معاون سلامت روان و اجتماعی و پیشگیری از اعتیاد وزارت بهداشت، عنوان کرد: 23.6 درصد مردم از یک نوع اختلال روانی رنج می‌برند که 15.6 درصد این افراد دارای اختلالات اضطرابی و 14.6 درصد دچار اختلال خلقی و حدود 2.8 درصد به سوء مصرف مواد گرفتار شده‌اند

سلامت نیوزمعاون سلامت روان و اجتماعی و پیشگیری از اعتیاد وزارت بهداشت، عنوان کرد: 23.6 درصد مردم از یک نوع اختلال روانی رنج می‌برند که 15.6 درصد این افراد دارای اختلالات اضطرابی و 14.6 درصد دچار اختلال خلقی و حدود 2.8 درصد به سوء مصرف مواد گرفتار شده‌اند

به گزارش سلامت نیوز به نقل از  آنا، علی اسدی معاون سلامت روان و اجتماعی و پیشگیری از اعتیاد وزارت بهداشت در نشست خبری که به مناسبت سلامت جوانان برگزار شد، گفت: 23.6 درصد افراد 14 تا 65 سال کشور از یک اختلال روانی رنج می‌برند که نیاز به مداخله روانشناختی و روانپزشکی دارد.

این روانشناس بالینی در ادامه درباره ماموریت وزارت بهداشت برای حفظ و ارتقای سلامت روان در جامعه گفت: ما سند جامع سلامت روان را در کشور تدوین و در وزارت بهداشت به تصویب رسانده‌ایم و این مهم در زمان وزارت دکتر دستجردی به تمام دانشگاه‌های علوم پزشک یکشور ابلاغ شد که در آن قید شده چه اقداماتی را باید برای ارتقای سلامت روان انجام داد.

وی افزود: آموزش، غربالگری، مداخلات روانشناختی و روانپزشکی را بر عهده دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور گذاشتیم که این افراد باید در منطقه تحت پوشش خود افراد بیمار به اختلالات روانی را شناسایی و مداخلات را برای آن انجام دهند.

معاون اجرایی دفتر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت عنوان کرد: برنامه سلامت روان در مناطق روستایی از 25 سال پیش فعال بوده ولی در شهرها این موضوع غیر فعال مانده بود که با اجرای طرح تحول سلامت به این بخش نیز توجه شد و یکی از بسته‌های مهم آن به بخش سلامت اختصاص پیدا کرد.

وی افزود: در مناطق حاشیه شهر استان‌‌های بزرگ کارشناسی تحت عنوان کارشناس روان وجود نداشت که با اجرای برنامه تحول سلامت دسترسی به کارشناسان روان و تغذیه در این مناطق تسهیل پیدا کرد که خوشبختانه سیستم ارجاع نیز در این مراکز انجام می‌شود.

اسدی در بخش دیگری از سخنانش یادآور شد: قانون سلامت روان کشور بیش از 10 سال است که در کشور اجرایی شده که روز گذشته آخرین جلسه مربوط به آن برگزار شد و به دفتر حقوقی وزارتخانه ارسال شد تا با امضای وزیر بهداشت برای تصویب در مجلس مورد بررسی قرار گیرد.

وی با توجه به چند برنامه مهم سلامت روان در جامعه گفت: آموزش مهارت‌های زندگی، آموزش مهارت‌های فرزندپروری، تشخیص و مراقبت از بیماری‌های روانپزشکی، پیشگیری از خودکشی، پیشگیری از خشونت‌های خانگی و سوء مصرف مواد و کاهش آسیب‌های ناشی از اعتیاد از جمله این برنامه‌ها است.

معاون اجرایی دفتر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: خودکشی منجر به مرگ در دنیا 6 در 100 هزار نفر گزارش شده است که این آمار در کشور ما 2 در 100 هزار نفر است.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha