بزرگترین تحقیق انجام شده در مورد عواقب اهدای كلیه كه طی 4 دهه انجام شده است باز هم نشان داد كه اهدای كلیه هیچگونه عواقب منفی بلند مدتی را برای سلامت اهدا كننده در بر ندارد.

محققان دانشگاه مینه سوتا اعلام كردند افرادی كه یكی از دو كلیه خود را اهدا كرده اند طول عمری طبیعی را داشته و از نظر سلامت نیز مانند سایر مردم بوده و هستند. همچنین اهدای یك كلیه خطر از كار افتادگی كلیه دیگر را افزایش نمی‌دهد.
این تحقیقات جدید بر روی 3 هزار و 700 اهدا كننده كلیه و طی 4 دهه انجام شده است و بزرگترین تحقیقی است كه تا كنون بر روی عواقب بلند مدت این كار انجام گرفته است و نتایج آن در مجله پزشكی نیوانگلند منتشر شده است.
بیش از 78 هزار نفر در آمریكا در لیست انتظار برای دریافت كلیه از فردی فوت شده هستند. نیاز برای كلیه با افزایش دیابت و چاقی نیز افزایش یافته و می تواند تا سالها به طول انجامد.
این در حالی است كه شیوه‌های جدید جراحی هم دوران نقاهت پس از پیوند برای اهدا كننده را كاهش می دهد. در سال 2007 بیش از یك سوم 16 هزار و 629 پیوند كلیه در آمریكا مربوط به اهدا كنندگان زنده بوده است.
از میان 3 هزار و 698 فردی كه از سال 1963 تحت نظر این تیم تحقیقاتی قرار گرفته بودند 268 نفر از بین رفته اند كه به گفته محققان طول عمر آنها برابر با افراد عادی بوده است و تنها 11 اهدا كننده در سالهای آینده با نارسایی كلیه روبرو شده و نیاز به پیوند داشته اند.
بر اساس این تحقیق میزان ابتلا به نارسایی كلیه در میان این افراد پایین تر از میزان ابتلا به این بیماری در مردم عادی بوده است. اكثر این افراد از كیفیت كار یك كلیه خود راضی بوده و زندگی خوبی داشته‌اند.
به گزارش آسوشیتدپرس این كار می‌تواند معیارهای سخت اهدای كلیه مانند سالم بدون كامل هر دو كلیه بدون هیچ گونه مشكلی و نداشتن فشار خودن بالا یا دیابت را راحت تر كند.
به گزارش فارس، پژوهشگران این تحقیق ابراز امیدواری كرده‌اند كه یافته‌های آنها بتواند باعث تشویق بیشتر مردم به اهدای عضو بشود.
این تحقیق به علت زمان طولانی و دقت آن مورد تأیید بسیاری از كارشناسان دیگر نیز قرار گرفته است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha