سه‌شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۵:۰۴
کد خبر: 148494

آیا شما جزء افراد شاغل هستید؟ اگر پاسختان به این سؤال مثبت است، ساعات کاری شما چگونه است؟ هر روز یک ساعت مشخصی سر کار حاضر می شوید یا به صورت شیفتی کار می کنید؟ فکر می کنید ساعت کاری شما با شرایط جسمانی ارتباطی دارد؟

سلامت نیوز: آیا شما جزء افراد شاغل هستید؟ اگر پاسختان به این سؤال مثبت است، ساعات کاری شما چگونه است؟ هر روز یک ساعت مشخصی سر کار حاضر می شوید یا به صورت شیفتی کار می کنید؟ فکر می کنید ساعت کاری شما با شرایط جسمانی ارتباطی دارد؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از شفقنا، آن دسته افرادی که کار شیفتی دارند بیش از سایرین در معرض ابتلا به برخی مشکلات و بیماری ها هستند. کار شیفتی علاوه بر آنکه منجر به اضافه وزن می شود سیستم سوخت و ساز بدن را دچار مشکل می کند و از همین طریق خطر بروز بیماری هایی هم چون:دیابت، کلسترول بالا و فشار خون را افزایش می شود. افرادی که ساعت کاری مشخصی ندارند ساعت خواب مشخص و منظمی هم ندارند، در واقع مشکلات مختلف افراد شیفت کار ناشی از همین بی خوابی ها و بد خوابی هاست.

دست یابی دانشمندان به چنین اطلاعاتی در شرایطی که تعداد افراد مشغول به کارهای شیفتی روز به روز بیشتر می شود هشدار جدی است. افرادی که کار بی برنامه در طولانی مدت به شدت سلامتی و حتی طول عمرشان را تحت تأثیر قرار می دهد. به صورت طبیعی کارمندان شیفتی به دلیل ماهیت شغلشان در مقابل اختلالات خوابی آسیب پذیر هستند، این افراد به اجبار شب ها بیدار هستند یا ساعات کاری شناوری دارند. نکته جالب توجه اینجاست که بیشتر افراد مشغول به چنین کارهایی مرد هستند، بنابراین مردان بیش از زنان باید نگران سلامتی خود باشند. مردانی که اغلب دارای تحصیلات بالایی ندارند و جز طبقات متوسط یا حتی پایین تر جامعه هستند.

بنا بر آمار موجود، بی خوابی در افراد شیفت کار 23.6 درصد است در حالی که برای افراد با کار سنتی 16.3 درصد است. خواب ناکافی برای گروه اول 53 درصد و برای گروه دوم 42.9 درصد است. سستی ناشی از بی خوابی برای دست اول 31.8 و برای دسته دوم 24.4 است. مجموع این شرایط باعث می شود گروه های مشغول به کارهای شیفتی بیش از سایرین در معرض تبعات ناشی از اختلالات خواب باشند. هر چند کنترل کردن این ساعات و کیفیت خواب می تواند از بروز چنین مشکلاتی جلوگیری کند، ولی عدم توجه به این موضوع می تواند منجر به مشکلات غیر قابل جبرانی شود.

منبع medicalnewstoday

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha