چهارشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۴
کد خبر: 148566

رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان رفسنجان گفت: از ویژگی‌های ظاهری مرغ تازه می‌توان به سفتی، قوام و رنگ طبیعی لاشه، ران به رنگ روشن مایل به قرمز و سینه روشن مایل به زرد، قرار داشتن پوست به‌صورت یکنواخت روی سطح بدن، خالی بودن شکم از امعاء و احشاء و عدم استشمام بوی نامطبوع، نداشتن ذرات خارجی، و عدم وجود خونریزی، خونمردگی و ترشحات چرکی روی لاشه نام برد.

ویژگی‌های مرغ و ماهی سالم چیست؟

سلامت نیوز: رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان رفسنجان گفت: از ویژگی‌های ظاهری مرغ تازه می‌توان به سفتی، قوام و رنگ طبیعی لاشه، ران به رنگ روشن مایل به قرمز و سینه روشن مایل به زرد، قرار داشتن پوست به‌صورت یکنواخت روی سطح بدن، خالی بودن شکم از امعاء و احشاء و عدم استشمام بوی نامطبوع، نداشتن ذرات خارجی، و عدم وجود خونریزی، خونمردگی و ترشحات چرکی روی لاشه نام برد.

محمود مقامی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه مرغ گوشتی در کشتارگاه‌های صنعتی طیور تحت نظارت نماینده دامپزشکی و ناظر ذبح شرعی کشتار می‌شود، تصریح کرد: مرغ گوشتی پس از ذبح، در کیسه‌های نایلونی سالم دارای تاریخ تولید، انقضاء و کد ردیابی فرآورده‌های خام دامی بسته‌بندی و در دمای 0 تا 4 درجه سانتی‌گراد نگهداری می‌شود.

مقامی با بیان اینکه از شفافیت یک‌طرفه بسته می‌توان وضع ظاهری و میزان خونابه مرغ را کنترل کرد، گفت: با توجه به خطر بیماری‌های قابل انتقال به انسان و همچنین اجرای طرح ردیابی فرآورده‌های خام دامی در کشتارگاه‌های طیور شهرستان، شهروندان باید از خرید مرغ زنده و یا گوشت مرغ فاقد بسته‌بندی مورد تائید دامپزشکی خوداری کنند.

رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان رفسنجان گفت: از ویژگی‌های ظاهری مرغ تازه می‌توان به سفتی، قوام و رنگ طبیعی لاشه، ران به رنگ روشن مایل به قرمز و سینه روشن مایل به زرد، قرار داشتن پوست به‌صورت یکنواخت روی سطح بدن، خالی بودن شکم از امعاء و احشاء و عدم استشمام بوی نامطبوع، عدم وجود ذرات خارجی، و عدم وجود خونریزی، خونمردگی و ترشحات چرکی روی لاشه نام برد.

مقامی افزود: دیفراست (گرم کردن) مرغ‌های منجمد و عرضه بصورت مرغ سرد تازه ممنوع و خلاف مقررات بهداشتی است و مرغ منجمد باید فاقد هرگونه آثار سوختگی ناشی از انجماد (لکه‌های قهوه‌ای) و آلودگی‌های قارچی (لکه‌های سبزرنگ) وعدم وجود خونابه منجمد در داخل بسته‌بندی باشد.

وی در خصوص ویژگی‌های ماهی سالم نیز گفت: ماهی سالم باید داری ظاهر درخشنده و شفاف با جلای فلزی و عاری از مواد لزج، دارای چشم‌های درخشان، شفاف، روشن و برجسته باشد که حفره حدقه را پر کند، فلس‌ها درخشان، براق و محکم به پوست چسبیده، دهان معمولا بسته به استثنای ماهیانی که در آب خفه شده‌اند، آبشش‌ها دارای رنگ صورتی یا قرمز، مرطوب، درخشان و عاری از مواد لزج، عضلات محکم و ارتجاعی و اتصال محکم به استخوان‌ها و مقاوم در برابر فشار انگشت، دارای بوی طبیعی ماهی و عاری از بوهای تند و آمونیاکی غیرطبیعی و حفره شکمی محکم و دارای قابلیت ارتجاعی کافی و با رنگ طبیعی باشد.

رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان رفسنجان گفت: همچنین ماهی منجمد فاسد دارای نواحی خشک شده روی پوست و عضله و حتی بعضی از قسمت‌ها بر اثر سرما سوخته، چشم گود و کدر، آبشش‌ها قهوه‌ای تیره و با بوی بد، سطح داخلی پشت گردن قهوه‌ای رنگ و وجود رنگ زرد در پوست و عضلات بر اثر هیدرولیز چربی و فساد است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha