سه‌شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۴:۳۳

رئیس اداره پیشگیری از وزارت بهداشت ضمن اعلام این خبر که یک سوم موارد ابتلا به HIV در کشور را زنان تشکیل می‌دهند، گفت: براساس برنامه چهارم پیشگیری در کشور جلوگیری از انتقال از مادر به جنین در اولویت است.

سلامت نیوز: رئیس اداره پیشگیری از وزارت بهداشت ضمن اعلام این خبر که یک سوم موارد ابتلا به HIV در کشور را زنان تشکیل می‌دهند، گفت: براساس برنامه چهارم پیشگیری در کشور جلوگیری از انتقال از مادر به جنین در اولویت است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران، صداقت رئیس اداره پیشگیری از ایدز و بیماری‌های غیر واگیر وزارت بهداشت در نشست سلامت جوانان که در وزارت بهداشت برگزار شد، در پاسخ به این سوال که برنامه‌های چهارم پیشگیری از ایدز در وزارت بهداشت چیست، گفت: به گزارش سال 93 بسیاری از فعالیتهایی که در برنامه سوم مورد نظر بود اجرایی و عملیاتی شده، ضمن اینکه به بسیاری از اهدافمان دست پیدا کرده‌ایم، از جمله می‌توان به تقویت نظام تشخیصی HIV  اشاره کرد.

وی ادامه داد: برنامه چهارم 5 ساله است که از سال 94 لغایت 98 ادامه دارد و در دستور کار شورای عالی سلامت و امنیتی غذایی قرار دارد.

صداقت گفت: براساس این برنامه افزایش پوشش و مراقبت از مبتلایان به HIV از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، همچنین بر پایش درمان تاکید بیشتری می‌شود. همچنین در برنامه داریم که فاصله بین موارد ثبت شده و موارد تخمینی ابتلا به HIV  را کاهش دهیم.

رئیس اداره پیشگیری از HIV وزارت بهداشت اظهار داشت: پیشگیری از انتقال HIV از مادران به نوزادان با همکاری‌های درون بخشی مرکز بیماری‌های واگیر در دفتر سلامت خانواده و جمعیت وزارت بهداشت انجام شده است. براساس آمار در سالهای اخیر نظام مراقبت تغییراتی در الگوی انتقال HIV مشاهده شده است، بطوریکه طبق آمار از سال 65  تا اول زمستان 93 ،67 درصد موارد شناسایی شده مربوط به تزریق مشترک از سرنگ آلوده است و 14 درصد مربوط به روابط جنسی حفاظت نشده است.

صداقت ادامه داد: آمار یک ساله طی سال 92 نشان می‌دهد از حدود 1500 نفر از مبتلایان ثبت شده به HIV در کشور حدود 45 درصد از طریق تزریق مشترک و 37 درصد از طریق روابط جنسی حفاظت نشده صورت می‌گیرد.

وی تاکید کرد: یک سوم موارد ابتلا به HIV  مربوط به زنان است و از برنامه‌های ویژه وزارت بهداشت در حوزه پیشگیری از HIV، ممانعت از انتقال ویروس از مادر به جنین است که این انتقال از سه طریق: انتقال از طریق جفت، کانال زایمانی و شیر مادر انجام می‌گیرد و 50 درصد احتمال انتقال از مادر به جنین وجود دارد که با انجام درمان‌های مناسب در حین بارداری و زایمان ضریب انتقال از مادر به جنین به کمتر از 2 درصد کاهش می‌یابد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha