سه‌شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۶:۰۶
کد خبر: 148510

معاون پرستاری وزیر بهداشت گفت: وجود یک رده مهارتی غیردانشگاهی در گروه پرستاری با نام بهیاری یا هر نام دیگر ضروری است.

سلامت نیوز: معاون پرستاری وزیر بهداشت گفت: وجود یک رده مهارتی غیردانشگاهی در گروه پرستاری با نام بهیاری یا هر نام دیگر ضروری است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ،‌ محمد میرزابیگی افزود: چه کسی است که نداند در حال حاضر در مراکز بهداشتی و درمانی، مراقبت های پرستاری اولیه به درستی به مردم ارائه نمی شود و نوعاً همراهان بیمار و مردم این خدمات را به دوش گرفته اند و مردم در این مسئله گله مند هستند و بر اساس اطلاعاتی که مردم دارند، گمان می‌کنند که اینها وظایف پرستاران است که در ارائه آنها کوتاهی می شود در صورتی که این طور نیست که پرستاری دانشگاهی، خدمات اولیه ارائه کند و این وظایف در همه جای دنیا توسط رده های غیر دانشگاهی ارائه می‌شود.

معاون وزیر بهداشت ادامه داد: در ایران نیز ما به وجود رده غیر دانشگاهی در گروه پرستاری نیاز داریم و در همه جای دنیا سطوح پرستاری از اولیه تا تخصصی سطح بندی شده است و در کشورهای مختلف از کشورهای همسایه تا اروپایی نیز این موضوع مشاهده می شود.

وی تصریح کرد: در کشور ما نیز پسندیده نیست که از پرستاری که 4 سال درس دانشگاهی خوانده و کارشناس شده است به محض ورود به بخش، ابتدایی ترین خدمات را از وی طلب کنیم که نه در شرح وظایفش می گنجد و نه در شأن اوست و از طرفی نیز ارائه این خدمات نیاز مردم است.

میرزابیگی افزود: اولاً در دنیا برای این مشکل راهکار وجود دارد که چه باید کرد تا هم خدمات عمومی و هم خدمات تخصصی پرستاری به مردم ارائه شود و در عین حال هر کس متناسب با شأن تحصیلی و درجه و سطح تحصیلی خود ارائه خدمات کند.

وی اضافه کرد: در ایران نیز پیش از این ما سه رده تعریف شده تحت عناوین کمک بهیاری، بهیاری و کاردانی پرستاری پیش از کارشناسی پرستاری داشتیم و در یک مقطعی این رده ها حذف شدند که در آن زمان نیز سازمان پرستاری مداخله ای نیز در این زمینه نداشت و متاسفانه رده ای هم جایگزین رده های حذف شده، نشد.

معاون پرستاری وزارت بهداشت ادامه داد: این مسئله موجب شد تا رده ای مهارتی و غیر دانشگاهی در گروه پرستاری احیاء شود و هیچ کسی نیز در این امر تردید ندارد و برای انتخاب عنوان این رده  نیز موضوع را به افکار سنجی جامعه پرستاری گذاشتیم.

وی افزود: با لحاظ تمام جوانب، گروهی متشکل از بورد پرستاری با همکاری معاونت پرستاری و صاحب نظران پرستاری تشکیل شد و دستورالعمل و کوریکولوم های لازم در این رابطه تدوین شد و بنا است که فعلاً به صورت آزمایشی توسط بخش غیر دولتی به اجرا گذاشته شود تا به این ترتیب تعداد محدودی نیرو تربیت شوند تا ببینیم کارآمدی و کارایی این دوره چقدر است.

وی گفت: به هیچ وجه قرار نیست، تربیت این نیروها به صورت انحصاری به گروهی خاص واگذار شود و گروههای متقاضی نیز به شرط داشتن صلاحیت لازم و رعایت شرایط پیش بینی شده اقدام به تربیت تعداد محدودی نیرو می‌کنند البته باید امکانات و توانشان و خروجی آنها ارزیابی شود و البته در حین اجرای کار نیز تحت کنترل و نظارت جدی از سوی دانشکده های پرستاری هست

میرزابیگی با تأکید بر این نکته که قرار نیست این افراد جایگزین پرستاران شوند، گفت: با وجود نزدیک به 180 دانشکده پرستاری که ظرف چند ماه گذشته، ظرفیتشان دو برابر افزایش یافته است و با توجه به رشد و گسترش دوره های تحصیلات تکمیلی (ارشد و دکترا)، امکان ندارد که این نیروها بخواهند جای پرستاران انجام وظیفه کنند بلکه این نیروها به جای خودشان هستند و مشابه سایر کشورهای دنیا، یک تناسبی با پرستاری خواهند داشت و اصلاً بنا نیست که وظایف پرستاری را انجام دهند.

وی اظهار داشت: قرار است نیروهایی که در جریان این طرح تربیت می‌شوند بسته به نیاز منطقه‌ای، نیاز بومی و آمایش سرزمینی مناطق محروم و غیر محروم در سراسر کشور توزیعی متناسب شوند و شاید اصلاً نیاز باشد که در مناطقی مانند تهران، با سیاست های دیگری کار پیش برود.

وی ادامه داد: لذا همه این آیتم ها در نظر گرفته شده است ولی نکته مهم اینجاست که قرار نیست این نیروها تحت هیچ شرایطی جای پرستار را بگیرند و وظایف پرستاری را انجام دهند و در انتخاب نام و عنوان برای این نیروها نیز هیچ تعصبی وجود ندارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • عابدینی ۲۰:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۹
    0 0
    در پرستاری کارهای حرفه ای بیمار توسط نیروهای حرفه ای مثل پرستار و تعداد کم بهیاران موجود که مانند پرستاران کار میکنند انجام میپذیرد و کارهای غیرحرفه ای بیماران مثل غذا خوردن استحمام و راه رفتن و کمک در کارهای شخصی که بیمار توانایی آنرا ندارد توسط کمک بهیار و بخاطر کمبود نیرو توسط همراهان بیمار انجام میشود. برای جبران کمبود نیروی غیرحرفه ای پرستار باید نسبت به استخدام این رده اقدام کرد . بهیار در هیچ منطقی نیروی بینابینی نیست و نیروی حرفه ای به حساب میاید. سپردن کار تربیت بهیار با اعطای دیپلم بهیاری طی آموزش کوتاه مدت یکساله آنهم توسط بخش خصوصی و شرکت برای اولین بار انجام میشود. این نیروها بعد از طی دوره با هر کیفیتی انتظار دریافت دیپلم بهیاری را داشته و در قالب شرح وظایف بهیاران کار خواهند کرد. آنها چه بخواهیم چه نخواهیم وارد بازار کار پرستاری از بیمارستانهای خصوصی گرفته تا کلینیکها و مطبها و سایر مراکز خواهند شد. سازمان نظام پرستاری و انجمن پرستاری و جهاد دانشگاهی طی سالهای گذشته حجم و تعداد انبوهی کمک بهیار با طی دوره 4 تا 6 ماهه تربیت کرده و گواهی داده اند که دنبال استخدام و کار هستند آقایان اگر واقعا" نگران وضعیت خدمات اولیه و غیرحرفه ای بیماران هستند همین کمک بهیاران آماده کار را جذب کار کنند. اگر لازم بود بازهم کمک بهیار تربیت کنند که هم دوره کوتاه مدت دارد هم نیروی غیرتخصصی هست و برگزاری دوره آن در شرکت و بخش خصوصی اگر انحصاری نباشد محل مناقشه نخواهد بود اما ورود به بحث تربیت بهیار یکساله تنها بخاطر شکستن مقاومت پرستاران در جذب نیروی شرکتی انجام میشود که راه حل درستی نبوده و چاره کار ایجاد جذابیتهای شغلی و کاهش فاصله دریافتی بین پرستار و پزشک مانند سایر کشورهای دنیاست.