سه‌شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۶:۳۰
کد خبر: 148518

دانشمندان می‌گویند؛ نمونه سلول‌‌های گونه زنان سیگاری تشخیص بین بافت‌های عادی و سرطانی را تا حساسیت و دقت تقریبا 100 درصد نشان می‌دهد.

سلامت نیوزدانشمندان می‌گویند؛ نمونه سلول‌‌های گونه زنان سیگاری تشخیص بین بافت‌های عادی و سرطانی را تا حساسیت و دقت تقریبا 100 درصد نشان می‌دهد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از نیکو ، دانشمندان انگلستانی با مطالعه زنانی که سیگار می‌کشند متوجه تغییرات ژنتیکی در آنها شدند. این محققان با تجزیه و تحلیل سلول‌های گونه، انواع سلول‌های سرطانی تقریبا حساس که در بدن این دسته از زنان یافت می‌شود را ردیابی کردند.

این گروه تحقیقاتی تمرکز خود را بر تغییرات اپی ژنتیک قرار داد. تغییرات اپی ژنتیک آن دسته‌ای هستند که در DNA فرد به‌وجود آمده، ژن‌ها را خاموش و روشن می‌کند و توسط عوامل محیطی مانند قرار گرفتن در معرض دود سیگار به‌وجود می‌آید. این تغییرات خیلی زود در سرطان‌های مخاطی قابل ردیابی است که دربرگیرنده 80 تا 90 درصد از همه انواع سرطان‌های شناخته شده می‌باشد.

دانشمندان معتقدند؛ تجزیه و تحلیل سلول‌های گونه، ردیابی علائم هشدار زودهنگام سرطان‌هایی که به خوبی می‌توانند پنهان شوند مانند سرطان تخمدان، سینه و آندومتر رحم را در آینده بسیار ساده‌تر می‌کند.

اندرو تسچندورف از موسسه سرطان کالج لندن گفت: کار تیم تحقیقاتی ما نشان می‌دهد که سیگار کشیدن در اپی‌ژنوم سلول‌های عادی که مستقیما در معرض عوامل سرطانزا قرار دارند، تاثیر بسزایی دارد. البته تغییرات اپی‌ژنتیک در هر دو نوع سرطان‌های مرتبط و غیرمرتبط با سیگارکشیدن دیده می‌شود اما این مطالعه به ما کمک می‌کند اولین مراحل بروز سرطان‌ را تشخیص داده و آزمایش‌های لازم جهت تشخیص خطر و ردیابی زودهنگام را فراهم ‌کند.

تسچندورف و گروه تحقیقاتی‌اش، 790 زن متولد سال 1946 را از نظر تغییرات اپی‌ژنتیک که در سلول‌های گونه و یا سطوح باکال به‌وجود می‌آیند، مورد بررسی قرار دادند.

بنابر گزارش آنها؛ زنانی که سیگار می‌کشند، بیشتر از بقیه تغییرات اپی‌ژنوم که مربوط به انواع مختلف سرطان است را نشان می‌دهند. نمونه‌برداری از سلول‌های گونه زنان شرکت‌کننده داوطلب، افزایش فعالیت‌های ژنتیکی غیرعادی را تا 40 برابر بیشتر نشان می‌دهد که یک شاخص بسیار خوب از علائم هشدار دهنده ابتلا به سرطان است. در واقع، نمونه سلول‌‌های گونه تشخیص بین بافت‌های عادی و سرطانی را تا حساسیت و دقت تقریبا 100 درصد نشان می‌دهد.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha