سه‌شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۴:۳۳

رئیس اداره پیشگیری از ایدز وزارت بهداشت، با اشاره به اینکه بر اساس آخرین آمار در سال 93، 29 هزار نفر در کشور مبتلا به اچ آی وی هستند اما حدود 60 هزار مبتلا به ایدز وجود دارد که به هر دلیلی ثبت نشده است.

آخرین آمار مبتلایان به ایدز در کشور

سلامت نیوز: رئیس اداره پیشگیری از ایدز وزارت بهداشت، با اشاره به اینکه بر اساس آخرین آمار در سال 93، 29 هزار نفر در کشور مبتلا به اچ آی وی هستند اما حدود 60 هزار مبتلا به ایدز وجود دارد که به هر دلیلی ثبت نشده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران؛ دکتر صداقت رئیس اداره پیشگیری از ایدز و بیماری‌های غیر واگیر وزارت بهداشت در نشست سلامت جوانان در خصوص آمار و ارقام مبتلایان به اچ‌آی‌وی در کشور گفت: نیمی از جمعیت کشور را جوانان و نوجوانان تشکیل می‌دهند و از آنجایی که این قشر بسیار کنجکاو هستند و تمایل به امتحان کردن رفتارهای مخاطره آمیز در آنها بالاست بنابراین آسیب پذیرتر از سایر اقشار در برابر بیماری‌هایی مثل HIV هستند. 

وی ادامه داد: بر‌اساس آخرین آمار که هر سه ماه یکبار انجام می‌شود تا پایان پاییز 93 ابتلای 29 هزار مورد اچ‌آی وی در کشور ثبت و ضبط شده است و اینها مواردی بودند که به مراکز پیشگیری و تشخیصی اچ‌آی وی مراجعه و تحت پوشش قرار گرفته و برایشان پرونده سازی شده است. 

صداقت ادامه داد: بر‌اساس آخرین مدل سازی که از طرف سازمان بهداشت جهانی اعلام شده است احتمال 80 تا 90 هزار مورد ابتلا به اچ‌آی وی در کشور وجود دارد و اگر فرض کنیم 30 هزار مورد شناسایی شده‌ است تخمین می‌زنیم که حدود 60 هزار مورد ابتلای ثبت نشده در کشور وجود دارد. 

صداقت در خصوص سن ابتلا به اچ‌آی ‌وی در کشور گفت: بیشترین گروه سنی مربوطه شامل 25 تا 34 سال است. یعنی 46 درصد موارد را شامل می‌شود که اگر فرض شود به طور متوسط 4 تا 5 سال طول می‌کشد تا هر فرد متوجه شود مبتلا به اچ‌آی وی شده و برای درمان اقدام کند بنابراین می‌توانیم اعلام کنیم که سن ابتلا به اچ‌آی وی در کشور 20 تا 30 سال است. 

وی در ادامه گفت: نظام مراقبت در منطقه مدیترانه شرقی که شامل 22 کشور است در ایران نیز به طور منحصر به فرد پیاده می‌شود که بسیاری از کشورها در این زمینه از ما کمک خواسته‌اند.

صداقت گفت: آخرین مطالعه در مورد آگاهی جوانان و نوجوانان در ارتباط با شناسایی راه‌های انتقال اچ‌آی‌وی و راه‌های غلط انتقال صورت گرفته براساس این مطالعه پاسخ به 5 سوال در خصوص انتقال و 5 سوال در مورد باورهای غلط انتقال نشان دهنده میزان آگاهی جوانان از راه‌های انتقال و پیشگیری از اچ‌آی وی است که براین اساس طبق آخرین مطالعات در سال 89 تنها 18 درصد جوانان از راه‌های انتقال و پیشگیری اچ‌آی‌وی مطلع بودند. 

صداقت در ادامه گفت: طبق مطالعه‌ دیگری که در سال 93 انجام شده میزان آگاهی جوانان حدود 40 درصد برآورد شده است ولی هنوز این نکته منفی وجود دارد که نیمی از جوانان از راه‌های انتقال و پیشگیری از اچ‌آی‌وی مطلع نیستند. 

مدیر کل اداره پیشگیری از بیماری‌های غیر واگیر و ایدز گفت: ماموریت اصلی وزارت بهداشت تامین خدمات پیشگیری،‌ مراقبت و تشخیص اچ‌آی‌وی است همچنین در حال حاضر در تمامی استان‌های کشور حداقل یک مرکز رسیدگی و خدمات پیشگیری اچ‌آی وی وجود دارد که تمام امکانات به صورت محرمانه در این مراکز ارائه می‌شود ضمن اینکه ارائه کیت‌های تشخیص سریع اچ‌آی وی در کلیه بخش‌های خصوصی و دولتی فراهم شده است. 

صداقت با بیان این مطلب که هیچ ارگان و سازمانی به تنهایی قادر به کنترل اچ‌آی‌وی نیست، گفت: تمام ارگان‌هایی که به نوعی کار ارائه خدمات برای جوانان را بر عهده دارند موظفند برای آگاه سازی جامعه، خانواده‌ها و به خصوص جوانان پیشگام باشند و در کنار آن وزارت بهداشت با ایجاد دسترسی به امکانات پیشگیرانه و مراقبت و درمان پیشگام‌اند. 

صداقت در پایان با اشاره به اینکه سومین سال است که برنامه کشوری پیشگیری از اچ‌آی وی را انجام می‌دهیم، گفت: همکاری سازمان‌های مرتبط مانند سازمان بهزیستی، هلال احمر، وزارت علوم، آموزش و پرورش، سازمان زندان‌ها و سازمان صدا و سیما، می‌توانند در اطلاع‌رسانی هر چه بیشتر موثر باشد ضمن اینکه در سال 93 با توجه به نقشی که رسانه‌های مجازی برای جوانان و نوجوانان دارند دو سایت کشوری برای اطلاع رسانی اچ‌آی وی برای عموم مردم بر پا شده است. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha