چهارشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۳:۲۷
کد خبر: 148612

یک فیزیوتراپ، توالت ایرانی و نشستن روی زمین را دو عامل موثر در شیوع آرتروز زانو در کشورهای شرقی عنوان کرد.

سلامت نیوز: یک فیزیوتراپ، توالت ایرانی و نشستن روی زمین را دو عامل موثر در شیوع آرتروز زانو در کشورهای شرقی عنوان کرد.

دکتر محمدباقر شمسی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به شیوع آرتروز زانو در کشورهای شرقی، علت این مساله را استفاده از توالت ایرانی و نشستن روی زمین در این کشورها عنوان کرد.

وی با اشاره به شیوع بیشتر این بیماری در زنان اظهار کرد: بطور معمول علائم آرتروز زانو از سن 50 سالگی به بعد خود را نشان می‌دهد.

شمسی، آرتروز زانو را بیماری تخریب غضروف مفصل عنوان کرد و افزود: غضروف مفصل نقش توزیع‌کننده نیرو داشته و فشار بر سطح مفصل را در هنگام انجام فعالیت‌های مختلف کم می‌کند و قطعا با از بین رفتن آن فشار بسیاری به استخوان‌های زانو وارد شده و این امر موجب احساس درد و مشکل در ناحیه زانو می‌شود.

وی تخریب غضروف مفصل زانو را روندی طبیعی دانست و عنوان کرد: این مسئله روندی طبیعی است که در همه افراد حادث می‌شود، اما با انجام برخی اعمال و رعایت برخی نکات می‌توان این روند را به تاخیر انداخت یا موجب کند شدن آن شد.

این دکترای تخصصی فیزیوتراپی معتقد است: انجام ورزش‌های ملایم بطوری که فشار ملایمی به غضروف زانو وارد شود، یکی از نکاتی است که می‌تواند به تاخیر در بروز آرتروز زانو کمک کند.

وی اظهار کرد: انجام حرکات ورزشی ملایم موجب نفوذ مایع مفصلی به داخل غضروف و بهبود تغذیه غضروف و تقویت آن می‌شود که این امر عامل موثری در تاخیر روند تخریب غضروف به شمار می‌رود.

این فیزیوتراپ تاکید کرد: به طور حتم افرادی که در طول زندگی خود همواره انجام حرکات ورزشی مناسب را به طور منظم و روزانه در برنامه خود داشته‌اند، در طول عمر حتی 100 ساله خود هرگز مبتلا به آرتروز زانو نخواهند شد.

شمسی همچنین مصرف آب زیاد، پیشگیری از خم‌شدن و فشار بر روی مفصل زانو، استفاده از مبل و صندلی و انجام پیاده‌روی را از جمله راهکارهای موثر دیگر در تاخیر در بروز آرتروز زانو عنوان کرد.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه اساس درمان در آتروز زانو را کاهش فشار بر زانو و انجام حرکات فیزیوتراپی عنوان کرد و افزود: افرادی که اضافه وزن دارند، جهت کاهش فشار بر زانو باید وزن خود را کاهش دهند. همچنین استفاده از مبل و صندلی و نیز توالت فرنگی در بیماران مبتلا به آرتروز زانو باید بطور جدی رعایت شود.

وی افزود: همچنین این بیماران باید در جهت تقویت عضلات اطراف مفصل زانوی خود، انجام حرکات فیزیوتراپی را در برنامه خود داشته باشند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha