اگرچه نرخ بیکاری عمومی مناطق مرزی در مقایسه با نرخ عمومی کشور چندان زیاد نیست اما وضعیت بیکاری جمعیت 15 تا 24ساله در استان‌های مرزی بسیار متفاوت است.

جوانانی که در لب مرز معطل‌اند

سلامت نیوز: اگرچه نرخ بیکاری عمومی مناطق مرزی در مقایسه با نرخ عمومی کشور چندان زیاد نیست اما وضعیت بیکاری جمعیت 15 تا 24ساله در استان‌های مرزی بسیار متفاوت است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از اقتصادنیوز، سال 92 معاون توسعه اشتغال وزیر کار از وخامت اوضاع بیکاری در مناطق مرزی خبر داده بود و اکنون وزیر کار می‌گوید: اشتغال به‌ویژه برای جوانان در شهرهای مرزی در دستور کار دولت یازدهم قرار گرفته است.

 اگرچه از طرح مطالعاتی وزارت کار در مناطق مرزی و هشدار معاون وزیر در خصوص بیکاری در 16 استان مرزی کشور حدود دو سال می‌گذرد اما آمارها به خوبی بیان می‌کنند که اقدام ویژه ای در خصوص مهار بیکاری و حل مشکل اشتغال در این استان‌ها انجام نشده است. نرخ بیکاری در برخی از این استان‌ها کاهش یافته و در برخی بیشتر شده است.

آذرماه سال 92 بود که حسن طایی، معاون اقتصاددان وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعلام کرد وضعیت بیکاری در مناطق مرزی کشور وخیم است و ایجاد سالانه حداقل یک میلیون شغل جدید از مسائل مهم بازار کار محسوب می‌شود. خبری که اعلام می‌کرد از جمعیت 36 میلیون‌نفری 16 استان مرزی کشور، یک میلیون و 730 هزار نفر بیکار است و باید سالانه یک میلیون شغل ایجاد شود تا اوضاع وخیم این مناطق بهبود یابد.

سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی، خراسان رضوی، خراسان شمالی، گلستان، مازندران، گیلان، اردبیل، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، کردستان، کرمانشاه، ایلام، خوزستان، بوشهر و هرمزگان همان 16 استان مرزی ایران هستند که حسن طایی در خصوص آمار بیکاری آنها هشدار داده بود. اگر قرار باشد نرخ بیکاری جمعیت 10 ساله و بیشتر را در این مناطق بررسی کرد، نرخ بیکاری این استان‌ها در مقایسه با نرخ کلی بیکاری کشور چندان زیاد نیست.

نرخ بیکاری کشور 10.4 درصد اعلام شده و بالاترین نرخ بیکاری در میان این 16 استان مربوط به کرمانشاه با نرخ بیکاری 14.6 درصدی و کمترین نرخ بیکاری هم متعلق به هرمزگان است که مرکز آمار نرخ بیکاری آن را در سال 92 معادل 7.4 اعلام کرده است.

اما اگر نرخ بیکاری جمعیت جوان این استان‌ها را در نظر بگیریم وخامت اوضاع بیکاری در این مناطق به خوبی نمایان می‌شود. بر اساس طرح آمارگیری نیروی کار سال 92، وضعیت بیکاری جمعیت 15 تا 24ساله در این استان‌ها بسیار متفاوت است. بالاترین نرخ بیکاری این رده سنی مربوط به استان کردستان است که نرخ بیکاری جوانان آن 35 درصد است. یعنی بیش از سه برابر نرخ بیکاری عمومی کشور. بعد از کردستان، کرمانشاه و مازندران با نرخ بیکاری 34.1 در رتبه دوم بیکارترین استان‌ها قرار دارند و بعد از آن گیلان و ایلام با نرخ بیکاری 32.3 و 32 درصد دارای بیشترین نرخ بیکاری‌اند. در این میان اوضاع خراسان رضوی با نرخ بیکاری 15.2 از همه بهتر است.

 اما نکته قابل توجه در میان این 16 استان، تفاوت زیاد بیکاری جمعیت 10 ساله و بیشتر و جمعیت 15 تا 24 است. یعنی تفاوت زیادی میان بیکاری عمومی و بیکاری جمعیت جوان وجود دارد. به‌عنوان نمونه در استان کردستان نرخ بیکاری عمومی 13.3 درصد و نرخ بیکاری جمعیت 15 تا 24 معادل 35 درصد است؛ یعنی 2.5 برابر. در مورد دیگر استان‌ها هم همین وضعیت وجود دارد. یعنی اوضاع بیکاری جوانان در این مناطق بسیار بحرانی است.

کارشناسان اقتصادی هم معتقدند در شرایطی اوضاع بیکاری بحرانی نامیده می‌شود که نرخ بیکاری جمعیت جوان دو برابر نرخ بیکاری عمومی باشد. اما هم سال 92 که طایی هشدار وخیم بودن بیکاری در مناطق مرزی را داده بود و هم اکنون که ربیعی وعده ایجاد اشتغال در این مناطق را می‌دهد، در هر دو دوره اوضاع بیکاری در میان جوانان مناطق مرزی حتی وضعیت از این هم متفاوت تر شده است. چرا که در اکثر این مناطق نرخ بیکاری جوانان از نرخ عمومی بیش از 2.5 تا سه برابر است.  این در حالیست که چندی پیش وزیر اقتصاد گفته بود بیکاری در میان جوانان از بمب اتم هم خطرناک‌تر است.

موضوع دیگر این است که دو سال از هشدار معاون وزیر در خصوص وخامت اوضاع بیکاری در مناطق مرزی گذشته است اما مقایسه آمارهای بیکاری در میان سال 91 و 93 نشان می‌دهد تغییر چندانی در آمارها رخ نداده است. آمار بیکاری در برخی استان‌ها چند واحد عقب نشسته و در برخی دیگر چند واحد رشد کرده است. بالا بودن نرخ بیکاری در میان جوانان هم نشان می‌دهد اشتغال جدیدی در این مناطق ایجاد نشده است. این در حالی است که حسن طایی از ضرورت ایجاد اشتغال سالانه یک میلیونی در استان‌های مرزی خبر داده بود اما هدف دولت ایجاد اشتغال 100 تا 200 هزار نفری برای سال جاری و سال‌های بعد است. آن هم به شرط اینکه نرخ رشد اقتصادی به بالای هفت تا هشت درصد برسد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha