چهارشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۴

بر اساس اظهارات برخی شهروندان، افرادی در تماس تلفنی، خود را نماینده بیمه‌های خصوصی یا دولتی درمان معرفی کرده و پیشنهاد صدور بیمه تکمیلی برای آنها دارند. کارشناسان بیمه و متولیان بیمه‌های خصوصی و دولتی هشدار دادند که این افراد کلاهبردار هستند و مردم مراقب باشند که فریب اصرار آنها را نخورند تا دچار زیان اقتصادی بر اثر واریز وجوه به شماره حساب‌های پیشنهادی آنها نشوند.

سلامت نیوز: بر اساس اظهارات برخی شهروندان، افرادی در تماس تلفنی، خود را نماینده بیمه‌های خصوصی یا دولتی درمان معرفی کرده و پیشنهاد صدور بیمه تکمیلی برای آنها دارند. کارشناسان بیمه و متولیان بیمه‌های خصوصی و دولتی هشدار دادند که این افراد کلاهبردار هستند و مردم مراقب باشند که فریب اصرار آنها را نخورند تا دچار زیان اقتصادی بر اثر واریز وجوه به شماره حساب‌های پیشنهادی آنها نشوند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه «اعتماد»، سید مهدی میر‌شاه‌ولد - سخنگوی سازمان بیمه سلامت - ضمن آنکه این افراد را کلاهبردار و فعالان شرکت‌های فاقد مجوز می‌داند، هشدار داد: مردم بدانند که اولا وظیفه سازمان بیمه سلامت صدور بیمه تکمیلی نیست. ثانیا ثبت نام برای بیمه سلامت به صورت اینترنتی انجام می‌شود و هزینه و حق بیمه بیمه‌شدگان هم از سوی دولت پرداخت می‌شود و بنابراین، بیمه سلامت، رایگان است. این افراد که ما هم سوابق آنها را شناسایی کرده‌ایم، شرکت‌های فاقد مجوز و کلاهبردار هستند که بدون هیچ مجوزی از سوی بیمه مرکزی، بیمه سلامت یا وزارت بهداشت فعالیت می‌کنند. عموما هم فردی را اجیر می‌کنند که خود را نماینده دولت معرفی کند و بتوانند اطمینان مردم را جلب کنند و به این شیوه از مردم اخاذی می‌کنند.

فعالیت این افراد که به شیوه جدیدی از کلاهبرداری متوسل شده‌اند، در حالی هنوز مورد پیگیرد نهادهای قضایی قرار نگرفته که بیمه مرکزی هم بنا بر گزارشاتی که تاکنون دریافت کرده، در شش ماه گذشته اطلاعیه‌های هشداردهنده‌ای در این‌باره منتشر کرده است. نخستین اطلاعیه در زمستان ٩٣ و با مضمون هشدار نسبت به فعالیت غیرمجاز برخی اشخاص و شرکت‌ها در امر بیمه‌گری و دخالت آنان در فرایند آموزش و تربیت نیروی متخصص بیمه‌ای اعم از بازاریاب، کارمند و ... منتشر شد. در اطلاعیه منتشره ١٦ اردیبهشت سال جاری بیمه مرکزی هم ضمن خطاب قرار دادن سوءاستفاده‌کنندگان از نام این سازمان برای فروش غیرمجاز و نامعتبر کارت تخفیف بیمه‌نامه‌های شخص ثالث و بدنه اتومبیل و وسایل اطفای حریق، در هشدار به شهروندان درباره فعالیت این افراد حقیقی و حقوقی آمده است که «برخی افراد سودجو در تماس تلفنی با شهروندان، خود را نماینده بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران معرفی کرده و در قبال اخذ مبالغی، به ارائه کارت تخفیف برای صدور بیمه‌نامه‌های شخص ثالث و بدنه خودرو یا فروش لوازم اطفای حریق اقدام می‌کنند. افراد مذکور هیچگونه مجوزی از بیمه مرکزی و شرکت‌های بیمه ندارند و فعالیت این‌گونه افراد یا شرکت‌ها، غیرمجاز بوده و پیگرد قانونی به دنبال دارد.»

شماره تلفن کلاهبرداران یک‌طرفه است

«با شماره تلفن منزلمان تماس گرفت و در حالی که تمام مشخصات فردی من را می‌دانست خود را نماینده سازمان بیمه سلامت معرفی کرد و پیشنهاد داد که برای من و خانواده‌ام بیمه تکمیلی بگیرد. جواب قطعی من به صبح فردا موکول شد و صبح که تماس گرفت، گفت که کار ثبت نام من را انجام داده و شماره حسابی می‌دهد که من پول حق بیمه را به آن شماره حساب واریز کنم. وقتی گفتم که پیگیری کرده‌ام و این کار غیرمجاز است به سرعت تلفن را قطع کرد.»

شهروندانی که این‌بار در معرض کلاهبرداری بیمه‌ای قرار گرفته‌اند یک وجه اشتراک دارند؛ پیش‌شماره تماس با آنها ٧٧ است! شماره تلفنی در مرکز و شرق پایتخت. شماره تلفنی که در تمام ساعات روز اشغال است اما در صورت آزاد‌بودن هم کسی پاسخگو نیست. شماره تلفن‌هایی که احتمالا هرچند وقت یک‌بار برای آنکه گرفتار ظن مقامات قضایی نشود تغییر می‌کند و احتمالا ماموریت تماس‌گیرنده هم در همین تعریف شده که به هیچ تماس تلفنی با این شماره پاسخ ندهد.

صدور تلفنی بیمه‌نامه «غیرممکن» است

یک کارشناس بیمه با آنکه صدور تلفنی بیمه‌نامه را غیر ممکن می‌داند و تاکید می‌کند که بیمه‌نامه حتما و حتما باید به صورت کتبی صادر شود و امضا و تایید بیمه‌گذار را داشته باشد به شهروندان هشدار می‌دهد: «بیمه تکمیلی، جز در موارد استثنایی، به صورت انفرادی قابل صدور نیست و شرکت‌های بیمه گر، بیمه تکمیلی را برای گروهی با جمعیت حدود ٥٠ نفر صادر می‌کنند تا نسبت سود افزایش پیدا کند. صدور تلفنی بیمه‌نامه هم غیرممکن است چون بیمه شده باید اسناد بیمه‌ای خود را حضوری دریافت کند. توصیه این است که مردم برای بیمه‌های مختلف، به شرکت‌های بیمه معتبر مراجعه کنند و به هیچ‌وجه به این تماس‌های تلفنی یا حضوری افرادی که خود را نماینده شرکت‌های بیمه معرفی می‌کنند پاسخ ندهند.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha