چهارشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۳:۴۶
کد خبر: 148620

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی که به منظور شرکت در شصت و هشتمین مجمع عمومی سازمان جهانی بهداشت به ژنو سفر کرده است، عصر سه‌شنبه به عنوان رئیس دومین نشست وزرای بهداشت کشورهای عضو اکو در این نشست سخنرانی کرد.

سلامت نیوز: وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی که به منظور شرکت در شصت و هشتمین مجمع عمومی سازمان جهانی بهداشت به ژنو سفر کرده است، عصر سه‌شنبه به عنوان رئیس دومین نشست وزرای بهداشت کشورهای عضو اکو در این نشست سخنرانی کرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، متن سخنرانی سیدحسن قاضی‌زاده هاشمی در این نشست به شرح زیر است:

«بسیار مفتخرم که به عنوان ریاست دومین نشست وزرای بهداشت سازمان همکاری اقتصادی (اکو) در این نشست شرکت می‌کنم. در ابتدا مایلم از وزرای بهداشت عضو اکو برای انتخاب اینجانب به عنوان رئیس نشست تشکر نمایم. لازم است از دبیرخانه اکو، دفتر نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در ژنو و دبیرخانه سازمان جهانی بهداشت برای برگزاری مناسب این جلسه تشکر کنم.

وزرای گرامی

شرکت‌کنندگان محترم

همانگونه که مطلعید، سازمان همکاری اقتصادی (اکو)، یک سازمان منطقه‌ای بین‌الدولی بوده که جمعیتی در حدود 44 میلیون و منطقه‌ای بیش از 8 میلیون کیلومتر مربع را شامل می‌شود که مناطقی از اروپا، چین، روسیه و خلیج فارس در آن قرار می‌گیرد. حوزه فعالیت کشورهای اکو شامل فعالیت‌هایی بوده که تأثیر مستقیم و غیرمستقیم روی توسعه اجتماعی و اقتصادی کشورهای عضو و روی کل منطقه اکو دارد. فعالیت‌های اکو شامل تجارت، حمل و نقل، انرژی، کشاورزی، امنیت غذایی، محیط، سلامت، کنترل داروها و کاهش بحران‌ها می‌باشد.

دو دهه همکاری میان مهم‌ترین کشورهای آسیای غربی، جنوبی و مرکزی، الگوی جدیدی از همکاری منطقه‌ای را ایجاد نموده است. سازمان همکاری اقتصادی با انجام تلاش‌های مشترک و با توجه به تقارب فرهنگی، داشتن سابقه تاریخی مشترک و برنامه‌های مشترک توانسته اقدامات خطیری را در راستای توسعه منطقه‌ای انجام دهد.

خانم‌ها و آقایان

چالش‌هایی که منطقه اکو با آن مواجه می‌باشد، برای سراسر دنیا اهمیت دارد و جوامع بین‌المللی در حال پرداختن به این موضوع می‌باشند. ظرفیت‌ها و فرصت‌هایی که منطقه ECO پیشنهاد می‌نماید برای جوامع بین‌المللی بسیار حائز اهمیت می‌باشد.

عالی‌جنابان

خانم‌ها و آقایان

بسیار خوشحالم اعلام نمایم که بیاناتم را روی مباحث مفید نشست عالی کشورهای عضو که در بهمن سال گذشته که در تهران برگزار شد، متمرکز نموده‌ام. آنها مبنای خوبی را برای بحث امروز ما به وجود آورده‌اند.

برنامه اجرایی اکو توسط کارشناسان با توجه به نگرانی‌های بهداشتی منطقه‌ای و برنامه جهانی بهداشت آماده گردید. پیش‌نویس این برنامه اجرایی برای کشورهای عضو ارسال شد و پس از دریافت پیشنهادات ارزشمند طی دو الی سه ماه گذشته توسط دبیرخانه اکو، این برنامه اجرایی تکمیل گردید. مطمئنم که نشست امروز حمایت خود را از مراحل تدوین برنامه سلامت اکو، خصوصا از طریق حمایت این برنامه اجرایی اعلام می‌دارد.

همچنین اطمینان دارم که دفتر مرکزی سازمان جهانی بهداشت، دفتر منطقه‌ای یورو و دفتر منطقه‌ای مدیترانه شرقی حمایت فنی و ضروری خود را از این سازمان بین منطقه‌ای ادامه خواهد داد. ضمنا پیش‌نویس بیانیه نیز آماده شده که امروز مورد پذیرش خواهد گرفت.

در پایان تشکر خود را از وزرای بهداشت، هیئت‌های محترم برای مشارکت و از برگزارکنندگان برای تلاش‌های آنها اعلام می‌دارم.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha