رییس سازمان حفاظت محیط زیست در تایلند اعلام کرد ایران تا پایان قرن 21 افزایش چهار تا پنج درجه ای دمای هوا را تجربه می کند، در حالی که هدف گذاری میانگین افزایش دما در جهان یک و نیم تا دو درجه سانتیگراد است.

دمای هوای ایران تا پایان قرن 21 چهار تا پنج درجه افزایش می یابد

سلامت نیوز: رییس سازمان حفاظت محیط زیست در تایلند اعلام کرد ایران تا پایان قرن 21 افزایش چهار تا پنج درجه ای دمای هوا را تجربه می کند، در حالی که هدف گذاری میانگین افزایش دما در جهان یک و نیم تا دو درجه سانتیگراد است.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از پایگاه اطلاع رسانی محیط زیست پام، معصومه ابتکار صبح روز سه شنبه پس از ورود به بانکوک در مجمع وزیران محیط زیست آسیا و اقیانوسیه حضور یافت. این اجلاس با حضور معاون دبیرکل سازمان ملل و مدیر اجرایی برنامه محیط زیست ملل متحد UNEP و وزیران و مقامات عالیرتبه محیط زیست منطقه آسیا و اقیانوسیه مسایل مهم و بحران های محیط زیستی از جمله تغییرات آب و هوا و نیز رابطه محیط زیست و سلامت بررسی می کند.

معاون رییس جمهور کشورمان به عنوان سخنران اصلی اجلاس، در جلسه صبح امروز، چشم انداز منطقه ای محیط زیست، ضرورت پیگیری مصوبات اولین مجمع محیط زیست ملل متحد UNEA و دیدگاههای کشورمان در این زمینه را تشریح و مورد تاکید قرار داد.

بنا بر این گزارش، ابتکار پس از این جلسه، در ناهار کاری وزیران محیط زیست آسیا و اقیانوسیه با موضوع تغییرات آب و هوا نیز به عنوان سخنران اصلی با اشاره به اجلاس لیما (cop20)  و یادآوری اعلام افزایش میانگین دمای جهانی (در دسامبر 2014 نسبت به 1850) به میزان 875/0 درجه سلسیوس، گفت: ایران اکنون میانگین 55/1 درجه افزایش را تجربه می کند.

موضوع تغییرات اقلیم به عنوان چالش اصلی ایجاد کننده مشکلات محیط زیستی جهان، از موضوعات اصلی اجلاس وزیران محیط زیست آسیا و اقیانوسیه است. وی خاطرنشان ساخت که در شرایط اقلیمی خشک و نیمه خشک منطقه ما و ایران، هر یک درجه افزایش دما مترادف با 20-25% کاهش منابع آب و همزمان 6% نیاز به آب بیشتر در بخش جنگل و کشاورزی است و نیز برابر با دست کم دو درصد کاهش تولید ناخالص ملی در ایران است.

ابتکار با اشاره به اینکه گرمایش جهانی و اثرات گسترده آن تقریبا تمام 17 هدف  توسعه پایدار را تحت تاثیر قرار می دهد، گفت: لازم است توافقنامه جدید در پاریس (COP21) مبتنی بر اصول و به ویژه محورهای شش گانه دوربان باشد.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست کشورمان با تاکید بر این محورها شامل انطباق، انتشار، شفافیت، ظرفیت سازی، تأمین منابع مالی و انتقال تکنولوژی متوازن، ضرورت توازن در تعهدات را به دو پای یک انسان تشبیه کرد که برای حرکت رو به جلو باید متناسب با یکدیگر گام بردارند.

وی تاکید کرد که مشارکت ملی کشورها در این زمینه بسیار مهم و جهت دهنده ارزیابی می شود.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست در ادامه گفت: عصر کربن زدایی از انرژی از سال 2050 برای بقای حیات مدنظر است و به فوریت باید جهان حرکت به سوی اقتصاد کم کربن را به طور مشترک با تلاش جدی کشورهای توسعه یافته و به دنبال آن کشور های در حال توسعه پیگیری کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha