معصومه ابتکار، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشورمان در حاشیه مجمع وزیران محیط زیست آسیا – اقیانوسیه در بانکوک با دائوپونگ راتانا سوآن وزیر منابع طبیعی و محیط زیست تایلند دیدار و گفت وگو کرد.

سلامت نیوز: معصومه ابتکار، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشورمان در حاشیه مجمع وزیران محیط زیست آسیا – اقیانوسیه در بانکوک با دائوپونگ راتانا سوآن وزیر منابع طبیعی و محیط زیست تایلند دیدار و گفت وگو کرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا، در این دیدار که عصر سه شنبه برگزار شد، دو طرف ضمن ابراز خرسندی نسبت به ایجاد فرصتی برای رایزنی پیرامون زمینه های همکاری، نسبت به چالش های محیط زیستی که دو کشور درگیر آن هستند، به گفتگو پرداختند.

دکتر ابتکار در این دیدار که حسین کمالیان، سفیر ایران در تایلند نیز حضور داشت، چالش اصلی شهرهای بزرگی همچون تهران و بانکوک را آلودگی هوا دانست و گفت: متاسفانه اثرات نامطلوب این آلودگی هوا بر سلامت انسان بسیار مهم و شدید است.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست همچنین علاقه مندی ایران را به داشتن روابط دوجانبه محیط زیستی با تایلند اعلام کرد و گفت: تهران آماده تسلیم پیش نویس تفاهم نامه همکاری با تایلند در بخش محیط زیست است.

وی گفت که این تفاهم نامه می تواند درخصوص همکاری با مراکز منطقه ای کنوانسیون بازل و رامسر و همچنین آموزش های محیط زیستی، حفاظت از گونه های خاص، مناطق حفاظت شده و هرآنچه که برای هریک از کشورها اولویت است، تنظیم شود.

کنوانسیون بازل سال 1989 در پاسخ به نگرانی های مجامع بین المللی و به منظور کنترل حمل و نقل برون مرزی پسماندهای خطرناک و دفع اصولی آنها توسط برنامه زیست محیطی سازمان ملل به تصویب کشورهای عضو رسید و از سال 1992 لازم الاجرا شد.

ابتکار تاکید کرد که ایران دارای تنوع اقلیمی، جنگل ها، تالابها و رودخانه های زیادی است و فون و فلور (پوشش جانوری و گیاهی) فراوانی را در خود جای داده است.

وی با اشاره به یوزپلنگ آسیایی که متعلق به ایران است، گفت که اکنون پروژه بین المللی برای حفاظت از این حیوان در حال اجراست.

وی همچنین اعلام کرد آب، خشکسالی، گرد وغبار و مدیریت آب از چالش های محیط زیستی برای همکاری ایران و تایلند است.

ژنرال دائوپونگ راتانا سوآن وزیر منابع طبیعی و محیط زیست تایلند نیز با اشاره به روابط دیرینه دو کشور، نسبت به انجام طرح ها و برنامه های مشترک ابراز علاقه کرد.

وی تاکید کرد که وجوه مشترک میان تایلند و ایران، زمینه های همکاری را افزایش می دهد.

وزیر محیط زیست تایلند با اشاره به افزایش جمعیت این کشور با توجه به مهاجرپذیر بودن و گردشگرپذیری، گفت که تایلند نیز به این دلیل برای مدیریت کشاورزی، آب و جنگلداری خود برنامه هایی دارد.

وی از مهمترین مشکلات تایلند را دفع پسماندهای ناشی از افزایش جمعیت دانست و گفت که تاکنون تنها از طریق لند فیلد، این میزان پسماند برای تولید انرژی و بیوگاز به کار گرفته شده است و مطابق نقشه راه پنجساله، پسماندها بایستی به انرژی تبدیل شود.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست ایران نیز در پایان با اشاره به سابقه ارزیابی پروژهای محیط زیستی در ایران، آمادگی کشورمان را برای کمک به چالش های محیط زیستی دو جانبه اعلام کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha