چهارشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۸

یک کارشناس ارشد مطالعات خانواده گفت: کنترل استرس هنگام برگزاری امتحان از عواملی است که بر موفقیت یا عدم موفقیت دانش‌آموزان تأثیرگذار است.

سلامت نیوز: یک کارشناس ارشد مطالعات خانواده گفت: کنترل استرس هنگام برگزاری امتحان از عواملی است که بر موفقیت یا عدم موفقیت دانش‌آموزان تأثیرگذار است.

«معصومه زینل‌پور» در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: اضطراب امتحان نوعی خود اشتغالی ذهنی است که خود کم‌ انگاری و تردید در مورد توانائی‌های فرد را به همراه دارد و اغلب باعث ارزیابی منفی و عدم تمرکز حواس و واکنش‌های جسمانی نامطلوب می‌شود.

وی افزود: قطعاً از هر دانش‌آموزی بپرسید پر هول و هراس‌ترین شب‌های زندگیت کدام شب بوده است به احتمال 90 درصد شب‌های امتحان را به خاطر می‌آورد، عصبی بودن، آرام و قرار نداشتن، احساس خستگی، سرگیجه،‌ افزایش ضربان قلب، بی‌حالی، تنگی نفس، تعریق، ‌لرزش،‌ بیخوابی، دلهره، ‌سردرد، بی‌اشتهایی و دلشوره از علائم استرس است که ممکن است در فرد بوجود بیاید.

زینل‌پور با بیان این‌که دانش‌آموزان با رعایت برخی نکات ساده می‌توانند بدون استرس دوران امتحان را بگذرانند، اظهار کرد: اصلی‌ترین گام این است که دانش‌آموزان نباید یادگیری تمام مفاهیم درسی را به شب امتحان موکول کنند بلکه باید سعی کنند هر درسی را در زمان خود و در فرصت مناسب مطالعه کنند تا در شب‌های امتحان با خیالی آسوده فقط درس‌ها را مرور و از یادگیری دروس به صورت فشرده اجتناب کنند.

وی افزود: هم‌صحبتی با یک شخص مورد اعتماد(مشاور)، استراحت در اتاق تاریک، حمام گرفتن طولانی، تمرین و تکرار ورزش‌های تنفسی، دعا و نیایش، تمرکز فکر، انجام ورزش‌هایی که موجب تقویت روح می‌شوند، پرداختن به فعالیت‌های هنری در ایجاد آرامش و اعتماد موثر است.

زینل‌پور اظهار کرد: در ساعات معینی درس بخوانید چند ساعت متوالی درس خواندن خسته‌کننده است و سبب کاهش یادگیری می‌شود پس از پایان هر ساعت به مدت پنج تا 10 دقیقه استراحت کنید، سرعت مطالعه خود را کاهش داده و مطالب را چندین بار بخوانید هم‌چنین سبک یادگیری خود را پیدا کنید.

این کارشناس ارشد مطالعات خانواده با بیان این‌که خلاصه‌نویسی را حتماً تمرین کنید، گفت: خلاصه کردن مطالب بهترین روش یادگیری است این کار به هیچ عنوان وقت‌گیر نیست با این روش شما صرفاً متوجه نکات مهم درس می‌شوید و به راحتی می‌توانید با مرور آنها مطالب را در ذهن خود تکرار کنید.

وی افزود: در جلسه امتحان اگر استرس داشتید چشم‌ها را ببندید و چندین بار نفس عمیق بکشید ابتدا قدری مکث و فکر کنید تا از این طریق به‌منظور استاد پی ببرید که او از شما چه می‌خواهد به این نکته توجه کنید که هیچ‌گاه به روی برگه خم نشوید چون این کار باعث فشار به روی قفسه‌سینه و خستگی می‌شود.

زینل‌پور اظهار کرد: به محض دریافت برگه امتحانی دستورالعمل‌ها و راهنماهای روی برگه را به دقت بخوانید و کاملاً به آنها عمل کنید، سئوالات را به طور اجمالی مرور کنید و با توجه به زمان و ارزش هر سئوال برای هر یک از سئوالات زمانی را اختصاص دهید و پیش از آنکه به سئوالات پاسخ دهید به مفهوم آن خوب توجه کنید.

وی با بیان این‌که سعی کنید به همه‌ی پرسش‌ها پاسخ دهید، افزود: همیشه یک پاسخ ضعیف و ناقص بهتر از هیچ است همچنین در تحویل برگه امتحانی عجله نکنید و در پایان یکبار پاسخ‌ها و پرسش‌ها را بخوانید.

زینل‌پور با بیان این‌که پس از هر آزمون دیگر به آن فکر نکنید و سعی کنید خودتان را برای امتحان بعدی آماده کنید، خاطرنشان کرد: عدم موفقیت در یک آزمون به معنای شکست در همه امتحانات نیست و قبل از مقصر دانستن دیگران تلاش کنید به نقاط ضعف خود پی برده و در جهت برطرف کردن مشکل اقدام کنید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha