معاون درمان وزیر بهداشت اقدامات و دستورالعمل جذب گردشگر سلامت را اعلام کرد و گفت: براساس مصوبه شورای عالی پیوند، پیوند اعضا به اتباع خارجی ممنوع است و در موارد استثنایی اختیار به شخص وزیر داده شده تا در این موارد تصمیم گیری کند.

سلامت نیوز: معاون درمان وزیر بهداشت اقدامات و دستورالعمل جذب گردشگر سلامت را اعلام کرد و گفت: براساس مصوبه شورای عالی پیوند، پیوند اعضا به اتباع خارجی ممنوع است و در موارد استثنایی اختیار به شخص وزیر داده شده تا در این موارد تصمیم گیری کند.

محمد آقاجانی در گفت‌وگو با فارس، در رابطه با آخرین وضعیت گردشگری سلامت در کشور گفت: سال گذشته چند پروژه را آغاز کردیم و امسال این برنامه‌ها را تکمیل خواهیم کرد.

وی ادامه داد: اولین اقدام راه‌اندازی سامانه ثبت اطلاعات گردشگری سلامت است یعنی هر بیماری که به عنوان گردشگر سلامت در بیمارستان‌های خصوصی و دولتی بستری می‌شوند در این سامانه ثبت خواهد شد.

آقاجانی گفت: این اقدام باعث انجام برنامه‌ریزی‌های موثر خواهد شد چرا که در این زمینه اطلاعات دقیقی وجود نداشت و با خلاء اطلاعاتی روبه‌رو بودیم.

معاون درمان وزیر بهداشت تصریح کرد: قدم دیگر اعتباربخشی و رتبه دادن به بخش‌های پذیرش گردشگر سلامت است در این صورت زمانی که فردی برای دریافت خدمات بهداشت و درمان به ایران سفر می‌کند می‌داند که به کجا برای دریافت خدمات درمانی برود و کدام بیمارستان کیفیت لازم را دارد.

وی در مورد اینکه نحوه اطلاع رسانی در این زمینه چگونه است گفت: سال گذشته به دانشگاه‌های علوم پزشکی آیین نامه اعتباربخشی را اعلام کردیم و استانداردهای بخش‌های پذیرش گردشگر سلامت را به آنها ابلاغ کردیم و برای این استانداردها 6 ماه زمان تعیین شد تا بیمارستان‌ها آن را تکمیل و کمبودها را جبران کنند.

آقاجانی افزود: امسال وضعیت بیمارستان‌ها از نظر اعتباربخشی ارزیابی می شود تا مشخص شود کدام یک از بیمارستان‌های خصوصی و دولتی شرایط لازم را کسب کرده‌اند و کدام یک صلاحیت پذیرش بیمار را دارند. ممکن است یک بخش در یک بیمارستان مجوز اعتباربخشی پذیرش گردشگر سلامت را دریافت کند و سایر بخش‌ها این صلاحیت را نداشته باشند.

معاون درمان وزیر بهداشت گفت: اقدام دیگر در این حوزه بحث صدور مجوز برای موسسات گردشگری سلامت و آژانس‌های گردشگری سلامت است این موسسات مراکزی هستند که در زمینه نقل و انتقال بیمار و جذب بیمار فعالیت دارند.

وی ادامه داد: به همین منظور کمیته ملی متشکل از وزارت امور خارجه، وزارت بهداشت، سازمان گردشگری و نظام پزشکی در ماه‌های پایانی سال گذشته تشکیل شد و آئین نامه تاسیس و اداره این موسسات به تصویب رسید.

آقاجانی افزود: به این ترتیب برای اولین بار وحدت رویه در حوزه جذب گردشگر سلامت رخ داد چرا که اختلاف نظر زیادی در این زمینه وجود داشته است بنابراین مراکز و آژانس‌های گردشگری سلامت براساس این ضوابط فعالیت خواهند کرد.

معاون درمان وزیر بهداشت در مورد انجام اعمال پیوند اعضاء به اتباع خارجی نیز در راستای این برنامه گفت: براساس مصوبه شورای عالی پیوند، پیوند اعضا به اتباع خارجی در حال حاضر ممنوع است و در موارد کاملاً استثنایی اختیار به شخص وزیر داده شده تا در این موارد تصمیم گیری کند.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha