گروه پژوهشی ایدز و هپاتیت جهاددانشگاهی واحد مشهد، كارائی برخی از مواد ضد عفونی كننده رایج در ایران علیه ویروس هپاتیت B به صورت In vitro را بررسی کرد.

طرح مذکور با مسوولیت دكتر كیارش قزوینی دكترای تخصصی میكروبیولوژی و همكاری دكتر سیدعلی اكبر شمسیان و دكتر فاطمه مظهری به بررسی و مقایسه اثر ضد ویروسی مواد ضدعفونی كننده رایج در كشور بر روی ویروس هپاتیت B می‌پردازد.

در این طرح برای تعیین ماده ضدعفونی كننده مناسب و مدت تماس مناسب برای حذف ویروس هپاتیت B از كشت سلولی HepG2 كه مناسب ترین روش جهت انجام این نوع مطالعات به صورت In vitro می باشد، استفاده شد و پلاسمای مثبت از نظر هپاتیت B، پس از مواجهه با غلضت‌های متفاوت موادضد عفونی كننده طی زمان‌های مواجهه مختلف با سلول میزبان مجاور شد و تیتر ویروس پس از سه روز با تیتر آن در ابتدای كشت مقایسه شد.

افزایش تیتر بیانگر زنده بودن و بنابراین عدم كارایی ماده ضدعفونی كننده بود.

با توجه به ارزیابی‌های انجام شده طی مراحل آزمایش شده، گلوتارآلدیید و هیپوكلریت سدیم با غلظت‌های 50/1 و 100/1 و در مدت زمان‌های 5 دقیقه و 15 دقیقه تأثیر ضد ویروسی آشكاری را از خود نشان داد.

به گزارش ایسنا، در این مطالعه هیچ كدام از مواد ضدعفونی كننده دكونكس، میكروتن و بیگ اسپری (Big Spray) تاثیر ضدعفونی كنندگی مناسبی نداشتند؛ اما با توجه به نتایج به دست آمده هیپوكلریت سدیم و گلوتارآلدیید به عنوان ماده ضد عفونی كننده مناسب برای از بین بردن ویروس هپاتیت B بر روی سطوح توصیه می شود؛اما مواد دیگر نیاز به ارزیابی‌های بیشتری دارند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha