته نیز این موضوع به وضوح دیده می‌شود؛ به طور مثال در آمریکا در هر روز چهار نفر، در روسیه سیزده نفر، در ترکیه هشت نفر و در ایران این رقم چهار و نیم نفر است. هرچند در کشورهایی مانند ژاپن این رقم بسیار پایین است.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی بیان کرد: حفظ سلامت جهانی کارگران را نه تنها وظیفه قانونی خود می‌دانم بلکه طبق رویکرد اعتقادی خود٬ این مسئله را بسیار مهم و یک موضوع انسانی می‌دانم و باید با برنامه‌های بسیار خوب از این موضوع از حوادث ناشی از کار جلوگیری شود٬ اما متاسفانه مشکلات ساختاری و ناهماهنگی‌هایی در اینباره وجود دارد.

وی افزود: تجهیزات مدرن و کنترل هوشمند٬ یکی از موارد بسیار مهم در اینباره هستند که متاسفانه مشاهده می‌کنیم این نوع تجهیزات، آسانسور‌ها و... در معادن و کارگاه‌ها بسیار فرسوده هستند و طبق مطالعه‌ای که در سال ۹۲ صورت گرفت٬ این بار مسئولیت را بسیار سنگین‌تر می‌کند.

ربیعی گفت: زمانی که ما دولت را تحویل گرفته‌ایم دو هزار و پانصد کارگاه، پانصد و چهل معدن وجود داشت که ما باید آنها را با هشتصد بازرس بازرسی می‌کردیم و طبق ماده ۹۶ قانون این وظیفه نظارتی بر عهده ماست٬ بنابراین اگر بخواهیم با همین تعداد بازرس به فرض ثابت بودن محیط‌های کارگاهی و معادن به بازرسی‌های خود ادامه دهیم؛ هر هشت سال یک بار می‌توانیم از یک کارگاه بازدید کنیم.

وی اضافه کرد: این در صورتی است که اجازه استخدام به هیچ وجه وجود ندارد و ما در این مسیر طرح‌های خوبی را برنامه‌ریزی کردیم؛ از جمله آنها خود بازرسی است که با استفاده از نیروهای درون‌کارگاهی و بدون بار مالی به دولت انجام بگیرد.

ربیعی همچنین گفت: ما در سال ۹۲ و ۹۳ نیز درصدد بودیم طرح‌هایی را در این مسیر برای بهتر بودن وضعیت کارگاه‌ها و بازرسی‌ها انجام دهیم. با وزارت صنعت و معدن نیز همکاری‌های مشترکی را آغاز کرده‌ایم تا بتوانیم بازرسی‌های اثربخشی را افزایش دهیم.

وی گفت: بازرسی اثربخش در سال جدید را محور کار خودمان قرار دادیم و علاوه بر وزارت صنعت و معدن با وزارت بهداشت نیز بخش‌نامه‌های مشترکی را در ۵/۱۱/۹۲ و ۱/۱۱/۹۲ در مورد بازرسی‌های اثربخش صادر کردیم.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اضافه کرد: ما نظارت دقیقی بر حسن اجرای آیین‌نامه را بخشنامه کردیم و با کارفرمایان٬ جلسات متعددی را برگزار کرده‌ایم. زمانی که پروانه اکتشاف داده می‌شود٬ یکی از شروط دادن مجوز٬ گذراندن دوره‌های آموزشی و ایمنی است که ما آن را قانون کرده‌ایم.

ربیعی با اشاره به برگزاری کمیسیون‌های تخصصی برای اجرای آیین‌نامه‌ها یادآور شد: کارگاه‌های آموزشی متعددی را ما برگزار کردیم؛ از سال ۹۲ اقدام به جمع‌آوری و طبقه‌بندی کارگاه‌های مسئله‌دار کردیم و با توجه به روند خصوصی‌سازی٬ درباره اهلیت کارفرمایان برای آن قانون گذاشتیم.

وی با تاکید بر اینکه آمار و ارقام نشان می‌دهد که فعالیت‌های وزارت کار اثربخش بوده٬ ابراز داشت: مرگ و میر و درد یک نفر٬ درد وزارتخانه ماست٬ اما این فرایند زمان‌بر است.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در قسمت دوم صحبت‌های خود و در پاسخ به توضیحات و سوالات بخش دوم حسین طلا گفت: با قسمتی از صحبت‌های آقای طلا موافقم. حفظ امنیت کارگران مساله خود من هم هست٬ اما در نتیجه‌گیری با ایشان اختلاف نظر دارم. سوال وقتی درست است که در کار وزیر کاهلی صورت بگیرد.

ربیعی با اشاره به ‌آمار پزشکی قانونی مبنی بر کاهش ۴.۳ درصدی تلفات کار در ۹ ماهه اول سال ۹۳ گفت: با اینکه تلفات کار طی سال‌های گذشته همواره روندی صعودی داشته٬ اما از سال ۹۲ تا سال ۹۳ این آمار کاهش داشته است و این آمار پزشکی قانونی است.

ربیعی با اشاره به کاهش ۴۰ درصدی تلفات به ادعای معاون وزیر صنعت و معدن گفت: ما سال گذشته تجهیزات ایمنی معادن را در اختیار معادنی که غالبا ورشکسته هستند٬ قرار دادیم٬ چراکه اگر این تجهیزات در اختیار آنها قرار نمی‌گرفت٬ ده هزار شغل مستقیم و ۲۰۰ هزار شغل تبعی تحت تاثیر قرار می‌گرفت٬ لذا دولت به این افراد کمک کرد که موجب تشکیل کانون‌های اداره کار استان یزد و کرمان شد.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در ادامه با اشاره به آمار سازمان تامین اجتماعی در مورد کشته‌شدگان و مصدومان از کار افتاده کلی و جزیی و مقایسه ‌این آمار با سال‌های گذشته٬ گفت: حوادث ناشی از کار به رغم تلخ بودن در فرایندی که امروز در کار داریم٬ اجتناب‌ناپذیر است. آمار آمریکا با آمار ایران تقریبا برابر است و ترکیه وضعیتی بسیار ضعیف‌تر از ایران دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha