سه‌شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۵:۵۶
کد خبر: 148506

اضطراب فقط مشکلی احساسی نیست. اضطراب می‌تواند علائم جسمی واقعی به دنبال داشته باشد که باعث شود نتوانید از یک زندگی باکیفیت لذت ببرید. درمان اضطراب فقط کنترل استرستان نیست بلکه باید ببینید ذهن و جسمتان چطور به این علائم واکنش می‌دهد.

سلامت نیوزاضطراب فقط مشکلی احساسی نیست. اضطراب می‌تواند علائم جسمی واقعی به دنبال داشته باشد که باعث شود نتوانید از یک زندگی باکیفیت لذت ببرید. درمان اضطراب فقط کنترل استرستان نیست بلکه باید ببینید ذهن و جسمتان چطور به این علائم واکنش می‌دهد.

 

به گزارش سلامت نیوز به نقل از  سایت مردمان ، حالت تهوع یکی از نشانه‌های متداول اضطراب است. تهوع ممکن با استفراغ یا بدون آن باشد. تهوع ناشی از اضطراب مانعی جدی برای انجام برنامه‌های کاری و زندگی‌تان است. این هم مثل علائم دیگر اضطراب، غیرقابل‌پیش‌بینی است و باعث می‌شود نتوانید کارایی خوبی در خانه، محل‌کار، دانشگاه و مدرسه و روابطتان با دوستان و خانواده داشته باشید.
حالت تهوع = اضطراب

حالت تهوع ممکن است درنتیجه اضطراب و یا بیماری و عادات بد غذایی ایجاد شود. قبل از اینکه بتوانید تهوع ناشی از اضطراب را درمان کنید، باید مطمئن شوید که دقیقاً بدانید چه علائمی از اضطراب را دارید و چه نوع اضطراب‌هایی دقیقاً موجب حالت‌تهوع می‌شود.
چه چیز موجب تهوع ناشی از اضطراب می‌شود؟

تهوع مربوط به اضطراب بخاطر مسائل مختلفی ایجاد می‌شود. شدت آن تا حد زیادی به عوامل و انواع اضطرابی که دارید بستگی دارد. بااستفاده از تست‌های اضطراب می‌توانید نوع دقیق اضطرابتان را بشناسید.

به طور کلی حالت تهوع بخاطر ترشح اپینفرین که بیشتر به نام آدرنالین آن را می‌شناسید، ایجاد می‌شود. این اسیدها، آنزیم‌ها و عملکرد معده و روده‌تان را بر هم زده و موجب علائم تهوع می‌شود. تهوع گوارش غذا را در بدنتان دشوارتر می‌کند. به همین دلیل است که افراد زیادی که دچار اضطراب هستند دچار سندرم روده تحریک‌پذیر هم هستند که موجب حالت تهوع می‌شود.

هم اضطراب و هم استرس بر هورمون‌هایی که اسیدها و آنزیم‌های معده‌ و شکمتان را تنظیم می‌کنند تاثیر دارند. استرس می‌تواند موجب گرفتگی عضلات شکم شود، این فشار مضاعف، شکمتان را طوری فشرده خواهد کرد که اضطرابتان بیشتر شود.

بخشی طبیعی از واکنش جنگ و گریز است و میزان کم آن طبیعی و سالم است. بعضی از علائم اضطراب، ازجمله حالت‌تهوع، برای این دلیل به وجود می‌آیند که به مغزتان هشدار دهند که درمعرض چیزی خطرناک یا جدید هستید تا بتواند تصمیمی هوشمندانه برای واکنش بگیرد. مغزتان انتقال‌دهنده عصبی  سروتونین را ترشح می‌کند و معده‌تان گیرنده‌هایی برای سروتونین دارد که موجب می‌شود معده‌تان بداند می‌خواهید با یک موقعیت استرس‌زا روبه‌رو شوید.

این مشکل فقط زمانی اتفاق می‌افتد که از استرس و اضطراب منظم رنج ببرید. آنوقت تهوع ناشی از اضطراب بر کارایی شما در مدرسه، محل‌کار و زندگی شخصی اخلال ایجاد می‌کند.

چطور تهوع ناشی از اضطراب را درمان کنید

در موارد تهوع ناشی از اضطراب، خود تهوع به تنهایی خطرناک نیست و نمی‌تواند نشانه یک مشکل جدی جسمی باشد اما برای کنترل تهوع باید اضطرابتان را کنترل کنید. این احتمال وجود دارد که بدنتان بخاطر اضطراب‌های روزانه میزان بالایی استرس را تجربه می‌کند.

راهکارهایی برای مقابله با اضطراب:

دویدن - دویدن وسیله‌ای قدرتمند برای مقابله با اضطراب است. عضلاتتان را خسته می‌کند که باعث می‌شود میزان استرسی که عضلاتتان بر گوارش وارد می‌کند، کاهش یابد و اندورفین تولید می‌کند: همان انتقال‌دهنده عصبی که روحیه را تقویت می‌کند. همچنین هورمون‌هایتان را تنظیم کرده و آدرنالین را از بدنتان تخلیه می‌کند که این نیز می‌تواند به کنترل اضطراب کمک کند.

مکمل‌های گیاهی - بدون تجویز پزشک نباید از هیچ دارو یا مکملی استفاده کنید. مکمل‌های گیاهی جایگزینی طبیعی برای بسیاری داروها هستند و عوارض‌جانبی هم ندارند. برای افراد بزرگسال، ریشه سنبل‌الطیب، گل شور و کاوا می‌تواند موثر باشد. درمورد زنان باردار و کودکان بهتر است با متخصص تغذیه مشورت شود.

تنفس عمیق - تنفس عمیق یکی از روش‌های کاهش استرس است. در تنفس عمیق باید نفس‌هایی آرام و کنترل‌شده بکشید تا بتوانید قلب و فکرتان را تحت کنترل درآورید. در یک روش می‌توانید روی یک صندلی نشسته، خیلی آرام به مدت ۵ ثانیه هوا را از بینی استنشاق کنید (ابتدا شکمتان را پر کنید)، نفس را ۴ ثانیه نگه داشته و سپس خیلی آرام از لب‌های جمع‌شده بیرون دهید (۷ ثانیه ایدآل است). این کار را ۱۰ مرتبه تکرار کنید. ریلکسیشن پیشرفته عضلات و تجسم‌سازی ازجمله روش‌های ریلکسیشن دیگر هستند.

تغذیه سبک و سالم - تغذیه شما شاید تاثیر مستقیمی بر حالت‌تهوع‌ ناشی از اضطراب نداشته باشد اما می‌تواند بد شدت آنها تاثیر بگذارد. غذاهای سنگین‌، چاق‌کننده و ناسالم بسیار بیشتر از غذاهای سالم حالت‌تهوع می‌آورند. اما حتماً باید غذا بخورید. معده خالی خیلی بیشتر از معده پر حالت‌تهوع ایجاد می‌کند.

نوشیدن آب - آب هم درست مثل تغذیه سالم می‌تواند بدون هیچ ماده‌ای که وضعیت معده‌تان را وخیم‌تر کند، بدنتان را تغذیه دهد. علاوه بر این، کم آب شدن بدن هم می‌تواند منجر به اضطراب بیشتر شود، به همین دلیل نوشیدن آب می‌تواند روش درمانی برای کاهش اضطراب باشد.

داروهای OTC - داروهایی مثل Tums، قرص نعنا و Pepto-Bismol هم می‌تواند تسکین موقتی برای حالت‌تهوع ناشی از  اضطراب باشد. برای حالت‌تهوع‌هایی که گاه و بیگاه اتفاق می‌افتد هم می‌توانند مصرف شوند اما برای آنهایی که دچار حالت‌تهوع منظم  هستند نباید مصرف شود.

اینها همه راهکارهایی سریع برای کاهش تهوع ناشی از اضطراب است اما مقابله با اضطراب موضوعی است که زمان می‌برد. اگر اضطراب زیادی را در خانه، محل‌کار، مدرسه و دانشگاه و موقعیت‌های اجتماعی تجربه می‌کنید، باید راهکارهایی موثر برای کنترل استرس و اضطراب خود پیدا کنید. وقتی اضطرابتان کنترل شود، این حالت‌تهوع‌ها هم کمتر خواهد شد.

اینکه یاد بگیرید چطور با اضطرابتان مقابله کنید اهمیت زیادی دارد

اضطراب چیزی نیست که بتوانید با دارو یا درمان خودسرانه با آن مقابله کنید. برای کنترل اضطراب باید یاد بگیرید که چطور با آن برخورد کنید. وقتی بفهمید که چرا و چطور دچار اضطراب می‌شوید، می‌توانید از روش‌هایی مثل حساسیت‌زدایی برای پیشگیری از اضطراب استفاده کنید.

وقتی اضطراب موجب حالت تهوع شود، رمز کار این است که با خود مشکل تهوع برخورد نکنید. درعوض یاد بگیرید که چطور اضطرابتان را کنترل کنید. وقتی اضطرابتان تحت کنترل درآید، حالت‌تهوع خودبه‌خود از بین خواهد رفت.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha