اخیرا میزان مصرف کافئین توسط زنان باردار در طی دوران نه ماهه بارداری آنها بررسی شده و تحقیق منتشر شده در آخرین شماره نشریه بین المللی چاقی نشان می دهد که احتمال چاقی کودکان مادرانی که نوشابه های مملو از کافئین در طی دوران بارداری مصرف کرده اند 89 درصد بیشتر از کودکانی است که مادرشان از این عمل خودداری کرده اند.

سلامت نیوز: اخیرا میزان مصرف کافئین توسط زنان باردار در طی دوران نه ماهه بارداری آنها بررسی شده و تحقیق منتشر شده در آخرین شماره نشریه بین المللی چاقی نشان می دهد که احتمال چاقی کودکان مادرانی که نوشابه های مملو از کافئین در طی دوران بارداری مصرف کرده اند 89 درصد بیشتر از کودکانی است که مادرشان از این عمل خودداری کرده اند.
به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آفتاب یزد، دکتر دی- کان لی - پزشک و محقق در موسسه تحقیقات بنیادی و دانشکده پزشکی استن فورد - مولف این آزمایش گفت :" یک نوشیدنی بیشتر مساوی با خطر بیشتر "
وی افزود:احتمال چاقی کودکان مادرانی که در طی بارداری بیش از 150 میلی گرم کافئین (رقمی برابر با یک فنجان متوسط قهوه ) در روز مصرف کرده اند 2.3 بار( برابر ) بیشتر است.
نسخه های پیشنهادی
دراین تحقیق که وضعیت سلامت بیش از 600 کودک و مادر، در دوره ای 15 ساله پیگیری شده، به طور منظم از مادران پرسش هایی درباره رژیم غذایی و کافئین دریافتی در طی دوران حاملگی شان شد و سپس سابقه ( پیشینه ) سلامت فرزندان آنها مورد بررسی قرار گرفت.
دکتر لی می گوید: تحقیق قبلی او نشان داده است که کافئین به راحتی از (مانع جفت) - بافتی در جفت که به منظور جدا سازی خون مادر ازجنین است و مانع عبور بعضی مواد و باکتری ها از مادر به جنین می شود-عبور می کند .اما هنوز چگونگی تاثیر این ماده در رشد جنین به درستی مشخص نیست . تحقیقات جانوری نشان داده که کافئین می تواند از توانایی سوخت و ساز قند جلوگیری کرده و مقاومت به انسولین را بالا برده که موجب افزایش قند خون می شود.
کافئین همچنین بر رشد غدد هیپوتالاموسی و ترشح آدرنالین مغز- قسمتی از مغز که در فرآیند متابولیسم انسان فعال است- تاثیر می گذارد.
این تحقیق در همه حال میزان عامل های موثر چون سن مادر ،شاخص وزن بدن ، تغذیه با شیر مادر ،موقعیت اجتماعی – اقتصادی خانواده و دیگر معیارهایی را کنترل می کند که ممکن است در بروز چاقی نقشی بازی کنند.
بر اساس گزارشات مراکز کنترل و پیشگیری بیماریها ،چاقی کودکان مشکل آزاردهنده ی در حال افزایش طی 30 سال گذشته شده است . چاقی در کودکان دو برابر و در نوجوانان چهار برابر شده است به طوری که در سال 2012 بیش از یک سوم کودکان و نوجوانان دچار اضافه وزن و یا چاقی بوده اند .
لئوناردو تراسند محقق دانشکده پزشکی نیویورک که در این تحقیق مشارکتی نداشته گفت:مصرف کافئین در دوران بارداری ، به علت تاثیرات احتمالی این ماده بر تولد زود رس یا سقط جنین مدت ها است نگران کننده بوده است .
تراسند گفت : این تحقیق به خوبی نشان می دهد که کافئین می تواند عاملی برای خطر چاقی باشد. او اضافه کرد : اما نباید عامل های سهیم دیگر، چون رژیم غذایی کودک را نادیده گرفت .
وی افزود: کالج آمریکایی زنان و زایمان با بررسی کتاب های علمی نشان داده است که مصرف متوسط کافئین در دوران قبل از تولد یا سقط جنین اثری ندارد و بیش از همه چیز پزشکان به منظور بررسی بیشتر نیازمند به تغییر همین نگرش هستند تا از این طریق به افزایش خطرات دیگر نظیر چاقی توجه داشته باشند و وی هنوز هم در ضمن سخنانش اشاره کرد که زنان باردار باید میزان مصرف کافئین خودشان را محدود کنند .
مایکل میریل سم شناس دانشگاه کالیفرنیا دیوس که وی نیز در این تحقیق مشارکتی نداشته گفت :به طور معمول وقتی خطر چیزی (مانند مصرف کافئین) کم است خطری جدی محسوب نشده و به آن توجه نمی شود .
او افزود : اگرچه معمولا نحوه مصرف عمومی و تاثیر احتمالی کافئین در دوران حاملگی بر بسیاری افراد خطر کوچکی تلقی می شود اما می تواند تاثیرات مخربی را بر بسیاری از افراد ایجاد کند .او خاطر نشان کرد که داشتن نوزادان کوچکتر به مصرف کافئین ارتباط دارد . و قطعا کوچکی نوزاد در هنگام تولد خطر چاق شدن او به این دلیل را در آینده بالا می برد . به عقیده وی برای زنان باردار عاقلانه است که به کاهش یا حذف مصرف کافئین خودشان توجه کنند.
منبع:news week

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha