معاون اول رییس جمهور با اشاره به محدودیت شدید در منابع آب کشور، بر لزوم کاهش برداشت از منابع آب زیرزمینی تاکید کرد و گفت: کشور در بخش آب با مشکلات جدی روبروست و برای رفع آن نیازمند عزم ملی و همراهی همه جانبه مردم هستیم.

سلامت نیوز: معاون اول رییس جمهور با اشاره به محدودیت شدید در منابع آب کشور، بر لزوم کاهش برداشت از منابع آب زیرزمینی تاکید کرد و گفت: کشور در بخش آب با مشکلات جدی روبروست و برای رفع آن نیازمند عزم ملی و همراهی همه جانبه مردم هستیم.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دولت، اسحاق جهانگیری ظهر امروز در جلسه کارگروه ملی نجات دریاچه ارومیه، از صدا و سیما و رسانه‌ها خواست از طریق اقدامات فرهنگی، مردم را به صرفه‌جویی و مدیریت صحیح منابع آب تشویق کنند.

معاون اول رییس جمهور گفت: دریاچه ارومیه یک نمونه مشخص است که بدلایل مختلف از جمله برداشت‌های بی‌رویه آبهای زیرزمینی با مشکلات جدی مواجه شده است که اگر در مقیاس ملی و با عزم عمومی همه بخش‌ها به آن رسیدگی نشود ، مشکلات ناشی از آن می تواند بخشی از کشور را تهدید کند.

جهانگیری با اشاره به گزارش نماینده سازمان زمین‌شناسی در خصوص وجود چند میلیارد تن نمک در بستر دریاچه ارومیه و طرح این سازمان برای استحصال نمک و مواد معدنی از شورابه‌ دریاچه، این برنامه را مفید ارزیابی و بر لزوم استفاده از ظرفیت‌های بخش خصوصی در این طرح تاکید کرد.

معاون اول رییس جمهور همچنین گزارش وزارت جهاد کشاورزی از وضعیت چاه‌های کشاورزی و برنامه های این وزارتخانه برای ساماندهی و تجمیع چاه‌ها در استان آذربایجان غربی را گامی در جهت کمک به نجات دریاچه ارومیه دانست و گفت: ساماندهی چاه‌های کشاورزی در سراسر کشور جزو سیاستهای قطعی دولت در جهت کاهش برداشت از منابع زیرزمینی و مدیریت مصرف منابع آب است.

وزیر نیرو نیز در این جلسه نجات دریاچه ارومیه را از دغدغه های اصلی وزارت نیرو برشمرد و با تاکید بر سرعت بخشیدن به اجرای برنامه‌ها گفت: تاخیر در کار، وضعیت دریاچه را با مخاطره روبرو می کند و باید به سرعت دریاچه ارومیه را به جایگاهی برسانیم که از نگرانی‌های موجود در خصوص آن کاسته شود.

در این نشست دبیر کارگروه و مجری طرح نجات دریاچه ارومیه، آخرین وضعیت دریاچه را تشریح کرد و سپس نماینده دبیرخانه به ارائه گزارشی از بررسی میزان انطباق‌پذیری عملیات اجرایی احیای دریاچه ارومیه با نقشه راه این طرح، آخرین وضعیت بارش حوضه آبریز دریاچه ارومیه، مقایسه تراز دریاچه ارومیه بین سال‌های 1386 تا 1393 و آخرین وضعیت ذخیره سدهای حوضه آبریز دریاچه ارومیه پرداخت.

در این گزارش ضمن تاکید بر تثبیت وضعیت دریاچه ارومیه در سال 93 ؛ کنترل و کاهش مصرف برداشت از طریق افزایش راندمان، تغییر روش آبیاری به روش های نوین، تغییر الگوی کشت پرمصرف به کم مصرف، انتقال پساب، لایروبی رودخانه ها و رهاسازی آب سدهای حوضه آبریز دریاچه ارومیه در فصول غیرزراعی از جمله طرح‌های کمک به احیاء دریاچه ارومیه دانسته شد و ضرورت‌ها و الزامات اجرای این طرح‌ها تشریح گردید.

نماینده سازمان زمین‌شناسی هم در این جلسه به موضوع ارزیابی و امکان سنجی بهره برداری صنعتی از دریاچه ارومیه با ملاحظات زیست محیطی در قالب یک گزارش پرداخت و کاهش درصد نمک ها واملاح دریاچه، امکان استفاده بهینه از مواد معدنی موجود در دریاچه، کنترل و جلوگیری از ایجاد ریزگرد های نمکی در آینده و حفظ آبخوان های اطراف دریاچه را از مهمترین اهداف این برنامه دانست.

در ادامه جلسه نمایندگان وزارتخانه‌های جهاد کشاورزی و نیرو نیز هر کدام در گزارشاتی به تشریح میزان پیشرفت اجرای مصوبات کارگروه ملی نجات دریاچه ارومیه در حوزه وظایف و اختیارات دستگاه اجرایی خود پرداخته و خواستار تسریع در تامین اعتبارات لازم توسط سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور شدند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha