چهارشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۳:۳۷
کد خبر: 148619

کم توجهی یا بی‌توجهی به هریک از اولویت‌های اصلی انتخاب مواد غذایی سالم می‌تواند عواقب جبران ناپذیری را به همراه داشته باشد.

سلامت نیوز: کم توجهی یا بی‌توجهی به هریک از اولویت‌های اصلی انتخاب مواد غذایی سالم می‌تواند عواقب جبران ناپذیری را به همراه داشته باشد.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران، با حرکت انسان و پیشروی به سمت زندگی ماشینی و مدرن و افزایش روزافزون تغییر الگوی زندگی در میان کشورهای در حال توسعه، معضل چاقی به عنوان مسئله مهم و حتی تهدید کننده برای سلامت افراد محسوب می‌شود. از سوی دیگر تغذیه نادرست را می‌توان یکی دیگر از مهم‌ترین دستاوردهای زندگی ماشینی محسوب کرد که نمونه بارز آن استفاده از مواد شیمیایی نگهدارنده‌های عمدتا مضر به منظور افزایش طول عمر موادغذایی توسط کارخانه‌های تولیدکننده است. 
 
مجید حسن قومی متخصص تغذیه به ناگفته‌های پشت پرده محصولات غذایی بسته بندی و فرآوری شده توسط شرکت‌ها و کارخانه‌ها اشاره و می‌گوید: در بیشتر مواقع به علت استفاده از نگهدارنده‌های مختلف به منظور افزایش ماندگاری بیشتر موادغذایی، توجه به نشان ویژه سازمان غذا و دارو بر روی تمام بسته بندی‌ها در سطر اولویت‌های انتخاب یک محصول غذایی قرار دارد و از سوی دیگر توجه به تاریخ تولید و انقضاء محصولات غذایی علی الخصوص مواد مصرفی و حتی افزودنی‌های به کار رفته در آن از جمله سایر نکات مهم در این خصوص بشمار می‌آید. 
 
در هنگام خرید باید توجه به چه نکاتی شود؟ 
مواد لبنی منجمد شده باید فقط در صورت مصرف ذوب شود و از ذوب شدگی آن‌ها در موارد دیگر به طور جدی باید پرهیز کرد، زیرا این موضوع بستر مناسبی را برای رشد سریع میکروب‌ها و باکتری‌های بیماریزا در محصولات گوشتی فراهم می‌کند. 
 
در مورد مصرف میوه‌ها و سبزیجات توجه به تازگی آن‌ها و مدت زمان ماندگاریشان بسیار حائز اهمیت است، زیرا هرچقدر مدت زمان نگهداری چنین محصولاتی در فضای خانگی و یخچال‌ها و فریزر‌ها افزایش پیدا کند، به مراتب موجب کاهش کیفیت و ارزش غذایی آن‌ها می‌شود و از سوی دیگر رعایت این نکته ضروری است که مواد گوشتی در دمای حداقل و حداکثر ۶۷+ و ۶۳+ درجه پخت و در دمای ۱۷- درجه در فریزر‌ها نگهداری شوند. 
 
یک بسته بندی سالم چگونه باید باشد؟ 
مصرف کنندگان در هنگام خرید باید به این موضوع توجه داشته باشند که بسته بندی محصول نباید مخدوش و یا پاره باشد، زیرا وجود هرگونه سوراخی در بسته بندی باعث ورود میکروب‌ها و واکنش‌های شیمیایی می‌شود که سلامت مصرف کنندگان را تهدید می‌کند. مصرف کنندگان حتی باید توجه داشته باشند که اطلاعات کافی اعم از مهر استاندارد، پروانه بهداشت از سوی وزارت بهداشت، تاریخ تولید و انقضاء بر روی کالا درج شده باشد. 
 
موادغذایی فله‌ای در خیابان‌ها
امروزه استفاده سودجویان از اسید‌ها و افزودنی‌های غیرمجاز در تهیه و تولید مواد غذایی برای بدست آوردن منافع بیشتر و سهل انگاری مصرف کنندگان در هنگام خرید به نکات بهداشتی مواد غذایی باعث افزایش بیماری‌های گوارشی و میکروبی شده است. 
 
قومی متخصص تغذیه توصیه کرد: مصرف کنندگان از خرید موادغذایی فله‌ای در کنار خیابان‌ها پرهیز کنند و استفاده از این مواد غذایی را حدالامکان کاهش دهند. بنابراین امروزه می‌توانیم به جای استفاده از مواد غذایی فرآوری شده در کارخانه‌ها از مواد فرآوری شده خانگی استفاده کنیم، از نحوه تهیه و تولید آن‌ها اطمینان خاطر داریم. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha